Annons

Bröstsele, midjebälte osv, hur bekvämt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Står inför valet och kvalet att införskaffa mig ngn form av altenativ till den vanliga "traditionella" axelväskan.

Här börjat kolla lite på olika varianter som alla dessa bröstselar man fäster en toploaderväska i, men även sett en del midejbälten med massa småfack osv man kan hänga på...

Frågan som lyder är.

Hur bekväma är dessa altenativ att gå runt med under längre tider?
Likaså, hur mycket får man plats med i en väska man bär på bröstet innan den blir "klumpig", dvs upplever ni som använder den typen av bröstselar och väskor att dom blir jobbiga pga sin storlek.

Hur stor/liten ska man begränsa sig till innan den blir "jobbig"?
Det som ska få plats är en A2´a med verikalgrepp, dvs en halvstor kamera, samt en blixt.
Kan en Kombo med axelsele för kameran, o midjebälte för blixt o tillbehör kanske vara ngt?

Likaså....får man samma symptom att gå runt med en väska på bröstet en hel dag som man får av att gå med rygsäck längre sträckor? Dvs att ryggen far illa av det, eller är det enklare/lättare på bröstet än på ryggen?

Råd, tips, erfarenheter önskas!

/Tobbe
 
Jag själv införskaffade en Toploader 65AW, den enda Lowepro toploadern som tar kamera med batterigrepp och ett 28-135 på utan att samtidigt vara djup nog för att trycka ner ett 70-200/2.8 i. Det är på gränsen, att åka skidor med selen är ingen höjdare, då den lätt lutar sig lite frammåt. Dessutom fungerar det inge bra med både ryggsäck och sele på samtidigt.

Däremot har jag kört så att jag fäste karbinhakar i min vanliga lilla (och stora) ryggsäck som jag hängde väskan i. Det gav i mitt tycke ett perfekt fäste och var klart enklare än en sele att få på och av. Samtidigt har samtliga mina ryggsäckar remmar på axelbanden som går att fästa både det ena och det andra i. Denna kombination har varit med lite överallt, i både vått och torrt. 3000 meters höjd i alperna på skidor, skottland, vandring runt idre, thailand och filippinerna och tyresta i regn. AW-skyddet är definitivt bra att ha när regnet kommer.

Så en lagom liten ryggsäck, typ haglöfs Tight Pro small eller medium samt en toploader tycker jag är bra. Med en A2 och en blixt så borde en dedikerad bältesväska med en extra vadderad bältespåse på sidan fungera lika bra om du inte vill ha en liten ryggsäck.

Jag har nästan alltid en vattenflaska och en extra tröja eller liknande med mig i väskan tillsammans med eventuell backuputrustning.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.