Annons

Bra bildskärm för bildredigering eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Kikar på bildskärmar och vill ha en widescreen med högsta upplösning för att primärt användas för bildredigering.

Nöjd med den Samsung jag har men vill ha större och widescreen för att få undan paletterna. Jag är inne på denna...

http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft21_40/245b.asp

Men jag blir lite nervös av allt "magic bright" och "dynamic contrast" prat. Begriper inte riktigt vad det är och vill absolut inte att skärmen ska hitta på egna hyss med kontrast och andra inställningar. Den måste vara kalibrerbar fullt ut och hålla intällningarna även när den kopplas loss.

Kan någon hjälpa mig begripa detta eller ge förslag på alternativ, budget ca 6000:- inkl moms.
 
Enligt specen har den ju en TN-panel och det brukar man väl inte rekommendera till bildbehandling på grund av bristande färger.
 
Dessutom finns det ingen skärm, vad jag vet, som håller en kalibrering om du pluggar ur den. Man får vara glad om den håller kalibreringen när den är inpluggad.

Mvh
Maverick
 
Syncmaster 215TW, om du kan tänka dig en 21-tummare, har en själv, väldigt nöjd.
Vill du ha 24-tum, så blir det dyrt, runt 10k för en hyfsad skärm.
 
Vad jag vill ha är främst upplösningen 1980X1200.
Anledningen är att jag oftast jobbar på en dockad laptop som har den upplösningen i sin inbyggda skärm.

Ibland dockar jag loss och jobbar med bara laptopen, vore skönt att slippa "möblera om" PS.

Det måste förstås vara en bra skärm för bildbehandling också.

Men det verkar dyrt att få vad jag vill ha så jag kanske avvaktar och kör med den jag har. Men jag har massor av bildbehandling framför mig dom närmaste månaderna så bra utrustning lockar.
 
Jag har en Samsung 204T på jobbet, det som kan vara ett problem med den (och andra icke IPS paneler så som Samsung 245B) är att färgerna skiftar lite beroende på betrakningsvinkeln. Även huvudrörelser på +- 5m gör skillnad om man är riktigt petig.
Allt "magic" brukar kunna stängas av, så det är inget att oroa sig för :)
 
martin3 skrev:
Även huvudrörelser på +- 5m gör skillnad om man är riktigt petig.

Huvudrörelser +- 5 meter! Hur lång hals har du?

Tack för rådet, köper jag så blir det inte en tn display efter vad jag lärt mig idag.
 
d-one skrev:
Har du fått den ännu? Skulle vara roligt att höra hur den var!

Jag, jag har fått den och är helt nöjd.

- Kalibrering, det gick att stänga av alla magic historier och kalibrera den med min eye one II till samma ljusstyrka som jag är van vid (140 såna där enheter vad dom nu heter)

- Bild, rika färger och jämnhet i färger och ljusstyrka över hela bilden.

- Betraktningsvinkel, ger samma intryck av färger tills man tittar extremt snett på den.

- Upplösning, den tillsammans med storleken gör att det är en fröjd att jobba med den.

Problem
Min 2,5 år gamal laptop orkade inte riktigt driva skärmen över DVI utan gav glitter i lågdagrarna. Går dock bra via VGA porten.

Jag fick vad jag förväntade mig och är helt nöjd med denna.

Testade den på sonens dator som har ett bättre grafikkort och där var den fantastisk över DVI i full upplösning.
 
Vill ha synpunkter

Jag har läst alla inlägg i den här fråganoch det finns en rad olika synpunkter
Nu har jag funnit en skärm som jag är intresserad av
Min fråga är nu om någon känner till eller kan ge synpunkter på denna
Här kommer adressen till info om skärmen

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094755


Tacksam för synpunkter
 
Om du är ute efter nåt riktigt bra för relativt lite pengar - Såg en CG19 i en annons till bra pris alldeles nyss... tror det var här på fotosidan.

Mvh /Peter
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.