ANNONS
Annons

Bra bilder som aldrig ses och/eller kritiseras

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Jag har bilder som jag vet ÄR bra men upplagda på tex Bildkritik får jag knappt någon som tittar och ofta inte en enda kommentar. Att vi antagligen drunknar i upplagda bilder är nog inte mycket att fundera över, och när en bild glidit ner ett par rader/sidor så kommer folk aldrig dit länge. Det handlar ju inte om att förbjuda folk att lägga upp bilder men man borde koppla ihop några funktioner eventuellt. Om man satte egna givna kommentarer, som innehåller minst X antal bokstäver/ord (så inte "bra bild" räcker), med rätten att lägga upp bilder, samt att koppla ihop antalet visningar en bild hinner få, tex till 20 nya bilder till lagts upp på Bildkritik, men hastigheten den faller i listan. Alltså så att alla bilder inte försvinner för tittaren med samma fart utan de som tittats på, antagligen de bättre bilderna, tar längre tid...

Jag tror inte på förbud att lägga upp bilder men inte heller att allas bilder "förtjänar" samma uppmärksamhet och framför allt att ge konstruktiv kritik, som tar tid och engagemang, dels borde belönas, kanske med rätten att själv lägga upp fler bilder, men också att tvinga de som vill lägga upp bilder och få kritik, att själva vara beredda på att ge andra samma sak. Det fungerar inte längre att låta ett litet fåtal medlemmar göra det. Vill man ha feedback får man också ge det....

MVH
Jacob Boman
 
Den här diskussionen har förekommit sedan fotosidans barndom (fast då var det förstås mycket färre bilder)., och återkommer lite då och då. Det bästa är att hitta grupper där dina bilder passar, och i grupperna finns det ofta regler att man måste kommentera för att få posta bilder.
 
Flödet på bilder som läggs upp idag är enormt, på dom större siterna som tex 500px, går det bara inte att greppa, fem minuter senare ligger en publicerad bild två, tre sidor bort (ca 60 bilder per sida). Men siten fungerar ypperligt ändå.

Jag skulle istället önska att spärren togs bort så att fler bilder kunde läggas upp i galleriet. Det spelar heller ingen roll eftersom det går fort bläddra sig fram bland publicerade bilder - som på tex 500px -.

Ett förslag vore att ändra gränssnittet så att alla ´thumbnails´ blev större och med samma format, det skulle ge en bättre överblick och mer information om bilden.

Sen det här med “bildkritik” är inte lätt och det kan lätt bli fel, jag tycker det räcker långt med positiv feedback och god stämning.

/Ulf
 
Fast jag får känslan att för många verkar det viktigare att bara publicera sig själva, och vara ointresserade vad andra gör, och det stämmer väl överens med samhället idag och de sociala mediernas påverkan. Vissa pooler håller på att ebba ut, och är numera långt ifrån den givande tvåvägskommunikationen, som de en gång var...
 
Jag vet inte hur det såg ut tidigare på FS? Kanske är det så att konkurrensen har ökat och det finns fler forum att tillgå, men jag tror ändå att medlemmar är intresserade, det ser man på antalet visningar (även på andra fotoforum) MEN sättet att kommentera kanske skulle göras enklare och istället för att ge “bildkritik” ha möjligheten att trycka på en - like -? Jag tror på flera kommentatorsalternativ.

/Ulf
 
Jag vet inte hur det såg ut tidigare på FS? Kanske är det så att konkurrensen har ökat och det finns fler forum att tillgå, men jag tror ändå att medlemmar är intresserade, det ser man på antalet visningar (även på andra fotoforum) MEN sättet att kommentera kanske skulle göras enklare och istället för att ge “bildkritik” ha möjligheten att trycka på en - like -? Jag tror på flera kommentatorsalternativ.

/Ulf

Om folk inte "orkar" kommentera, så är väl det just tidens tecken. Tanken är väl att man ska vara engagerad i kritiken. Att lajka nåt är alldeles för banalt
 
Om folk inte "orkar" kommentera, så är väl det just tidens tecken. Tanken är väl att man ska vara engagerad i kritiken. Att lajka nåt är alldeles för banalt

Förstår hur du tänker men jag ser det inte som något tecken, ribban har åkt upp och kraven har ökat, tillgängligheten till bra foto är idag enorm. Kanske att en viss mättnad har infunnit sig. Tex 500px tycker jag är en vital site, omdömena är enkla men det funkar och stämningen är god. Att ge "kritik" är svårt och det blir ofta fel, det är bara läsa den kritik som finns. Jag tror på enkelhet och vill man ha ingående synpunkter på drt man gör, så finns bättre ställen än ett forum på nätet?
/Ulf
 
Fast jag får känslan att för många verkar det viktigare att bara publicera sig själva, och vara ointresserade vad andra gör, och det stämmer väl överens med samhället idag och de sociala mediernas påverkan. Vissa pooler håller på att ebba ut, och är numera långt ifrån den givande tvåvägskommunikationen, som de en gång var...

Det är precis min uppfattning också. Alla vill lägga upp sina bilder och få betyg och/eller kritik och av just den anledningen tycker jag att det behöver "tvingas fram". Vill man ha får man vara beredd att också ge.
 
Förstår hur du tänker men jag ser det inte som något tecken, ribban har åkt upp och kraven har ökat, tillgängligheten till bra foto är idag enorm. Kanske att en viss mättnad har infunnit sig. Tex 500px tycker jag är en vital site, omdömena är enkla men det funkar och stämningen är god. Att ge "kritik" är svårt och det blir ofta fel, det är bara läsa den kritik som finns. Jag tror på enkelhet och vill man ha ingående synpunkter på drt man gör, så finns bättre ställen än ett forum på nätet?
/Ulf

Abe Normal: Att ge kritik kan aldrig bli "fel" eftersom det inte heller finns något som är "rätt". Det handlar bara om åsikter och om man delar de eller inte. Visst, att ge bra kreativ kritik kan vara svårt att ge men i så fall kan man säga vad i bilden man tycker om och vad man (om något) tycker mindre om.

Om man vill ha ingående kommentarer på sina bilder är väl ett forum för fotografer det absolut bästa, tycker jag. Jag är nyfiken på¨vad du syftar på. Vad är i så fall bättre om/när man vill ha ingående kommentarer, enligt dig? Och hur man får det utanför nätet, får du gärna förklara...

Även att kunna trycka på en "Gilla" knapp är en riktigt dålig idé, tycker jag. Vill jag ha sån enkel feedback kan jag lägga upp mina bilder på Facebook. Är man med på Fotosidan, är man väl det för att man har ett intresse utöver "turist och familj" bilder och vill ha ris och ros av andra fotografer och då ÄR det här man ska kunna hitta just den typen av feedback.
 
“Bildkritik” behöver inte vara fel, men vem är det som ger kritiken, mästaren, kollegan eller novisen? Visst kan man säga vad man tycker, men i mina ögon är det oftast bara ett tyckande som inte leder frågan framåt. Ibland är det helt uppenbara saker men oftast är det en smaksak om vad man själv gillar.

Jag tror att som mottagare av kritik är det viktigt att kunna sätta in den som ger kritik i ett sammanhang, annars riskerar det att bli tämligen meningslöst och det kanske mest väcker irritation än att ge nya insikter.

Att ge “bildkritik” låter lockande men jag är mycket tveksam, att kunna ta kritik och få den att fungera handlar också om tuning mellan kritikern och mottagaren, annars har ju kritiken ingen effekt.

Jag tror mycket mer på positiv feedback, problemen får man lösa själv. Där tycker jag 500px fungerar ypperligt och siten har ett fantastiskt driv, fastän det inte skrivs en enda “kritikerrad”.

/Ulf
 
Jag skall spetsa till det :),,, jag tror inte på kritik, “bildkritik” är till för klåpare och dom som blir riktigt vassa på det dom gör, blir det av egen forskning inte tack vare andras kritik.

Så den som vill bli riktigt bra på foto, skall studera mycket själv, titta på andras bilder och skapa sig ett eget förhållande och så har det alltid varit. Nu är ju foto tämligen nytt men dom stora bildkonstnärerna i historien lärde sig av eget arbete. Kritiken var oftast bara ett gissel, där folk hade synpunkter men inte riktigt förstod vad det handlade om och det finns ju mängder med exempel på det?

Den insikten finns på 500px, därför ägnas ingen tid åt att hitta fel i andras bilder, att tex M Adamus är en fantastisk naturfotograf kommer av eget arbete och inte av andras synpunkter, enkelt men svårt :)
 
Så Ulf Nordström: "Bildkritik är för klåpare". Stora ord du tar i din mun, och gör uttrycket till nån slags allrådande inställning som alla ska rättas efter? Så vi som gillar att ge och ta bildkritik är idioter? Vi som tycker att ett svenskt fotoforum som fotosidan borde kunna fungera för dubbelsidig kommunikation är alltså passè? Vi ska hänga på andra sajter? Vad gör dig så speciell egentligen?
PS: Bildkritik är väl en ganska stor hörnsten i Fotosidans grund? Så är det inte hos många av dom andra sajterna
 
Så Ulf Nordström: "Bildkritik är för klåpare". Stora ord du tar i din mun, och gör uttrycket till nån slags allrådande inställning som alla ska rättas efter? Så vi som gillar att ge och ta bildkritik är idioter? Vi som tycker att ett svenskt fotoforum som fotosidan borde kunna fungera för dubbelsidig kommunikation är alltså passè? Vi ska hänga på andra sajter? Vad gör dig så speciell egentligen?
PS: Bildkritik är väl en ganska stor hörnsten i Fotosidans grund? Så är det inte hos många av dom andra sajterna

Det var kanske lite vasst skrivet och ber självklart om ursäkt för det :) om någon känner sig trampad på. Det visar också på hur svår det är att bli korrekt uppfattad (apropå kritik på forum).

Jag skrev bildkritik också från en generell utgångspunkt och som ide tror inte jag på “bildkritik” som pedagogisk metod. Däremot tror jag mycket på samtal, dialog, att dela med sig av erfarenheter, lärare elevförhållande om den är uttalad, där kan eleven vara 80 bast och läraren 30, men då är det också en överenskommelse dem emellan.

Min erfarenhet av bra (bild)pedagoger är att den som lär ut har en god förmåga till tuning av mottagaren och ha en god balans i det man vill påvisa, så att man inte stjälper utan istället hjälper.

Om någon blir korrigerad med ett matematiskt problem, tror jag dom allra flesta uppfattar det som något neutralt. Om någon vill in och peta i ens förmåga att uttrycka sig konstnärligt och som i det här fallet bild, så kan jag nog lugnt påstå att det är mycket känsligare och mer privat. Vilket ställer större krav och mer fingertoppskänsla i “kritiken“, just därför att det handlar om subjektiva val och personliga uttryck.

Talar man om “bildkritik” generellt och hur den kan se ut, så talas det ofta om bild utifrån en ide eller kontext, och inte att det ändras så mycket i bilderna. Så jag påstår att det är mycket svårare att skära och ändra i andras bilder, har det dessutom inslag av godtycke så kan det bli riktigt fel och för inte frågan framåt.

Att få stöd och uppmuntran på ett forum tror jag mycket på och att utveckla kontakter, men det är mina ögon ett kollegialt eller kompisförhållande.

Ser man “bildkritik” i ett historisk perspektiv, så var det många gånger ett helvete för utövaren plus att kritiken/kåren så många gånger hade fel, det kanske tog en hel livstid innan bildskaparen fick rätt?

Från min egen erfarenhet, ser jag att det finns en intimitet och ett förtroende mellan läraren och elev och där den bra pedagogen drar eleven med sig, medan dom som många gånger inte förstår processen faktiskt kan förstöra för eleven. Som avslutning tror jag att lära ut kreativt skapande är bland det svåraste som finns, därför att det är så privat och kopplat till utövarens personlighet.

Mina 5 cent…
 
Jag vet inte hur det såg ut tidigare på FS? Kanske är det så att konkurrensen har ökat och det finns fler forum att tillgå, men jag tror ändå att medlemmar är intresserade, det ser man på antalet visningar (även på andra fotoforum) MEN sättet att kommentera kanske skulle göras enklare och istället för att ge “bildkritik” ha möjligheten att trycka på en - like -? Jag tror på flera kommentatorsalternativ.

/Ulf

I "Mjukstart" och i "Bildkritik" ska väl en "like-knapp" särskilt undvikas.
Det är väl i dessa pooler man hoppas på att få tankar kring bilden om vad som fungerar och vilka förändringar som skulle förbättra slutresultatet. Ett antal "gillanden" utvecklar inte ett dugg.
Då är det trevligare med "Fin bild" i så fall. För i det finns det i alla fall ett försök att uttrycka något och kanske en kraft att längre fram lockas till att våga uttrycka lite mer i kommentarer. Så tänker jag.
 
Vill ni höra den enda lösningen på "problemet"? :)

Dela upp bildkritikgalleriet i två delar!

Bildkritik del 1: Här finns alla bilder som ännu inte har fått någon kritik. Först när ett visst antal bilder är uppladdade (låt säga 200 st) till denna delen så öppnas möjligheten att ge kritik på bilderna. Samtidigt stängs möjligheten helt till att ladda upp nya bilder. De bilder som erhåller en kommentar slussas vidare till bildkritik del 2.

Först när samtliga bilder i del 1 har blivit konstruktivt kommenterade kan ytterligare 200 st (eller hur många som nu är lämpliga) bilder laddas upp..osv. Om man själv är sugen på att ladda upp bilder för bildkritik får man alltså se till att först kommentera andras. Ju snabbare man ger kritik på dem okommenterade bilderna desto tidigare lär en ny uppladdningsomgång komma till stånd!

Bildkritik del 2: Här återfinns samtliga bilder som fått åtminstone 1 konstruktiv kommentar. Dessa går fortsatt bra att kommentera ifall någon vill göra det!

Tror en lösning som ovanstående är enda sättet att få bukt med okommenterade bilder faktiskt. Om man nu vill komma till rätta med "problemet" på riktigt vill säga...
 
Vill ni höra den enda lösningen på "problemet"? :)

Dela upp bildkritikgalleriet i två delar!

Bildkritik del 1: Här finns alla bilder som ännu inte har fått någon kritik. Först när ett visst antal bilder är uppladdade (låt säga 200 st) till denna delen så öppnas möjligheten att ge kritik på bilderna. Samtidigt stängs möjligheten helt till att ladda upp nya bilder. De bilder som erhåller en kommentar slussas vidare till bildkritik del 2.

Först när samtliga bilder i del 1 har blivit konstruktivt kommenterade kan ytterligare 200 st (eller hur många som nu är lämpliga) bilder laddas upp..osv. Om man själv är sugen på att ladda upp bilder för bildkritik får man alltså se till att först kommentera andras. Ju snabbare man ger kritik på dem okommenterade bilderna desto tidigare lär en ny uppladdningsomgång komma till stånd!

Bildkritik del 2: Här återfinns samtliga bilder som fått åtminstone 1 konstruktiv kommentar. Dessa går fortsatt bra att kommentera ifall någon vill göra det!

Tror en lösning som ovanstående är enda sättet att få bukt med okommenterade bilder faktiskt. Om man nu vill komma till rätta med "problemet" på riktigt vill säga...

Jag tycker det är en jättebra ide som skulle lösa problemet på ett vettigt sätt. Men då är vi också inne på min grundidé om att det måste tvingas fram och "vill man ha kritik och möjlighet att lägga upp så får man också vara beredd att göra samma för andra" Iof skulle ju problemet rent tekniskt kunna bli att medan jag skapar mer plats lägger någon annan upp sina bilder i det nu inte fulla gruppen av bilder. Det går säkert att lösa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.