ANNONS
Annons

Bra Distansutbildning eller Intensivkurs

Produkter
(logga in för att koppla)

BollaBus

Ny medlem
Hej, hej.
Min största önska är att bli fotograf och att ha det som yrke, men jag känner att jag skulle behöva gå en utbildning för att bli riktigt bra. Problemet är att jag inte bor i någon av storstäderna och här där jag bor (växjö) är utbudet, vad jag kunnat hitta, på fotografutbildningar inte så stort. :(
Jag har familj, så tyvärr kan jag inte flytta iväg till en annan ort.
Jag undrar om någon har något tips på någon bra distansutbildning eller möjligtvis en intensivutbildning på max 6 månader på annan ort. Alternativt en utbildning uppdelad på flera "kortare" terminer (Ex. 6 * 2 månader eller något i den stilen)
Kan man kanske bli lärling hos en fotograf?
Jag vill inte att loppet ska var kört bara för att man fyllt 30 och har barn.
Jag skulle sååååååå gärna vilja bli en "riktig" fotograf!

Tacksam för svar!

Mvh
Anna

För att bli riktigt bra är inte skolan ett måste över huvudtaget. Du kan bra bli lärling ifall du hittar nån fotograf som låter dej haka på. Det viktigaste är att plåta mycket, mycket och mycket. Leta rätt på en duktig fotograf som du kan skicka material lite nu och då till som kan en titt på det och ge tips. Och fråga internet :) DÄr hittar en jävla massa tips du kan utgå ifrån och så finns forumen. Nåt du kan börja med tills du hittar en lämplig skola. Det är redan en jäkla massa mer än vad dom flesta World Press Foto vinnarna hade när dom började :D (för då fanns ingen internet)

Du verkar ha viljan åtminstone (alla ååååna säger mej det :) och den kommer man låååångt med.

Högskolan i Jönköping har några distanskurser,

Digital bildbehandling
Fotografi - Visuell kommunikation
Videoredigering och rörlig bild

Och kanske denna, Bild - Skapande och kommunikation med digital teknik

Dessa är dock mer inriktade på bildredigering...

-- Nicke

Jag läser bägge nu kurserna "Digital Bildbehandling" och "Fotografi - Visuell Kommunikation".

DIGIBILD är fantastiskt bra! Helt nytt innehåll för året baserat på PS CS5. Nästan precis samma innehåll kan du få genom att köpa moderskeppets videor om bildbehandling för ett par tusenlappar. http://www.moderskeppet.se/dvd/moderskeppspaketet.php

VISKOM däremot är en ren fotokurs och tar inte upp bildbehandling.
Jag tycker den också är fantastiskt bra. Har absolut lärt mig massor som man definitivt inte får genom att bara fotografera mycket. Fokus är på att läsa, förstå och skapa bild ur ett kommunikativt perspektiv. Lite varienrande dock, en del avsnitt är oerhört träiga, vissa lite för grundläggande för min smak, men andra helt fantastiska.

Bägge kurserna ger 7,5 högskolepoäng vardera. Genom att bli inskriven som student får man 80% rabatt på alla Adobe-program mm.

Rekommenderas!

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar