Annons

Bra digital kamera runt 10.000:-

Produkter
(logga in för att koppla)

phat

Aktiv medlem
Jag letar efter en bra digital kamera runt 10.000:-
Tanken är att fota Snowboard och skateboard med den, så den måste ha en någorlunda bra autofocus och kunna ta sekvenser hälst 5 eller uppåt per sekund. Ge mig lite tips. Jag har inte så stor koll på Digitalfronten.

Tack i förhand.

/Patrik
 
Både Minolta & Sony har nya kameror på gång som kanske kan passa för actionfoto.

Här har du Minoltas A1 som kommer att hamna på ca 11500 när den släpps i september.
http://www.dpreview.com/articles/minoltadimagea1/

Här är Sonys nya skapelse på hela 8MP, kommer förmodligen att bli dyrare men utgångspriset i USA är satt på ca §1200.
http://www.dpreview.com/articles/sonydscf828/

Annars så finns Sonys 717 för ca 9500 kr samt Minoltas 7i & Hi för ca 8500-9500.

Vad som kan vara en fördel med dom nya modellerna är att AF ska vara kraftfullt förbättrad. Min 7i grejar tex inte actionfoto utan att man förinställer skärpan, tror dock inte att någon digikamera bortsett från DSLR-kamerorna är speciellt bra på det. Sony 717 ska vara något bättre på det, hur mycket vet jag dock ej.

Det är dessa jag vet nåt om, Fuji har kameror som kanske också skulle passa men jag tycker att du ska glömma kameror med genomsnittssökare till den typ av fotografering du ska ägna dig åt.

Larsa
 
Senast ändrad:
Vill du räkna med att Autofokusen ska vara bra nog är det DSLR-kameror som gäller.
Nytt finns inget för de pengarna... Det kanske enda du kan köpa är en beg. Canon D30 med ett skapligt objektiv. Kamera med snabb AF (som du behöver) börjar på ~19000:- för huset (Canon 10D, Nikon D100) men de klarar 'bara' 3 bilder/s. Du kan köpa ett riktigt bra analoghus för pengarna. Kan de va nåt?
Annars finns ju kameror av typen, Minolta D7i, Sony 828 (släpptes idag) men de kostar lite mer än 10000:-...
 
Kolla annars en den nya fuji som kommer i Oktober:

http://www.fujifilm.se

2 nya modeller.

Niklas, surfar för mycket på nätet
 
828:an kommer inte vara tillgänglig förrän i november någon gång tror jag, enligt dpreview.

Läser i canons forum på dpreview att det ryktas om en lågprisvariant på en dslr, skulle komma mer information 20 augusti, man kan ju alltid vänta o se även om jag är skeptisk.

Så här skrev han:

"Here is what the summary of the info on the digital rebel, floating around Japanese/Korean DSLR sites.

1. Priced at 140,000YEN [$1179.00], it will be released as a kit including two lenses to cover from 18-200mm [29-320mm with the crop factor].

2. The lenses are exclusively designed for the rebel series and will not work with other EOS bodies. Think of Nikon DS series lens.

3. The body will be compatible with other EOS lenses. The mount has two dots, one white for the newer lens mount and one red for the EF mount.

4. Digital side comes from 10D, i.e. 6.3MP CMOS sensor with 1.6 Crop factor. Similar AF performance.

If doubful about these specs, please wait till Aug. 20. "
 
Finns så många å välja på. det är jobbigt å hitta en som man inte blir besviken av. Känns som att Z1 är den jag gillar mäst av de jag kollat på men den kanske har någon riktigt stor nackdel eftersom det är så himla billig.
Jag vill ju ha en kamera som tål lite kraschar och så. det är ju inte roligt om den går sönder direkt när man får den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.