Advertisement
ANNONS
Annons

Bra kamera för foto och film?

Produkter
(logga in för att koppla)

RebeckaB1

Ny medlem
Är uppvuxen med foto och film och har alltid hållit de till en hobby.
Men när jag gör något så vill jag ha något ordentligt, men ändå smidigt. Vill gärna ta bilder på fåglar eller vilt, men också filma ridande ekipage i ridhus (halv taskigt ljus) från 2-60 m avstånd.

Kan säga att mitt maxpris är 25 000-30 000 kr för en ny kamerahus. Sedan tips på bra objektiv uppskattas.

Senast ändrad:
Är uppvuxen med foto och film och har alltid hållit de till en hobby.
Men när jag gör något så vill jag ha något ordentligt, men ändå smidigt. Vill gärna ta bilder på fåglar eller vilt, men också filma ridande ekipage i ridhus (halv taskigt ljus) från 2-60 m avstånd.

Kan säga att mitt maxpris är 25 000-30 000 kr för en ny kamerahus. Sedan tips på bra objektiv uppskattas.

Tyvärr lite svårt att åstadkomma utan rätt mycket kompromissande. Som du redan insett behöver du något som klarar dåligt ljus. Det åstadkommer man genom stor sensor och ljusstark optik. Den kombinationen leder vanligtvis till stort tungt och dyrt. Inte blir det bättre av att motiven du vill fotografera ofta rör sig snabbt vilket gör att du vill ha bra autofokus och snabb bildfrekvens.

Sannolikt är det också så att objektiven kommer att vara det som är dyrast. Köper du nytt skulle det utan vidare kunna äta upp hela budgeten så jag föreslår att du letar begagnade prylar för såväl objektiv som kamerahus. Jag föreslår också att du tittar på DSLR snarare än spegellösa eftersom det är lättare att hitta sådana billigt.

Skulle föreslå Nikon D7200, Sigma 50-100/1.8 för ridhusbilderna, och ett Nikon 200-500/5.6 för fågel och vilt. Köper du allt begagnat borde du komma under 30 000 med lite tur. Kanske kan du till och med få in ett 35/1.8 som kan vara bra att ha som allround objektiv. Tyvärr inte jättekompakt men borde fixa dina motiv.

Har du ngt innan?

Kan du låna av ngt märke av ngn? Det är alltid billigare att låna än att köpa objektiv om man kan hålla sig till samma märke. Eller kanske tom samköpa vissa objektiv. Fast bäst är nog då att jag köper ett o du köper ett annat o så lånar vi fram o tillbaka.

Har du inget innan så hade jag valt Canons 80D. En av de få som har någorlunda vettig AF när man filmar. Sen är det Sony som har vissa modeller med hyffsad AF för filmning. Jag kan inget om Sonysystemet.
O försökt få tag på ett Canons 135/2,0 begagnat till ridhusbilderna.

Fågel är svårt. Det spelar ingen roll hur dyra objektiv vi diskuterar, fågelfotograferna vill alltid ha lite mer ljusstyrka o ännu längre brännvidd. Tur jag inte fotar fåglar. O här är inte Sony ett bra alternativ. Det finns för lite på begagnatmarknaden för Sony.

Unos förslag är bra men så var det filmning också.... kanske en dedikerad videokamera istället, alltså 2 kameror. Ingen DSLR slår en videokamera på fingrarna i användarvänlighet för filmning.

Ett alternativ är att börja med det som intresserar mest och köpa resten senare. Kanske vänta och se om du kan hitta ett bra fågelobjektiv begagnat och börja med kameran och något objektiv för att filma i ridhus.
Som sagts när det kommer till fågelfoto blir objektivet ofta den stora kostnaden. Där till att du vill filma kan det bli knepigt beroende på om du t.ex. vill ha 4K och bra AF. Sony är bra men det blir nog hiskeligt dyrt med fågeltele till fullformatare.

Har du ngt innan?

Fågel är svårt. Det spelar ingen roll hur dyra objektiv vi diskuterar, fågelfotograferna vill alltid ha lite mer ljusstyrka o ännu längre brännvidd. Tur jag inte fotar fåglar. O här är inte Sony ett bra alternativ. Det finns för lite på begagnatmarknaden för Sony.
.

Nog svårt att hitta bra fågeltelen för Sony även som nytt. De kommer visserligen ut med ett 400/2.8 senare i år men dels är det lite kort, dels lär det komma att kosta i klass med en småbil. Finns förstås adaptrar som man gör att man kan använda Canon optik men det brukar inte påverka autofokus positivt.

Unos förslag är bra men så var det filmning också.... kanske en dedikerad videokamera istället, alltså 2 kameror. Ingen DSLR slår en videokamera på fingrarna i användarvänlighet för filmning.

Kan bara hålla med, en riktig videokamera är klart att föredra, och du har helt klart rätt i att Canon har bättre autofokus för video.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar