Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra kit för mörkerumsnybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zarabande

Aktiv medlem
Kan detta som man kan hitta på www.claesohlsson.se vara en bra nybörjarsats för svartvit film:

"Labkit komplett sats med all utrustning som behövs för att framkalla film. Innehåller: framkallningsdosa, 3st skålar 18x24cm, 3st pincetter, 2st filmklämmor, filmavtorkare, kemiomrörare med termometer samt 2st mätglas."

Är det någon som kan rekommendera någon billig och bra förstoringsapparat?

Tack på förhand!
 
Försök kolla begagnatmarknaden. Det är nog ganska lätt att hitta kompletta paket med apparat och alla tillbehör för 1500-2000 kr. Det blir enormt mycket billigare än att köpa alla pinaler löst.
 
Dessutom så innehåller claes ohlsson paket en del som man inte behöver. Det skiljer inte så många kronor att köpa det man behöver löst på just claes ohlsson.

I stora drag så är det först och främst dosan du behöver och kemikalier och en termometer, om du inte redan har en för t ex utomhustemperatur, för att framkalla filmen. Mått och annat har man redan i ett vanligt kök.

För kopior så behöver man skålar och det går att köpa löst.

Resten är rena bekvämlighetsprylar. Dessutom innehåller paketet ett negativförstörare i min mening om jag inte minns fel. Jag tänker på filmskrapan. Om du köpet ett paket så släng den innan du repar en film. Köp allduk på ICA istället och torka av filmen med.

Mvh
Maverick
 
Exakt Jim..
Begagnatmarknaden flödar av avlagda mörkrumsprylar.

Det behöver verkligen inte vara nya saker när det kommer till kannor, skålar, eller för den delen maskiner.. bara de verkar hyffsat fräscha.

Kolla auktionssajterna vad de nu heter...
 
Maverick skrev:
Mått och annat har man redan i ett vanligt kök.

Köp separata mått!!!
Jag skulle iaf inte vilja blanda filmsopperester i min havregrynsgröt..

Sedan är det ju en smaksak men mätglas tycker jag är mera exakta än t ex decilitermått i plast..
Framförallt om man ska späda 1+50 eller liknande..
 
Prova att använda en diskborste så ska du se att du slipper kemikalierester i gröten.

/Maverick
 
Zarabande skrev:
Kan detta som man kan hitta på www.claesohlsson.se vara en bra nybörjarsats för svartvit film:

"Labkit komplett sats med all utrustning som behövs för att framkalla film. Innehåller: framkallningsdosa, 3st skålar 18x24cm, 3st pincetter, 2st filmklämmor, filmavtorkare, kemiomrörare med termometer samt 2st mätglas."

Är det någon som kan rekommendera någon billig och bra förstoringsapparat?

Tack på förhand!

Jag köpte den för nån vecka sedan och har framkallat 2 rullar och det var inga problem alls.

Öveflödiga grejer som skålarna och nåt rör kan du ju få användning för när du ska köra framkallning till papper sen...

Som en sa... RÖR ALDRIG FILMSKRAPAN!
Jag sabbade halva första rullen... Via forum här så fick jag reda på att ett bra vätmedel är bättre...Andra rullen jag framkallade utan vätmedel eller nåt hängde jag upp o det blev perfekt direkt.

Lär dig bara att ladda dosan/spiralen "dyngrak" eller i sömnen för det var det jobbigaste o när du sitter i mörkret så hör ingen dig skrika ;-)

Fråga på i eller sök i forumen som jag gör då får man bra råd o tips
Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.