Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra digitalkamera för barn?

Produkter
(logga in för att koppla)

weedogt

Aktiv medlem
Jag är intresserad av tips på en digitalkamera lämplig för barn.

Alla kameror jag hittar har en massa finesser som barnet inte kan hantera och bara kommer att trassla in sej i.

Kravet på bildkvalité är lågt. För ett barn är bildens INNEHÅLL oerhört mycket viktigare än perfekt skärpa, lågt brus och så vidare.

För mycket megapixels blir mest en nackdel då bildern blir tunga att hantera med en enkel PC (och trögt USB interface).

Jag skulle helst se en kamera i stil med äldre analoga titta-å-tryck kompaktkameror. Finns det sån't?

Priset får vara max 1500 kr.

Tacksam för tips!

Tack för tips.

Jag har redan sneglat på Canons enklare kameror. Och en del annat fråna andra tillverkare. Det mesta verkar vara vettiga saker men det är fortfarande ganska långt till den titta-å-tryck kamera som jag söker.

Jag skulle vilja se något i stil med kamerafunktionen i mobiltelefoner...

Har en lite äldre Canon A70 som i alla fall sexåringen klarar hyggligt (för treåringen är det lite knepigare, hinner inte riktigt fokusera innan hon rört på kameran) - ställer den bara på gröna automatläget så sköter den allt automatiskt, och har även ställt ner upplösningen till 2 Mpixel...

Så de flesta kameror har nog enkel inställning - sen handlar det väl om att de ska vara ok att hålla, utan att hålla för linsen.

Så köper du nytt är nog den rekomenderade Canon A430 helt OK - annars kan du göra fynd begagnat...

Men gäller det kamera till ett mycket litet barn är det nog att titta efter en fixfokuskamera
/Johan

Jag letar också efter en enkel kamera till två syskon. Pojken är 11 år och har downs-syndrom, flickan är 6 år och är CP-skadad. Båda är intresserade av foto, men särskilt tjejens handikapp sätter sina begränsingar. Så kameran måste vara mycket tydlig och enkel och den ska ha en stor avtryckare. Dessutom ska den vara en digitalare.

I dagsläget fotar killen med en gammal leksakstraktor. Fantasin sätter inga begränsingar där, jag hälsade på dem förra sommaren och han kunde hålla på hur länge som helst med att "fotografera" med traktorn och visade sen upp bilderna till mig på traktorns "display". Goa barn!

Bilagor

• anniliinajamiika.jpg
    anniliinajamiika.jpg
    53.9 KB · Visningar: 445
Klickar man på Nikons annons nu så finns det en del erbjudanden om äldre kompakter till priser som jag tycker känns riktigt vettiga. Det tror jag kan vara vettiga köp. Personligen har jag alltid tyckt att Nikons kompakter varit lättare att hantera än de andra jag haft erfarenhet av. Med viss reservation för att det kan bero på vana vid Nikons systemkameror, men jag tror inte det enbart beror på det.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar