Annons

bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick igår en förfrågan att ta porträttbilder på en kompis bröllop nästa helg. Jag har aldrig tidigare fotograferat något liknande där det gäller så mycket. Fotograferingen kommer att ske utomhus i snön och de verkar mest intresserade av svart/vita bilder.

Har en Canon EOS 350d med 18-55 optik, men fick hem den idag så jag håller fortfarande på att lära mig den. Har förklarat för henne att jag är ovan, men de vill ändå att jag ska fota för att det blir mer personligt. Vad ska jag tänka på? Är väldigt tacksam för alla tips jag kan få. Vill ju inte misslyckas med deras bröllopsbilder.
 
Här kommer följande tips Jenny:

1. Absolut använd RAW!! eller RAW+Jpeg, här gäller det att få ut det mesta du bara kan ur korten och skulle någonting bli fel med tex exponeringen eller vitbalansen kan du ändra det med hjälp av RAW filen. vet du inte hur man gör med RAW så hjälper vi dig!

2. Tänk på att snön har en tendens att lura ljusmätaren i kameran. överexponera ev 1-2 steg. prova dig fram så du vet.

3. Försök skaffa en blixt som passar din kamera för upplättningsljus om du fotografera mycket ute.

4. Åk ut i förväg/någon dag innan med brudparet och spana in era platser för fotograferingen, Då ser du lättare också vad för tp av ljus där är och andra saker så du slipper massa överraskningar. Ev åk ut en dag o provfotografera med en kompis som får agera brudpar.

Skaffa massor av minneskort!! låna av alla du känner med passande korttyp.

Nu komemr jag inte på mer... men finns säkert massor av fler saker du bör tänka på.. ;)

Men ut o öva för bövulen!! :)
 
ja jenny... min första tanke är DON´T DO IT! men aja.

1: upplättningsblixt är A&O. Det kan du köra med din inbyggda. Sätt kameran i A-läge, fäll upp blixten. skjut. Kameran hanterar resten.

2: När det kommer till "pussbilder" har jag ett bra tips... du vill fånga slutet eller början på kyssen... annars blir det för slaffsigt ^^ så be brudparet pussas små lätta korta pussar helt enkelt och bränn av med serietagningen (om du inte använder upplättningsblixt).

3: "låssas" ställ in något på kameran... när dom har glömt bort dig och nojsar på som värst då kan du ta och bränna av ett par bilder.

4: Plåta, plåta, plåta... du måste sova med din kamera framöver... du måste lära dig din kamera.

5: plåta inte vidöppet med bundleoptiken... blända ner ett steg iaf...

6: Säg åt brudparet att köpa 2st engångskameror med blixt till varje bord... säg åt gästerna att plåta som besatta... det är alltid uppskattat från båda sidor.
 
Nu har jag inte koll på hur 350D fungerar med blixt i A-läget, men jag varnar ändå. Se till att du inte får en för snabb slutartid när du kör med blixt. Det kan vara bättre att köra i S-laget och ställa tiden på snabbast möjliga synktid (kolla instruktionboken).

I övrigt gäller det att få dom att slappna av och trivas. Kolla runt på Fotosidan på bröllopsbilder, det finns mängder med idéer man kan sno och är det något du undrar över i en spciel bild så kan du ju fråga just den fotografen. Men Prova allt några dar innan, tänk på vilken tid på dagen det är. Ljuset varierar ju väldigt den här årstiden.

Greven
 
Greve Nickon skrev:
Nu har jag inte koll på hur 350D fungerar med blixt i A-läget, men jag varnar ändå. Se till att du inte får en för snabb slutartid när du kör med blixt. Det kan vara bättre att köra i S-laget och ställa tiden på snabbast möjliga synktid (kolla instruktionboken).

I övrigt gäller det att få dom att slappna av och trivas. Kolla runt på Fotosidan på bröllopsbilder, det finns mängder med idéer man kan sno och är det något du undrar över i en spciel bild så kan du ju fråga just den fotografen. Men Prova allt några dar innan, tänk på vilken tid på dagen det är. Ljuset varierar ju väldigt den här årstiden.

Greven

Greven: Rätt... Du kan inte synca med den inbyggda blixten över 1/200 sekund. Dock i dessa vintertider ska det nog inte vara ett problem inbillar jag mig.

Om du är orolig för det så kör i P-läge. då sköter kameran sig själv.

Jenny: får du för lång slutartid så blända ner... du vill kompensera ungefär 1-2steg pga snön.
 
Tack för alla tips. Jag märker att jag har mycket att lära. Är väldigt tveksam till om jag ska ställa upp. Tror/hoppas att de har bokat en riktig fotograf också och att jag isf ska ta kompletterande bilder.
 
Jenny, fråga om inte du kan få ta lite mer personliga bilder istälelt som tex: när dom gör sig iordning, klär sig, lagar sista frukosten tillsamans som ej gifta, eller när dom fixar o donar och allt annat som kanske inte en inhyrd fotograf vill, får, orkar göra! sedan låter du fotografen bränna sitt på 2 timamr ochsedan tar du det som resterar! Det betyder att dom får ju faktiskt hela sin dag täckt och du ska vara en jävligt dålig fotograf om inte något kort blir bra ;) Allt utöver fotografens bilder är ju bonusbilder!! Jag tror du komemr kunna erbjuda dom roligaste/mest spännande bilderna trots allt, men du slipepr pressen :)
 
och va inte rädd! men jag såg att du har fotat ett tag så det är väll inga problem =) Eftersom det värsta som finns (enligt mig) är rädda fotografer.. sen allt annat som alla andra sagt såklart! lycka till!
 
Tack för alla tips, tar gärna emot fler om ni har. Nu har brudparet iaf bokat en "riktig" fotograf så jag har ingen press på mig. Känns jätteskönt och det ska bli så kul. Jag ska vara med brudparet (framförallt bruden) hela dagen när de gör sig iordning och ha kameran redo. Jag hoppas kunna ta lite annorlunda bilder och inte bara där de poserar. Har kikat runt lite på andras bröllopsbilder och fått mycket inspiration.

De har även sagt att de gärna vill betala mig, men vad kan vara rimligt?? Jag har ingen aning. Jag är ju även bjuden till bröllopet som vän och gäst, men har å andra sidan ca 40 mil att åka enkel resa (som ju också kostar). Vad tror ni??
 
Jenny Lindberg skrev:
De har även sagt att de gärna vill betala mig, men vad kan vara rimligt?? Jag har ingen aning. Jag är ju även bjuden till bröllopet som vän och gäst, men har å andra sidan ca 40 mil att åka enkel resa (som ju också kostar). Vad tror ni??

Fotograferingens resultat i form av ett snyggt album kan ju vara en trevlig (ev. extra) bröllopsgåva i efterskott, och då kanske betalning är överflödig.
 
Eftersom dom faktisk frågade dig om du ville ställa upp på att ta kort och dessutom erbjuder dig betalt (naturligtvis) så ska man inte vara en töntig svensk o säga "äsch inte ska ni betala, det gör jag gratis" utan ta betalt eftersom du gör ett job åt dom och dom verkar också ha förstått det. Däremot så håller jag med dig om att det är ju lite knivigt hur mkt du ska ta betalt.. jag antar att du tänkte gå på bröllopet även om du inte skulle fotografera och betalningen blir ju svart troligtvis. Du är inte heller säker på hur dina kort blir (även om jag tror dom blir alldeles unnndeerrbbbaaaaaaaara)... Men vad sägs om att ta betalt per kort dom vill ha och i övrigt inget annat? Låt säga 100:- kanske? det blir 1 000:- om dom köper 10 bilder... eller 200:- bilden?

Om du tar ett styckpris så låter det itne så mkt och sedan när dom ser alla dina underbaaaara kort så kan dom inte välja.. dom tar rubbet!! tja jag vet inte.. ta 500:- per kort.. ja du fatar vart jag vill komma...

En kort histora: När jag var hos en kompis så skulle dom precis äta middag när jag kom, pappan i huset frågade om ajg ville ha mat. Jag svarade typiskt svenskt "Njaa.. näeee jaa....eller...." ok då får du ingen mat, jag frågar bar en gång. Sedan fick jag sitta på en stol brevid o titta på... som tur var åt han fort kompisen. (jag var hungrig bör tilläggas)

Vad jag ville ha sagt är att man ksa inte vara så jälva feg o artig hela tiden. Säg vad man vill säga och sedan får man se vad reaktionen blir. Tycker dom att det var för dyrt så komemr dom säga det också och då får man disskutera priset igen. Dom kommer nog inte hata dig för det.. trots allt är ni ju polare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.