Annons

bra&billigt postorderlabb för färgnegativ

Produkter
(logga in för att koppla)

e-man

Aktiv medlem
hejsan!

jag är intresserad av ett bra postorderlabb för färgnegativ. extrafilm kvalite kommer inte på fråga. jag vill kunna ge instruktioner som att jag pressat filmen eller att man kan fråga om filtrering vid användande av dagsljusfilm vid glödlampsbelysning.

eftersom jag har småländskt blod vore det bra om detta skedde till humana priser.

det kanske är jag som inte har hittat rätt ställe, men jag hittar inget bra/billigt labb här i örebro. tips om lokalt lab i örebro är också välkommet.

tack på förhand!
 
Har skickat flera rullar till Fuji (Scandinavian Photo fotopåsar), och bilderna har blivit bra framkallade och kopierade, men på många av bilderna finns två parallella spår/märken efter någon form av frammatningshjul i "kopieringsmaskinen" vilket är trist... Priset var väl OK, men tror inte jag köper fler Fujipåsar. Vet heller inte om dom kan pressa filmen på beställning.

(Snarare varnig än tips, men ändå...)

/Ingo
 
Lofoto är det postorderlabb som fått bäst testresultat i FOTOs test.

Annars är Proffskopia i Jönköping ett bra (proffs)labb. Har inte skickat in negativ film men de kan sin sak i alla fall. klarar pressad film och sånt.
Inte så dyra heller.
 
Jag har använt både Lofoto och Fuji direkt och har varit rätt nöjd med båda. Lofoto exponerar lite konstigt ibland och Fuji har haft konstig färger nån gång men på det hela taget så funkar bägge bra. Några spår från nått frammatningshjul hos Fuji har jag aldrig sett. Däremot så har kopiorna från Lofoto varit stukad i kanterna några gånger.

Tvivlar på att nått av labben pressar film.

/Jocke
 
Hej. Linkopia i linköping (går genom expert) både framkallar bra och pressar filmer. Jag kommer dock inte ihåg hur mycket det kostade, jag tror inte de tog nåt extra för pressningen iallafall.
 
Linkopia finns inte kvar

Kan meddela att Linkopia har köpts upp av Fuji och finns därför inte längre kvar som fotolabb utan går in i Fuji-koncernen (ej 100% uppgifter).

Hur som helst så kommer Expert i alla fall att byta leverantör snart för sina filmframkallningar, vilken det blir vet inte jag själv i dagsläget. Över vinterlovet jobbade jag på VSFL och då pratade vi om att dom ev. skulle få ta några Expertbutiker i framtiden och om så blir fallet kommer kvalitén förändras.

Hör med din Expertbutik om du vill veta vilket labb dina kort går. Fuji och Lofoto är väl annars två labb som alltid ligger högt på listan när tidningen FOTO recenserar negativframkallning.
 
ingo skrev:
på många av bilderna finns två parallella spår/märken efter någon form av frammatningshjul i "kopieringsmaskinen" vilket är trist...

Är det bara fel i kopieringen och inte på negativen kan du reklamera bilderna till omkop. Dåliga bilder ska man inte nöja sig med, "reklamera mera" är ledordet. =)
 
Personligen skulle jag aldrig lägga mina filmer i "påse"...
Att först låta posten fingra på dem, och sedan en kopist som jag inte känner, för att sedan låta posten fingra på dem igen.... Det skulle jag aldrig våga.
Och sedan kombinera det med ett billigt alternativ... brrrr!

Jag vänder mig till ett ställe lokalt i Uppsala som labbar all min film. Det är lite dyrt, men de fixar alla mina önskemål och är jag inte nöjd så gör de gärna om det (inom rimliga gränser).

Om jag skulle använda mig av postorder så skulle jag nog snegla på de dyrare alternativen. Att plåta och sedan få filmen bortslarvad eller förstörd törs jag inte tänka på...
 
tack för era förslag...kanske testar proffskopia i jönköping (som jag hört gott om på annat håll) annars kör jag väl vidare i örebro och försöker leta upp ett labb jag trivs med.
 
luiga skrev:


Är det bara fel i kopieringen och inte på negativen kan du reklamera bilderna till omkop. Dåliga bilder ska man inte nöja sig med, "reklamera mera" är ledordet. =)

Nja, asså, det är inte "fel" i själva kopieringen (i princip fri från färgstick och framkallningen är bra), det är mekanisk åverkan på själva papperet, ungefär som något har dragits över eller pressats mot kortet sedan det har kopierats. Jag gissar på ett frammatningshjul, men man vet aldrig... Pappersbildernas skick var i detta fall inte så viktigt då jag bara behövde förstoringar av de kort som blev bäst i en lång fotoserie så jag klagade aldrig. Nästa gång jag behöver 10x15 skall jag dock passa på att klaga om det upprepar sig... (Har en påse kvar...)

Brukar inte använda påsar av samma skäl som Micke H. I vanliga fall får lokale fotohandlaren (Uppsala Fotokompani) ta hand om saken, men det här var ett "ekonomiskt undantag".

/Ingo
 
Uppsala Fotokompani!?
Det är ju dit jag oxå går, kul!
Jag gillar deras hemsida, särskilt webkameran, jag fick hasse till att demonstrera en slavblixttändare för mig där...Undrar vad andra som såg det utan att höra vårt telefonsamtal tänkte.....
För den som vill se deras hemsida: www.ufk.se
 
Labb i örebro

I Örebro finns det "bra bilder" ligger på norr vid ica-stjärnan (nu heter det ju ica-supermarket stjärnan, tror jag) tar 90 pix

Om du vill framkalla själv så finns "örebro bildeverkstad" ligger i a-huset intill bowlinghallen de har flaggor och en stor skylt ute, anordnar även fotokurster, nybörjar och avancerad.
Det kanske inte blir billigare men man har kul och lär sig en himmla massa om hela processen och vad man kan påverka själv och när man kan göra det.

/Stefan
 
tack allihopa för tips.

speciellt stefan för örebro-tipset...ska checka bra bilder och se vad det är för jeppar...har inte tid med bildverkstan just nu...men jag känner till stället. tack igen!

e-man
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.