Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulos

Ny medlem
Jag har fått äran att fotografera på min väns bröllop, både porträttfotografering och festbilder.

Eftersom jag är amatörfotograf så tänkte jag höra om tips på vad man ska tänka på när man fotograferar brudparet och festen? Jag ska fotografera med en systemkamera, både svartvitt och färg, från kl 16- sen kväll.

Tips, råd och idéer tas gärna emot...jag vill ju så klart att de här bilderna som de ska bära med sig hela livet ska bli så bra som möjligt! :)

Hej

kolla ut en plats i förväg, för porträttbilderna.
och snåla inte med film, förhoppningsvis ska det ju inte inträffa mer än en gång per livstid (bröllop):)

Säg till brudparet att ordna med ett tunt, vitt paraply för den händelse att det småregnar när du ska plåta utomhus. på så vis kan du ta fina bilder ändå, med paraplyet som bouncer uppifrån. Se för allt i världen till att bakgrunden är fri från bråte och ta gärna med teleobjektiv och kort skärpedjup till själva bröllopsbilderna för att frilägga de lyckliga tu. mät ljuset i ansiktet alt. gråkort för att få någorlunda korrekt exponering. att mäta mot fracken eller klänningen lär inte ge ett bra resultat.
Varför komma in i bilden så sent som vid fyra? var med hela dan istället, från frukosten via frissan, påklädning, färd till kyrkan och alltihop. På så sätt kan de få ett album med hela sin stora dag dokumenterad. garanterat uppskattat!

För porträttbilderna är det viktigt att vara väl förberedd:
Prata igenom ungefär vilken typ av bilder ni vill ha.