Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulos

Ny medlem
Jag har fått äran att fotografera på min väns bröllop, både porträttfotografering och festbilder.

Eftersom jag är amatörfotograf så tänkte jag höra om tips på vad man ska tänka på när man fotograferar brudparet och festen? Jag ska fotografera med en systemkamera, både svartvitt och färg, från kl 16- sen kväll.

Tips, råd och idéer tas gärna emot...jag vill ju så klart att de här bilderna som de ska bära med sig hela livet ska bli så bra som möjligt! :)

Hej

kolla ut en plats i förväg, för porträttbilderna.
och snåla inte med film, förhoppningsvis ska det ju inte inträffa mer än en gång per livstid (bröllop):)

Säg till brudparet att ordna med ett tunt, vitt paraply för den händelse att det småregnar när du ska plåta utomhus. på så vis kan du ta fina bilder ändå, med paraplyet som bouncer uppifrån. Se för allt i världen till att bakgrunden är fri från bråte och ta gärna med teleobjektiv och kort skärpedjup till själva bröllopsbilderna för att frilägga de lyckliga tu. mät ljuset i ansiktet alt. gråkort för att få någorlunda korrekt exponering. att mäta mot fracken eller klänningen lär inte ge ett bra resultat.
Varför komma in i bilden så sent som vid fyra? var med hela dan istället, från frukosten via frissan, påklädning, färd till kyrkan och alltihop. På så sätt kan de få ett album med hela sin stora dag dokumenterad. garanterat uppskattat!

För porträttbilderna är det viktigt att vara väl förberedd:
Prata igenom ungefär vilken typ av bilder ni vill ha.
Bestäm i vilken miljö ni skall fotografera, gärna även plats. Ha en reservplan (eller paraply) om ni vill vara ute.
Se till att ha tid för fotograferingen, och att alla inblandade är med på noterna.
Provfota gärna med några vänner innan, så at du vet att dina idéer och tekniker håller.

Desstuom, ifall ni fotar utomhus, ta gärna hjälp av en assistent eller två för att hålla reflexskärmar etc.

Själv fotade jag portärttbilder till ett litet (och snabbt) bröllop en gång, där jag och bruden tidigare hade pratat igenom det hela. Brudgummen var dock kameraskygg och ville få det hela över så snart som möjligt, vilket ledde till att hela fotosessionen blev extremt stressad och resultatet katastrofalt. Min lärdom från detta är att helst prata med båda innan, åtminstonde för att pejla av stämningen. Och hålla huvudet kallt om saker inte går som planerat, att inte låta sig stressas.

Tack för alla tips

Ojoj, hoppas verkligen att det blir soligt och fint väder, men man vet ju aldrig...bra tips med paraplyet...

Förresten, tycker ni att jag ska ladda kameran med nån särskild bra/extra fin och dyr film eller funkar "vanlig" film?

/K

vad gäller film, kan det vara bra att söka efter film i FS sökfuntion, hur mycket som helst.
Kan vara smart att testa filmen innan bröllopet och se resltatet, så du vet vilken du ska ha på bröllopet.

Jag fotograferade några vänner som gifte sig förra sommaren, vädret var kanonfint med starkt solsken.
Följden blev svarta skuggor i ansiktet bl a.
Använd därför reflex skärm och blixt ,vid utomhusbilder kanske även avtonat gråfilter.

Jag tycker även att du skall reka på platsen med några vänner helst brudparet för att kolla in var du skall ta bilderna. Tänk också på att när väl bröllopet är så är tidspressen ganska stor plus att brudparet är uppe i det blå så det finns STOR RISK att dina fotoplaner måste ändras pga olika orsaker som t ex gräsfläck på brudklänningen så du borde stå på andra sidan osv...

Lycka till!
/Lars-Åke

Angående film så kan det vara bra att ha mycket olika film. Välj en färgfilm du gillar t.ex. Kodak Portra (VC, NC) eller någon av Fuji's porträttflmer. Om du vill spara pengar på film så är Superia ett utmärkt alternativ. Använd helst inte snabbare färgfilm än 400ASA. Två olika ASA är bra för att gardera sig. T.ex. 200 (alt. 160) för stileben på blommor, tårta o.s.v. och 400 för porträtten.
Många kyrkor har en policy emot blixt under ceremonin så därför försöker jag oftast använda svartvit film med högt ASA tal, typ 1600 eller 3200. Kornigheten blir en snyggt och efektfullt.
Om det skulle vara fint och soligt väder så undvik att posera paret i direkt solsken. Ställ dom i skuggan under ett träd eller något och använd någonting att reflektera ljus för att jämna ut skuggor och få lite ljus i ögonen. Du kan använda en vit papersskiva med alt. guld eller silver folie som du kan hitta på en konstärsaffär. Har du tillgång till två kameror så ladda ena med färg den andra med svartvitt.

Ett sista tips. Kamerans ljusmätare blir ofta lurad av brudens vita klänning och har du inte ljusmätare till hands så kan du göra ett spot-läsning på ansiktet eller överexponera med ett halvt steg.
Lycka till.

Hej

sist jag gjorde bröllop använde jag följande teknik.

Jag använde Fuji NPC 160 asa för porträtt utanför kyrkan, Superia 800 asa för miljöbilder inne i kyrkan. Negativ film är överlägset vid dylika tillfällen tack vare dess omfång.

Jag stor vid altaret då brudparet gick fram mot prästen, monopod, höjdformat, blixt i slow-sync nedställd 1/3 till 2/3 ev, 18-35mm optik. Detta gav rel långa slutartider men blixten frös rörelsen och detta gav liv åt bilderna.

Efter denna fotografering så gick jag upp vid orgeln vilket gav fin överblick. Här gick det utmärkt att plåta översikts, miljö-bilder. Jag använde då ingen blixt och 80-200/2.8 optik.

Försök plåta (mycket), förutom översikt, detaljer.. brudbukett, händer, blickar paret emellan.. tärnor, den gråtande släktingen.. ger en bilddokumentation som är mer levande än enkom på paret.

Utanför kyrkan så använde jag blixt, slow-sync, -2/3ev, 85/1.8 optik, fri hand, NPC 160asa.

De lycka tu blev mycket nöjda med resultatet.

Lycka till.

OBS! Gardera dig med utrustning - det vilar ett ansvar på dina axlar. Jag hade 3 kameror.. 2 blixtar och ett gäng laddade batterier...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar