Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra amatör/första systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

raixes

Medlem
Hej hej,
Nu är det såhär att jag tycker mycket om att fotografera har hittils använt mobilen (med 5mp) och familjens digitalkamera. Och nu vill jag ha mer utav mina bilder. Så nu vänder jag mig till er, Vilken systemkamera är den "bäste" enligt dig (och gärna exempel på objektiv om de ej medföljer) till en person som aldrig använt en systemkamera tidigare. Och eftersom jag fortfarande pluggar så är det viktigt att priset inte drar iväg. helst runt 5000kr om inte mindre. Vet att det inte är så mycket att röra sig med i denna branch men förhoppningsvis finns det något.

Kameran ska vara digital också, kanske bäst att jag nämner det :).

//Tobbe

Nikon D40/D40x med medföljande kitobjektiv :) Enligt mig den mest lättanvända och även pedagogiska digitala systemkameran i instegsklassen :) I varje fall av dem jag testat (Nikon D40x, Canon EOS 400D, Pentax K100D, Olympus E-500)

http://www.kenrockwell.com/nikon/d40.htm

mvh / Matti

Senast ändrad:
Tackar tackar, Är nog liknande som ovan skrev? Pekar på att det är en bra kamera för priset :)

Kan bara instämma i Pers rekommendation -- om du lyckas få tag på en av Elgigantens löjligt billiga D40 är du bara att gratulera! För den som är fotointresserad men har begränsad budget finns det inget bättre köp.

Pengarna som eventuellt blir över kan du så småningom köpa t ex ytterligare någit objektiv -- när du plåtat så mycket att du vet vad du vill ha.

ErlandH skrev:
Kan bara instämma i Pers rekommendation -- om du lyckas få tag på en av Elgigantens löjligt billiga D40 är du bara att gratulera! För den som är fotointresserad men har begränsad budget finns det inget bättre köp.

Pengarna som eventuellt blir över kan du så småningom köpa t ex ytterligare någit objektiv -- när du plåtat så mycket att du vet vad du vill ha.

Mm, jag läste i recensionerna att det dock var väldigt svårt att få tag på objektiv till denna kamera och sedan är priset väldigt högt, Dock tror jag inte att jag behöver något bättre än de som ingår (18–55 mm AF-S DX Zoom-Nikkor-objektiv ) på ett tag i alla fall men endå :).

raixes skrev:
Mm, jag läste i recensionerna att det dock var väldigt svårt att få tag på objektiv till denna kamera och sedan är priset väldigt högt, Dock tror jag inte att jag behöver något bättre än de som ingår (18–55 mm AF-S DX Zoom-Nikkor-objektiv ) på ett tag i alla fall men endå :).

Det där är en myt som underhålls (konstigt nog) ffa av ägare till Nikon-kameror med gamla varianten av fokusmotor (inbyggd i kamerahuset istället för i objektivet). Sanningen är att nya objektiv med fokusmotor i objektivet kommer fler och fler hela tiden. Även 3:e partstillverkarna av objektiv har ett flertal modeller med motor i objektiven. Om du vill köpa begagnade lite äldre autofokusobjektiv stämmer det att fokus med dessa inte funkar på D40/D40x. Men det finns som sagt en hel uppsjö bra moderna och prisvärda objektiv att tillgå.

Således inget som bör avskräcka :)

mvh / Matti

Okej, Jag ber så mycket om ursäkt för denna tråd. Men jag har fått de jag letat efter så moderatorn skulle kunna stänga den om det redan finns för många liknande.

Du har inget att be om ursäkt för -- du startade, såvitt jag förstår, din tråd före den som Gunnar länkar till.

Aha, Jag förstod inte riktigt budskapet med hans meddelande, har erfarenheter från andra forum där folk har som kvällsnöjje att klaga på redan befintliga trådar ^_^.

Du missförstod mig, det var ingen pekpinne, inte det minsta, jag lovar. Bara ett tips att det ev. finns ytterligare info i den tråden. Ni tycks vara i samma situation.

GunnarW skrev:
Du missförstod mig, det var ingen pekpinne, inte det minsta, jag lovar. Bara ett tips att det ev. finns ytterligare info i den tråden. Ni tycks vara i samma situation.

Haha oj då, Ja men då kan jag inte mer än tacka :). Jo jag såg det nu, för ha ett vakande öga på den tråden!

Hej alla duktiga fotografer!

Har letat mig fram till den här hemsidan och det verkar ju vara en guldgruva med information!

Jag funderar också på att uppgradera mig från amatörnivån och försöker få någorlunda grepp om vilken kamera som skulle passa just mig. Budgeten spelar ingen roll, det viktigaste är att det är en BRA kamera som jag inte ska behöva byta efter två månader. Ni diskuterar här Nikon D40, men jag undrar om inte efterföljaren, D60, är bättre? Det är i alla fall försäljarnas rekommendation..

Expert försöker locka med en "flash" om man köper Nikon D60 hos dem. Är det ett nödvändigt tillbehör? Sen undrar jag också om er inställning till att köpa fotoutrustning i USA. Har en kompis som ska dit om en månad, kanske bättre om han köper en kamera åt mig där istället?

Tack på förhand!

Många köper billigast möjliga systemkamera mest för att den har de specifikationer de behöver. Jag var också inne på D40 i början men det slutade med en D80. Det var en ganska enig stämma att jag skulle KÄNNA OCH KLÄMMA på olika kameror för att se vilken som passade mig bäst. Jag märkte ganska snart att D40/EOS 400D var för små. Jag ville ha något mer rejält att hålla i och började därför kolla på D80/EOS 40D. 40D låg inte alls bra i handen vilket däremot D80 gjorde. Den låg perfekt i handen vilket gjorde att jag valde denna.

Nu i efterhand har jag inte ångrat mig en sekund!

Det som talar för D80 är bl a
*Inbyggd AF-motor.
*Stor och bekväm att hålla i.
*Enkelt och begripligt menysystem även för en nybörjare (Detta är min första "riktiga" kamera om man bortser från min konica minolta pop som jag fick i 8års-present)
*Finns batterigrepp (som man nu dessutom får på köpet)
*Bra batteritid
*Man slipper dubbelkommando för att ändra slutare/bländare i manuellt läge
*Man slipper ha en ljus irriterande skärm precis under sökaren, istället har man en smidig LCD bredvid avtryckaren.

Kort och gott en väldigt kompetent nybörjarkamera för den som vill växa!

Dock skall jag varna alla. Man börjar smått och sedan ökar väskan med tusenlapp efter tusenlapp. Började i aug -07 med D80, 18-70 och 55-200. Nu sitter jag med D80, MB-D80, 50/1.8, 18-70, 70-200/2.8 VR, SB-800, Velbon Sherpa 600R, Manfrotto 679B och jag suktar fortfarande efter mer! Man får mörka skatteåterbäringen och prislapparna för sin bättre hälft. :p

Hatula skrev:
Hej alla duktiga fotografer!

Jo jag tackar ja!

Hatula skrev:

Sen undrar jag också om er inställning till att köpa fotoutrustning i USA. Har en kompis som ska dit om en månad, kanske bättre om han köper en kamera åt mig där istället?

Tack på förhand!

Köpa objektiv och annat går jättefint i USA om man tänker på garanti. Dock får du ingen världsgaranti på husen om du köper dem i USA. Då skulle jag istället rekommendera t ex england.

www.warehouseexpress.com skall tydligen vara bra.

MVH Niclas

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto