ANNONS
Annons

Bra CRT - billigt i dagens läge?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Jag är ute efter en trevlig skärm som kan justeras tillräckligt mycket för att använda till grundläggande bildbehandling. Har än så länge enbart ställt in färger etc. med Adobe Gamma.

Min budget pekar mot CRT runt 19". Vikt/utrymme/strålning etc. spelar heller ingen roll för mig.

Vad får man ge för en som har tillräckliga inställningar? Vilkna kontroller bör man ha på en CRT? Skiljer sig kraven gentemont TFT/LCD?

Verkar denna vettig?: Samsung Syncmaster 997MB

Som sagt lite vägledning tack! :)

(Har en 17" HP75 sedan tidigare, säkert 6-7 år gammal, så mina krav är inte skyhöga).

Andemeningen är att jag vill ha schysst återgivning men är ej intresserad av att betala en massa extra för att få en plattskärm!

Så blir det en bra uppgradering för mig med en CRT för max 2000kr?

Kolla begagnat. Jag köpte en 19" Dell trinitron för 400kr på tradera för 1½ år sedan, funkar prima.

Men om du köper beg. så kolla för guds skull på den innan du slår till. Vissa CRT-skärmar kan vara hur utslitna som helst efter bara ett par år medans andra kan vara i utmärkt skick efter dubbla tiden.

Skärmar som gått i flera år hos barnfamiljer kan ha stått på mest för jämnan, inte alltid med skärmsläckare heller.

Jag vet inte mycket om nya skärmar & vill även jag veta en del om CRT, vill själv ha något mycket bra & undrar om man kan hitta en sån CRT idag i stället för att köpa en medemåttig platt skärm för samma summa?

//Larsa

Ja begagnat känns lite vanskligt. Orkar inte resa runt och kolla upp sådana som jag inte vet alls hur mycket de använts.

Tänkte mig att det bör vara överkomligt med en ny och hyffsat bra CRT i dessa plattskärmstider.

Fler synpunkter välkomnas!

Nej, begagnat bör man nog undvika när det gäller CRT.

Eizo är marknadens "Rolls Royce". Används nästan alltid som referensskärmar vid tester. Köper du en sån blir du garanterat stormförtjust. Visst finns det en o annan plattis som är hyfsad, men med den teknik som används idag når man inte upp till den bildkvalitet som en kvalitets CRT har.

MVH Mats, som vägrar att byta ner mig till en plattskärm tills dom blir bättre.

EDIT: Såg att Eizo har slutat med CRT...
Så ring runt o försök hitta en ÅF som har kvar på hyllan. Och pruta REJÄLT!

Mattsen skrev:
EDIT: Såg att Eizo har slutat med CRT...
Så ring runt o försök hitta en ÅF som har kvar på hyllan. Och pruta REJÄLT!
Det är väl detta som är problemet...

Om tillverkarna var måna om att vi till det bästa priset skulle kunna få det bästa så skulle CRT leva kvar. Nu gäller dock plattskärmar & massan vill ha det så tyvärr så kan vi nog inte göra några CRT-klipp, suck...

//Larsa

Mattsen skrev:
Nej, begagnat bör man nog undvika när det gäller CRT.

Varför då? De 400 kr som jag gav är mindre än vad de flesta nya skärmar sjunker i värde bara man öppnar kartongen. Beskriver säljaren med bra omdöme dessutom skärmen som ett par år gammal och lite använd så är det väl inget att tveka på. Man kollar ju på den när man hämtar den och är det skit så blåser man av det hela, svårare än så är det inte.

StaffanH skrev:
Varför då? De 400 kr som jag gav är mindre än vad de flesta nya skärmar sjunker i värde bara man öppnar kartongen. Beskriver säljaren med bra omdöme dessutom skärmen som ett par år gammal och lite använd så är det väl inget att tveka på. Man kollar ju på den när man hämtar den och är det skit så blåser man av det hela, svårare än så är det inte.

Jo, lite svårare än så KAN det bli eftersom en CRT använder glödtrådar som åldras för varje minut de är i drift och KAN ge märkanrt sämre bild efter en tids använddning.
Men visst, kikar man på skärmen före köp, och justerar upp ljus och kontrast så kan man ju se statusen för skärmen. Till syvende och sist så hänger det ju oxå på priset. Betalar man bara nåra hundringar så gör det ju inte så mkt om den "rasar" relativt snabbt.

Vet bäst!

Mattsen skrev:
Jo, lite svårare än så KAN det bli eftersom en CRT använder glödtrådar som åldras för varje minut de är i drift och KAN ge märkanrt sämre bild efter en tids använddning.
Men visst, kikar man på skärmen före köp, och justerar upp ljus och kontrast så kan man ju se statusen för skärmen. Till syvende och sist så hänger det ju oxå på priset. Betalar man bara nåra hundringar så gör det ju inte så mkt om den "rasar" relativt snabbt.
Ånej. Det finns inga glödtrådar i CRT skärmar. Det är, om jag inte minns helt fel, fosforskiktet som slits ut pga. att elektronstrålen sakta men säkert förstör skiktet.
En LCD skärm är som ny även efter flera år.
Har någon loggat kalibreringen (med kalibratoröga) av sin LCD skärm?

Re: Vet bäst!

Linmajon skrev:
Ånej. Det finns inga glödtrådar i CRT skärmar.

Hej "Vet bäst"!

Hmm, hur får du då katoderna att avge de fria elektroner som behövs för att skapa elektronstrålarna utan upphettning medelst en glödtråd?

LOL

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar