Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllopsgfotografering kombinerat med filter???

Produkter
(logga in för att koppla)

TwO

Avslutat medlemskap
Hejsan !

Jag undrar om det är klokt att använda filter då jag skall fota ett brudpar i helgen . Har ett rödfilter och det kan ju vara fint då vi skall vara utomhus med förhoppning om lite moln (Svv film då givetvis) .
Men jag ahr aldrig haft filter på då jag fotat brudpar , blir det för skarpt undrar jag .

Har också köpt ett polariserings filter idag och det är jag ju helt borta på så att säga .
Hur blir det med ansiktstonerna då !!??
Fotografering sker vid en otroligt vacker insjö och det vore skulle passa med det filtret i natur aspekt, men det är ju paret som skall stå i fokus !!

Tacksam för tips och åsikter om det är någon som testat och har erfarenhet av filter och dess resultat till porträtt !

Mvh Tess

Med rödfilter får du nästan kritvita, spöklika hudtoner. Kanske inte helt bra?

Hudtonerna påverkas inte av polfilter. Det kan fungera bra för att mörka ned himlen, men använd helst inte "full effekt" så den blir för mörk. Effekten beror också på vilken riktning det polariserade ljust har i förhållande till var man står med kameran, så har man otur så blir bara halva himlen mörkare.

Ett vanligt gulfilter, eller gärna ett gulgrönt, hade nog jag använt.

ANVÄND INTE FILTER

Hej, Använd inte bröllopet som experiment med nya tekniker! OM du inte är mycket van med fotografering av brudpar skall du veta att det är mycket nervöst och krävande. Det måste bli bra, det går inte att göra om. Jag har jobbat som professionell fotograf i mer än 30 år och jag har sett många katastrofer där ”fotokunniga” släktingar och vänner sabbat allt. Glömt sätta fast filmen, för lite batteri, krånglande kamera utan backup och så vidare osv.
Gör det enkelt för dig. Försök inte slå världsrekord. Se till att du tar många bilder och variera tid och bländare så att du är säker att få några bra exponeringar. Ta god tid på dig och kom ihåg att fotografen bestämmer allt under fotosessionen. Lycka Till!! Johan Fjellström

Tackar för era svar och då lämnar jag mina filter hemma !! Jag håller med dig Johan det är för kostsamt att experimentera !!

Så Tack återigen !! :eek:)

Mvh Tess

twotimetess skrev:
Tackar för era svar och då lämnar jag mina filter hemma !! Jag håller med dig Johan det är för kostsamt att experimentera !!

Så Tack återigen !! :eek:)

Mvh Tess

En grej till, prova inte nya filmsorter utan använd film som du använt förut och vet vilket resultat du kan förvänta dig. Lycka till med bröllopsbilderna!!

mvh Charlott ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar