Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra bok om CS4?

Produkter
(logga in för att koppla)
Beror på vilken nivå du befinner dig på. CS-bibeln tycker jag personligen är riktigt bra att ha i hyllan när man väl kan PS hyfsat bra. Jag använder den för att förstå varför verktygen fungerar som dom gör. Bibeln tycker jag däremot inte är bra som en första bok om PS.

För att få hum om hur PS funkar osv. tycker jag det är mycket bättre att köpa en workshop-bok, exv. Adobes egna Allt i en bok. Fast den tar upp ett stort spann av vad PS kan och det kanske inte passar alla nybörjare att få en inblick i vektorgrafik etc.

En annan workshop-bok som är bra är Deke McClelands Ps CS4 One-on-One. Har inte hunnit igenom den men Deke gör bra grejer.

Evenings böcker brukar nämnas som riktigt bra men jag har aldrig själv använt dom.

Annars är videokurser ett tips. Moderskeppet.se har en gratis nybörjar kurs på video, men det har du säkert redan sett.

Lycka till.

Tack så mycket för svaret. Det låter som att bibeln kanske är något för mig i så fall.

Jag borde förstås ha nämnt något om min nivå, det har du helt rätt i. Jag har använt photoshop sedan mitten av 90-talet, så jag är väl inte direkt någon nybörjare. Å andra sidan är jag helt självlärd, så även om jag har hyfsad koll på rätt många aspekter av hur programmet fungerar så finns det också väldigt mycket som jag inte har koll på. Vektorer, masker, arbetsbanor, osv. är exempel på grejer som jag inte känner mig särskilt hemma med.

Min tanke är alltså att bredda min kunskapsbas så att jag har en bra plattform att bygga på, snarare än att lära mig rubbet från grunden.

Edit: Missade en grej.

Personligen tycker jag inte om att lära mig mjukvara via böcker. Tappar snabbt intresset då. Jag kombinerar youtube-klipp (helt gratis) med Lynda.com (kurser, kostar lite men väldigt prisvärda). Om du känner någon som har ett konto på Lynda.com kan du ju låna det lite och testa om du vill köpa några kurser. Jag tycker dom är grymt bra!

Tack för tipset.. Har kollat lite på sidan och det verkar ju väldigt bra. Måste dock säga att jag föredrar böcker ändå.

Ok, tack för det tipset.. Den hamnar nog på listan över kandidater.

Men då verkar det ju inte som att någon av de två som jag funderade på är helt kass i alla fall. Skönt att jag inte var ute och cyklade.. Då gäller det bara att bestämma sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar