Annons

Brøllopsfoto.

Produkter
(logga in för att koppla)

solidus

Medlem
Har fått i uppgift att fota en kompis brøllop i slutet av oktober.

Kør canon 20D med ett ef 17-85 f4-5.6.
Vad ær viktigast att tænka på?
Ær objektivet passande?
Extern blixt ett måste?

Alla tankar, funderingar, råd etc ær vældigt vælkommer...

Tjena !

Jag var fotograf på en kompis syrras bröllop i våras.. och körde med ett 18-70 3,5-4,5 & extern blixt

Jag skulle vilja kommentera följande..

1, Extern blixt är i princip ett måste om du skall plåta inomhus , kyrkor kan lätt bli mörka.

18-85 omfång kan vara helt ok..

Har du möjlighet att låna något ljusstarkare objektiv skulle jag gjort det..

Har du möjlighet att besök kyrkan i förväg (tex . någon annans bröllop, Kolla i tidningen =) ) för att testskjuta lite.

Med din 20D skulle jag dessutom öka ISO talet till 400 eller 800

Jag skulle nog använt ett ljusstarkare objektiv också. Då slipper du tänka lika mycket på bakgrunden. Bilderna kan lätt bli lite röriga med långt skärpedjup.
I kyrkan kan du nog behöva med tele än 85. Prästen kanske inte gillar blixt där. Återigen, ett 2.8 skulle behövas.
Funderar också på att åta mig en bröllopsfotografering. tänk på att det kan vara känsligt att fota dina vänners bröllop. Det är inte så säkert att du får fram bilder som du ens själv är nöjd med.

Är det dokumentär bröllopsplåtning alltså? Eller porträtt?

Jag tvivlar på att ljusstyrkan på objektivet räcker till till alla bra bilder man vill kunna få till vid såna tillfällen. Har du bara den optiken?
Personligen slopar jag blixtar både i kyrkan och i regel på fester inomhus (medn det beror ju på,) fast kör blixt om det är som upplättning ute.
Skulle själv aldrig ta på mig ett bröllop med bara ett hus och ett objektiv som redskap.

Powershooter skrev:
Ja, du menar i kyrkan då. Skulle inte gå över 400 ändå.
Jag testar ljuset innan plåtningar. Kollar vad som kommer behövas i ISO för att få rätt tider typ.
20d har jag oftast varit tvungen dra upp till 800 i kyrkor. Det brukar inte ge något brus som inte går att fixa. Långa tider skulle jag vara mer rädd för än högt ISO och med ett icke ljusstarkt objektiv som trådstartarens vete sjutton om 400 ens är möjligt.

lottae skrev:
Jag testar ljuset innan plåtningar. Kollar vad som kommer behövas i ISO för att få rätt tider typ.
20d har jag oftast varit tvungen dra upp till 800 i kyrkor. Det brukar inte ge något brus som inte går att fixa. Långa tider skulle jag vara mer rädd för än högt ISO och med ett icke ljusstarkt objektiv som trådstartarens vete sjutton om 400 ens är möjligt.
I så fall med blixt förstås. Men visst går det bra med 800 också. Tyckte bara det var lite onödigt om han kör med extern blixt. Skulle inte anta utmaningen utna att ha en extern till hands samt lite mer objektivval.

Powershooter skrev:
I så fall med blixt förstås.
Ja, då håller jag helt och fullt med om att 400 borde vara max.

En anledning till att jag undviker blixt i kyrkor (förutom på att jag inte är höjdare på blixtbilder inomhus med höga tak och när saker händer fort ö.h.t) är att det ju brukar behöva sprättas några 100 filer och blixtar kan upplevas irriterande både för gäster, brudpar m.fl. Sen kan den vara svår att rikta i kyrkor tycker jag. (Är som sagt inte haj på blixtar alls.)

I kyrkan skulle jag vilja rekommendera serietagningar vid ringbyten, puss, ingång, utgång och såna viktiga händelser. Skulle vara trist om en blundar eller grinar illa på viktiga bilder.

Sen kan jag också av erfarenhet meddela att skoval med klackar som låter är ett illa val. En gång och aldrig mer. Bekväma tysta skor som går att smyga i rask takt med kan nog vara bra;) (fast det kanske mest är tjejer som har såna problem?)

solidus skrev:
Har fått i uppgift att fota en kompis brøllop i slutet av oktober.

Kør canon 20D med ett ef 17-85 f4-5.6.
Vad ær viktigast att tænka på?
Ær objektivet passande?
Extern blixt ett måste?

Alla tankar, funderingar, råd etc ær vældigt vælkommer...

och var tog skaparen vägen...?

Tack alle sammans før era snabba svar.

Kommer ha en D60 med ett 50mm f2.8 till hands oxå..
Har desverre inte tid att testskjuta i kyrkan. Men vi får hoppas allt faller på plats.

ANNONS