ANNONS
Annons

Bra laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)

ode_88

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en laptop men är inte alls insatt än. Jag photoshopar mycket så bildbehandling blir det största användningsområdet. Vilken del i datorn är det som påverkar det mest?
Har någon något förslag på dator? Har tänkt mig runt 10´000-12´000 kronor.
 
Jag kan rekommendera Sony Vaio. Jag köpte Vaio VGN-FE21M i juli på Expert Stormarknad. Den hade kostat 16.000 men såldes då för 10.000 med rabatter blev slutpriset 8.500. Efteråt har satt in extra ramminne som kostade 1400.
Mvh/A-L
 
Jag skulle säga att om du tänkt dig att inte ansluta en extern skärm till den bärbara utan göra jobbet på den inbyggda skärmen. Då är det i första hand skärmen du ska se till är bra.
Det finns två typer matta eller blanka (för multimedia). Blanka skärmar upplevs ofta som kontrastrikare och klarare när man tittar på dom men har det negativa att även reflexer blir starkare och skarpare, vilket jag tycker är störande.

Vill man sitta och justera vitbalans och färg så behöver man en skärm med rimlig färgrymd som kan kalibreras till en skaplig nivå. Om inte detta fungerar så kommer dina utskrifter att skilja sig från vad du ser på bilden och det blir svårt att få till rätt färger och svärta.
Apple tror jag rakt av har skapliga skärmar, Sony verkar oxå ha modeller med bra skärmar men om det gäller alla eller några vet jag inte.
Min egen bärbara (Zepto) har en skärm som i mina ögon inte duger annat än till nöds för bilbehandling men å andra sidan har jag en extern skärm för det.

Så mitt råd är fokusera på skärmen och se sen till att du har en rimligt snabb dubbelkärne processor och mycket minne.

I övrigt när det gäller processor osv skulle jag säga följande:
Den bör ha en Core2 Duo processer (AMD har alternativ men Core2 Duo är delvis optimerad för bildbehandling och inte dyrare), 2 GB RAM och SATA disk.
 
Jag hade valt en dator med DVI för extra bildskärm.

Antalet färger har inget att göra med hur stor färgrymd skärmen klarar av. Alla bra skärmar klarar 16 miljoner färger. Bara ett fåtal klarar hela Adobe RGB. Personligen förstår jag inte varför man vill ha hela Adobe RGB. För mig räcker det att kunna se utproduktens färgrymd. Dvs alla tryckbara färger.
 
Oj, att förklara färgrymd vs bit djup t ex 24 bitars färg är inte enkelt. Det är två olika saker att den klara 24-bitar säger bara hur stort minne det finns för grafiken inget om hur färgerna ser ut.
En utrustnbings RGB-färgrymd bestäms av vilken färg det är på den rödaste, grönaste och blåaste färgen vid olika ljushet. AdobeRGB är en arbetsrymd. En kamera har en anna definition av vad som är rött,grönt och blått beroende på färgen på filtret på sensorn. Detta konverteras sedan till en arbetsrymd t ex AdobeRGB. Så nåt som kameran säger är helt blått kan i verkligheten vara blå med lite grönt i och då ska värdet räknas om med bilddata och kamerans profil till AdobeRGB.
När bilden ska visas på skärmen behöver man göra samma sak en gång till (Så vida inte skärmen kan visa hela AdobeRGB färgrymden, vilket är resewrverat några få dyra skärmar). Det är här skärmens möllighet att visa färg spelar in när man skapar en profil för den. Att den inte visar het blått t ex när enbart blå kanalen i RGB signalen används gör att du måste blanda den med t ex rött för att färgen ska bli rätt nyans. detta medför att de 256 steg av blå som finns i kanalen kanske "bara" blir 128 när man kompenserar dvs färgrymden minskar i storlek. För at veta detta måste man helt enkelt använda en utrustning för att kalibrera skärmen och sen se hur skärmprofilen blir, dvs mäta upp tillgänglig färgrymd.

Kort sagt inget jag räknar med att du kommer att göra i butiken. Men användare här borde kunna ge en fingervisning om modeller som de upplever som bra. Men om du tar med en bild och visar den på två olika datorer/skärmar kommer du nog att se att nyanserna skiljer sig åt en del. Även om bilden är den samma.

Är du medlem kan du läsa Stefan Olssons utmärkta artiklar om Färghantering här på fotosidan:
http://www.fotosidan.se/cldoc/4471.htm
 
Precis köpt en ny laptop

Som rubriken säger så sitter jag med en ny.
Reagerar dock över att skärmen är kass när det kommer till att visa bilder, främst är det att bilderna blir kalla (har inte hittat nånstans där man kan ställa färgtemp) dessutom så är ju skärmen grymt ljuskänslig. Datorn fungerar i övrigt alldeles ypperkligt, och presterar riktigt bra med extern (plan crt-skärm) inkopplad.

Dator: LG E 500

finns det verkligen bra skärmar på laptop för foto ? och kan ni ställa färgtemp på era?

*första inlägget, hoppas det blev rätt*
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.