Annons

Bra filter när du fotar i storstaden?

Produkter
(logga in för att koppla)

acarlsson

Aktiv medlem
Ska till Paris i Juni, och är sugen på att hitta ett schysst polarisationsfilter (eller möjligen ett färgfilter), som ger fräschare bilder.

Har aldrig använt filter innan (förutom ett Hoya UV HMC) så jag är ny på den här biten. Känner dock på mig att det finns mycket att hämta med rätt filter!

Några förslag på filter som passar sig bra till:
- Storstad (mycket hus)
- Gröna parker
- Eiffeltorn
- Möjligen också musée-besök

Har (snart) en Nikon D90 med Nikkor 18-105-objektivet.

Du måste först förstå vad ett filter gör. Man kan inte automatiskt få "fräschare" bilder bara för att man skruvar på ett filter.
Till en digitalkamera är det i de allra flesta fall helt meningslöst med färgfilter. Undantaget är om man VET att bilderna ska konverteras till svartvitt och man därtill vet vad olika färgfilter ger för effekt på olika motiv (rödfilter gör en blå himmel mörkare till exempel).

Polfilter är det enda vettiga du kan tänkas behöva. Huruvida det passar till dina motiv är omöjligt att veta eftersom jag inte vet vad du vill åt för slutresultat. Men generellt kan man säga att ytor ser onaturligt "torra" ut med polfilter eftersom reflektioner filtreras bort. Man kan också få himlen att bli mörkare i vissa vinklar (men bara om det är molnfritt).

Personligen använder jag nästan aldrig polfilter eftersom det ser onaturligt ut, men undantag finns förstås. Köp ett och prova om du gillar det, för något annat sätt finns nog inte att ta reda på om det passar dig.

Tack för svaret!
Har läst ganska mycket om filter dom sista dagarna, och smaken är som vanligt väldigt subjektiv... Vissa proffsfotografer säger si, andra säger så. Vad man i slutändan tycker är vackert är upp till var och en. Jag vill mest testa och få en lite extra "edge" på bilderna.

Vad jag är ute efter (tror jag) är ett gul/blått filter som gör bilderna varmare.

Om inte annat är det ett roligt sätt att lära sig och få lite speciellare bilder. Som du säger ska jag köpa nåt och kolla om jag tycker om det. Frågan är bara vilket...

Vad jag är ute efter (tror jag) är ett gul/blått filter som gör bilderna varmare.
Eftersom en digitalkamera automatiskt anpassar färguppfattningen till det den tror är "rätt" färgtemperatur (dagsljus, glödlampa, lysrör osv) blir det nog mest konstigt om du använder ett färgfilter. Vill du leka med färgtemperaturen är det enklast att göra det i datorn efteråt.

Precis som Martin tror jag att det egentligen är ett polfilter du vill ha.

Färgfilter för att göra bilden varmare behövs inte om du fotar digitalt. Dels kan du ju påverka detta med kamerans vitbalans, dels går det att påverka efteråt i datorn. (Säger jag som endast fotar analogt :)

När det gäller polfilter så använder jag de mest för landskapsbilder. Men de går förstås även att använda i staden. Om vi tar de motivtyper som du nämnt, så tycker jag så här:

- Storstad (mycket hus)
Om du av någon anledning skulle vilja ta bort himlens reflexer i fönster eller glasfasader kan det vara användbart. Du kan även få himlen mörkare, om det är mycket blå himmel i bilden.

- Gröna parker
Med ett polfilter kan du få lite mustigare gröna färger eftersom polfiltret minskar solens och himlens reflexer i grönskan.

- Eiffeltorn
På bilder av Eiffeltornet finns ju oftast mycket himmel med, så om du vill ha blå himmel mörkare kan det ju användas.

- Möjligen också musée-besök
Jag har aldrig besökt något museum i Paris, men i t ex Venedig var det fotoförbud i alla museer, kyrkor etc som jag besökte. Även om det är tillåtet, så tänk på att det kan vara ganska mörkt och ett polfilter tar bort en del ljus. Stativ eller blixt lär nog inte vara tillåtet. Den enda nyttan med ett polfilter i ett museum är väl annars att man kan minska ljusreflexer i målningar och glasmontrar.

Olle

Senast ändrad:
Tack för svaret!
Har läst ganska mycket om filter dom sista dagarna, och smaken är som vanligt väldigt subjektiv... Vissa proffsfotografer säger si, andra säger så. Vad man i slutändan tycker är vackert är upp till var och en. Jag vill mest testa och få en lite extra "edge" på bilderna.

Om inte annat är det ett roligt sätt att lära sig och få lite speciellare bilder. Som du säger ska jag köpa nåt och kolla om jag tycker om det. Frågan är bara vilket...

Om jag vore dig så skulle jag köra raw för då är det enkelt att ändra färgbalansen. När jag körde dia på analoga tiden då hade jag ett gäng lee filter för att kunna välja styra om jag ville ha varmare/kallare bilder. Nu på digitaltiden behövs inga filter för det. För att du ska få en hint om vad olika färginställningar kan göra så skulle du kunna testa alien skins program som heter exposure där finns det (filmer) som är varmare.
Ett blått filter skulle göra din bild kallare. Gult/rött/magenta gör bilden varmare.
Det finns filter som inte är går/eller svåra att återskapa i ps men som jag brukar använda o det är följande

Polfilter (perfekt för att få mer kräm i himmeln bla) men i en storstad så är det inte lika nödvändigt som i tex thailand.
Avtonade gråfilter (jämnar tex ut skillnaden mellan mark/himmel mest nytta där du har stora partier himmlar i bilden inte i storstad lika mycket som i naturen) Jag brukar visserligen använda dom ofta i solnedgångar.
Gråfilter Är ett filter som gör att optiken får in mindre ljus o gör att du får tex längre exponeringstid alternativ att du kan köra störrre bländaröpingar trots att det är ljust ute. Jag har själv använt gråfilter i paris när jag ville få lång exponeringstid o få en massa streck efter bilarnas lyktor vid truimfbågen. Men då kräver det att du kör kameran på stativ. Det är oxå ett användbart filter för att få vattnet vid vattenfall att se ut som bomull. Filtret finns i olika styrkor precis som avtonade gråfilter.
Ett tips för att se vilka färger som gör bilden varmare kallare är att gå in på colorbalance i ps o dra lite i spakarna som du kommer se så är blått/gult motpart. Med blått kallare bild, gult varmare bild.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto