Annons

bra diafilm???

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hejsan!

Har ni några tips på bra diafilmer till en tur i fjällen???

Undrar också lite om det här med filmernas tolerans för felexponering. De dyrare filmerna har förstås lite bättre tolerans.. Eller???

Och när man pratar om tolerans talar man om steg har jag märkt. Avser man då exponeringsstegen dvs ett bländar/slutar-steg??
 
dia-film för fjällen

Jag tycker att kodak ektachrome 100vs ger fina och mättade färger. Kodak Elitechrome 100 Extra Color är "samma" film men är amatörvarianten. Om du inte gillar väldigt "mättade" färger, är fuji provia 100F resp 400F mycket bra alternativ. Jag tror inte att en dyrare dia film ger bättre exponerings-tolerans men troligen finare korn och finare färger. Ett eponeringssteg motsvarar dubbelt så mycket ljus som träffar filmen vid exponering. Det är vanligt att de som fotar diabilder tar alternativa exponeringar (kallas bracketing) typ ett halvt steg ljusare och ett halvt steg mörkare (obs! som exempel) vid svårbedömda ljusföhållnden.
 
Nja jag skulle nog vilja säga tvärtom. En konsumentfilm har alltid mer tolerans än en proffsfilm, eftersom "proffsen" oftast vet hur man exponerar rätt. Men proffsfilmen har bättre egenskaper som bättre skärpa, mindre korn osv.

Kodak Ectachrome 100VS är mitt val. Men även Provia och Velvia är bra filmer.

Du behöver nästan inte oroa dig för felexponering, eftersom idag så är det svårt att felexponera med moderna kameror. Jag har inte misslyckats iallafall den sista tiden om det beror på tur, vana eller kameran det är upp till er själva att bestämma :)

Men visst i svåra ljusförhållanden så är det ju annorlunda (typ nattfoto) men då har du ju stort sett samma problem med alla filmer (bara lite mer eller lite mindre).
 
När det gäller diafilmer finns det en hel uppsjö att välja mellan. Jag rekomenderar ett par som jag själv tycker om och använder.

Kodak e100VS, Finns också med slutbokstäverna S och SW.
VS filmen är mättad i färgerna och ger ett gott tryck. (Mina bilder från Afrika är tagna med denna filmen.)

S är lite mer naturlig i sin färgåtergivning och passar om du inte vill ha för "skrikiga" färger.
Ex vid porträtt.

SW är en film som ger en lite varmare (gulorangare) ton.

Fuji. Har en riktig höjdar film i sin Provia 100F. Skarp lättskannad och med bra färger utan att överdriva.
Fungerar till de flesta motiv val

Deras gammla Velvia är också en riktigt bra film. Återger gröna färger på ett helt otroligt bra sätt. Skarp.

Vad det gäller exponeringen måste man vara ganska noga. Slarv marginalen är inte som vid neg. fotografering där du ju kan kompensera vid kopieringen.
Med diabilder är resultatet färdigt när filmen framkallas och då kan det ju bli lite knixigt att fixa till det i efterhand.

Slarv marginalen med diabilder varierar men man kan inte säga att dyra filmer är mer toleranta.

För att det skall vara acceptabet skall du nog vara inom 1/2 - 1.1/2 steg både uppåt och neråt

Du har helt rätt att man talar om exponeringsstegen.
 
Jag tänker i alla fall ta med mig en hög med Velvia och 100VS när jag åker snart. Velvia har jag använt mycket förut och den gillar jag skarpt även om den är lite svår. 50 film och mycket kontrastrik. 100VS blir första gången, men den rekommenderas varmt av många här på fotosidan.En annan film som jag kan tänka mig att du kan vara intresserad av är Fuji Sensia 100. Jag uppfattar den som hyfsat tolerant mot felexponeringar, har neutrala färger och är framför allt mycket billigare än de s.k. proffsfilmerna. Den är alls ingen dålig film heller.
 
Utan att fördjupa mig för mycket i exponeringen men det är ju ganska individuellt med vad som är rätt exponering.Gillar själv lite underexponerade bilder som också passar bra vid projektorvisning men ogillas av filmskannern..
Att dyra (proffs)filmer skulle skilja sig mot billiga har jag aldrig märkt..
mvh/gunte..
 
Tack för alla svar, bara en fråga till..

Hörde något om att man måste skicka echtachromefilmerna till Schweiz för framkallning. Stämmer detta och i så fall, hur mycket kostar det???
 
Skickas till Norge

Hej,

Vid köp av Kodachrome så ingår en framkallningspåse, på denna påse finns ett antal adresser angivna som man kan skicka filmen för framkallning.
Schweiz är en, det borde finns någon i Japan också.
Var man skickar den är frivilligt, snabbast är nog om man kollar upp landet Sverige och i anslutning till den står det att man skall skicka den till Norge.

Hälsningar
Anders
 
Hej

Fuji Sensia 100 är både billig o bra, framkallar gör du snabbt/billigt/enkelt via Fuji fotopåsar från Hegethorns (film därifrån är också billigt).

Mvh
Johan
 
RS....

jag skulle nog använda agfa RS II, det är en film som är ren i från stick. kodak drar mot blåt, Fuji mot röt. så det är en smaksak. men agfan är under skatad prova en det är OK.
 
niklas> Kollade på Scandinavian photo, där hade de bara agfa RSX II. Är det samma film? Måste man skicka iväg den för framkallning på nåt specialställe eller funkar det lite varstans?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.