Annons

Bra avbetalningsvillkor? Nätet/butik

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Ohoj, ny på forumet, men har läst en hel del.

Tänkte inhandla mig en Minolta D5D, och eftersom jag saknar cash (är student) så får det bli på avbetalning.
En sökning på Pricerunner ger priser nedåt 7500:- med kitobjektiv, men det är svårt att utröna hur avbetalning funkar på många av nätbutikernas sidor. En del verkar kräva rätt stor inkomst, vilket ju går bort för mig som går på CSN-lån.
Kanske man får hosta upp ytterligare en tusing och köpa i butik om man ska lyckas med avbetalning som student?

Det är 6 månader som är aktuellt, då jag kommer att kunna lägga undan minst 1500:- per månad för att finansiera kameran. Emellertid vill jag inte vänta med inköpet, för nu har jag mer eller mindre bestämt mig.

Tacksam för tips!

Ett råd är att "aldrig" köra på avbetalning.
6 månader är inte en så lång väntan, plus att efter dessa 6 månader så kan du säkert få något ännu bättre för de slantar du sparat ...

Annars har jag för mig att Cyberphoto har "hyffsat" schyssta villkor

"Bättre prata med din bank än annan ex:eek:ckrare...."

Nejdu, bankerna har ofta mycket sämre villkor än butikers avbetalningsplaner.

"Ett råd är att "aldrig" köra på avbetalning.
6 månader är inte en så lång väntan, plus att efter dessa 6 månader så kan du säkert få något ännu bättre för de slantar du sparat ...

Annars har jag för mig att Cyberphoto har "hyffsat" schyssta villkor"

Jag "måste" köpa på avbetalning. Det är för mig ett bra sätt att spara, då jag får en faktura varje månad istället för att behöva lägga undan pengarna själv, vilket inte sällan misslyckas.
Och vänta, nja. Då kommer det nya saker som man vill ha, och så är hela cirkusen igång igen, haha.

Är det inte så att många av de s.k. "ockrarna" har väldigt bra villkor under förutsättning att du dels inte är en enda dag sen med avbetalningen och att du inte heller lockas av betalningsfria månader och annat frestande? Missar du eller hugger på betalningsfri månad etc så blir "ockrarnas" lån dyra. Tror jag...
//Anders

Precis så är det...

Missar du inbetalning med en dag.. kostar det dig 145:- i försenad inbetalning.. som det så fint heter och sedan rullar det på...Senm är det ju nästan aldrig räntefritt.. det tillkommer uppläggningsavgift och aviavgifter.. Men håller man sig upp till 6 månader så brukar det ändå bli billigare än banken.

Ex. Du har handlat för 11465:-, din månadskostnad inkl. alla avgifter blir 1000:- när du lägger upp det på 12 månader. Du missar att betala din första inbetalning med en dag. Resultat, en påminnelseavgift på 145:- som läggs till skulden. Nästa månad betalar du din tusenlapp i tid...MEN...eftersom du har utökat ditt lån med 145:- (påminnelseavgiften) så ska du betala in den för att bibehålla betalningsplanen. Eftersom du betalade in din tusenlapp.. så reagerar kreditinstitutet genom att ge dig den vanliga räntan.. på sisådär en 15,65%....sen rullar det på..och resten är historia... Det är DET som de lever på..

Jag är skeptisk till all typ av avbetalning osv... det är ju förtäckta lån mer eller mindre. Att sedan låna till en kapitalvara som tappar värde samma dag man såg den och då behöva betala av är ju hyfsat roligt. Att du har en krass ekonomi hör ju till studentlivet men det betyder att du är inte särskilt köpstark naturligtvis. Om du börjar titta på avbetalning för en kamera som inte fungerar överhuvudtaget utan objektiv så ställer jag mig frågan, vad händer när du "måste" ha en ny glugg? går et också på avbetalning? eller räknar du med att din kit glugg ska fylla dina behov resten av din fotograferings tid?

Jag har inget med dina beslut att göra ;) och inte heller styr jag över dina köp, men i detta fal skulle jag faktiskt rekomendera dig att spara eller köpa en bra kompakt med bra zoomomfång istället. Inte ofta jag rekomenderar folk att avstå från en systemkamera men vetskapen av objektivets betydelse och oerhörda dragningskraft så anser ajg att en kamera utan objektivbyte kanske är bäst i alla fall...

En bra glugg är inga billiga saker..

Tack för era åsikter!

Jag vill för det första tala om att det rör sig om ca 7500:- på 6 månader, så det är inga hysteriska summor eller lång tid.

Det jag tittar på just nu är Nikon D50 eller Konica Minolta 5D hos OnOff, och de har jag sedan tidigare bra erfarenhet av. Jag köpte en Mp3-spelare för 3000:- i våras, och avbetalningen klarade jag av snabbare än väntat.
Det kostar 25:- i månaden, plus 145:- i fast avgift. Alltså rör det sig om sammanlagt 300:- om man betalar i tid.
Jag hittade erbjudande hos dem idag efter att jag skrivit det första inlägget, och det lutar åt det just nu. Men det är tidsbegränsat, så jag tar fortfarande gladeligen emot tips om firmor med bra priser och villkor, då jag kanske skulle behöva lite mer betänketid.

Det är helt korrekt att det är kinkigt med inbetalningsdatum och så, men det får man ju se till att hålla. Kan man inte det, så hade man med största sannolikhet heller aldrig lyckats spara ihop motsvarande belopp under samma tid.

Vad beträffar glugg så planerar jag helt riktigt att klara mig med kitoptiken tills avbetalningen är klar. Det hade ju hur som helst dröjt i alla fall om jag sparat inför köpet.
Dessutom är jag en sån som gärna uppgraderar efterhand (ingen erfarenhet inom foto, men väl t ex musikintrument). Det är väl rätt trevligt att efter ett tag känna att "nu kan jag det här, det är dags att uppgradera", istället för att köpa rubbet på studs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar