Annons

Bröllops- och modellfotograferande

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har startat mitt eget företag och har bokat in några bröllop i sommar och håller även på med porträtt/mode så ofta jag kan. Dvs jag fotar mycket människor. Jag har i nuläget ett 50 mm 1.8 till min Nikon d5500 och tycker det funkar bra, men behöver ett snabbt objektiv som kan fånga hela "bilden" dvs kunna skifta från miljö till porträtt snabbt på ett bröllop typ. Jag har även ett 18-55 3.5-5.6, ett begagnat 70-200 2.8 Sigma som börjar ge med sig och skulle vilja höra om alternativ till detta? Är det värt med ett 85, 35, 24-70 eller ett nytt 70-200?

Jag har inte superstor budget så det kan kosta några tusen bara...
Tacksam för alla tips!
 
Har du någon mer kamera än din D5500? Du behöver backuphus på de flesta jobb, i synnerhet bröllop.

Om du startat egen firma och är beredd att satsa på detta (kul, grattis!) så får du nog kanske skruva upp den initiala budgeten lite.

70-200 är bra i kyrkor men i övrigt tungt och klunsigt på långa bröllopspass i värmen. 85/1.8 kommer du långt med.

Fast återigen, hur ser du på en extra kamera?
 
Grattis till företaget, spännande.

Jag har aldrig själv fotograferat bröllop, känner att jag behöver bli mer varm i kläderna innan jag själv skulle våga mig på det men det är en spännande tanke. De tankar som dyker upp i mitt huvud är, precis som hbengtsson säger, att ett extra kamerahus är a och o. Inte bara för backup, utan för att du inte kommer vilja stå och byta objektiv mitt i allt och kanske missa när något händer. Två kamerahus med olika objektiv så att du snabbt kan byta.

Jag hade nog satsat på ett 70-200mm som du redan har. Vad är det för fel på det du har? Hade det räckt att lämna in det på service kanske? Och antingen ett fast 50mm eller kanske 24-70mm (eftersom du har en crop-kamera är det nog att föredra med lite mer vidvinkel än 50mm).

Ditt 18-55 hade jag lämnat i kameraväskan som nödfallsobjektiv bara, alternativt sålt för att få råd med bättre.

Det beror ju även lite på om du bara ska fota vigsel eller porträttfoton, ute eller inne och fest på kvällen?

Alternativet till ett extra kamerahus, eller också, är ju att du har med dig en second shooter som kan ta kompletterande bilder.

Lycka till!
 
Det kan vara över budget, men med din beskrivning och på DX skulle jag titta mycket noga på Sigma 18-35/1,8. På sikt skulle även nya 50-100/1,8 kunna vara en dunderglugg, men det är lite tidigt för att veta än.

Men även jag föreslår ett extra hus. Jag har aldrig vågat fotografera ett bröllop (som jag tar betalt för) utan extrahus. Trist om ens enda hus går sönder lagom till vigseln.
 
Från Cyberphotos beskrivning av 5500: "Så ser efterföljaren till D5300 då dagens ljus. Grundkonceptet känns tydligt igen då detta är en kamera för den lite mer avancerade nybörjaren..." Svårt att tolka inlägget som något annat än att detta rör bröllopsfoto som yrke, seriöst???

Är denna nya medlem (1 inlägg) ett troll?
 
Har du någon mer kamera än din D5500? Du behöver backuphus på de flesta jobb, i synnerhet bröllop.

Om du startat egen firma och är beredd att satsa på detta (kul, grattis!) så får du nog kanske skruva upp den initiala budgeten lite.

70-200 är bra i kyrkor men i övrigt tungt och klunsigt på långa bröllopspass i värmen. 85/1.8 kommer du långt med.

Fast återigen, hur ser du på en extra kamera?

Hej! Tack för din input, verkar ha missat att folk har svarat på min tråd...
Glömde nämna att jag lånar ett liknande hus som backup och har ett extra objektiv att växla mellan för att försäkra mig om att jag får de bilder jag vill ha och snabbt kan byta och sådär.
Jag håller med, men det går tyvärr inte just nu att höja budgeten.
Ja ett 85 1,8 kan vara något att satsa på!
 
Grattis till företaget, spännande.

Jag har aldrig själv fotograferat bröllop, känner att jag behöver bli mer varm i kläderna innan jag själv skulle våga mig på det men det är en spännande tanke. De tankar som dyker upp i mitt huvud är, precis som hbengtsson säger, att ett extra kamerahus är a och o. Inte bara för backup, utan för att du inte kommer vilja stå och byta objektiv mitt i allt och kanske missa när något händer. Två kamerahus med olika objektiv så att du snabbt kan byta.

Jag hade nog satsat på ett 70-200mm som du redan har. Vad är det för fel på det du har? Hade det räckt att lämna in det på service kanske? Och antingen ett fast 50mm eller kanske 24-70mm (eftersom du har en crop-kamera är det nog att föredra med lite mer vidvinkel än 50mm).

Ditt 18-55 hade jag lämnat i kameraväskan som nödfallsobjektiv bara, alternativt sålt för att få råd med bättre.

Det beror ju även lite på om du bara ska fota vigsel eller porträttfoton, ute eller inne och fest på kvällen?

Alternativet till ett extra kamerahus, eller också, är ju att du har med dig en second shooter som kan ta kompletterande bilder.

Lycka till!

Nej, glömde nämna att jag lånar ett liknande hus och använder ett extra objektiv på det för en backup är alltid bra och att snabbt kunna byta.
Mitt 70-200 ger ibland helt upp vid fokusering och det känns liksom inte så säkert att ta det som ett bra objektiv för att jag inte litar på det riktigt, men som du säger man kanske kan lämna in och se om det blir billigare att laga än att köpa nytt :)
Tack för bra inputs med objektiven!
Jag har fotat heldag och porträtt, lite olika vad kunden vill ha.
Ja och det är en bra idé med en liten lärling kanske som kan backa upp en om något skulle gå sönder! :)
Tack !
 
Från Cyberphotos beskrivning av 5500: "Så ser efterföljaren till D5300 då dagens ljus. Grundkonceptet känns tydligt igen då detta är en kamera för den lite mer avancerade nybörjaren..." Svårt att tolka inlägget som något annat än att detta rör bröllopsfoto som yrke, seriöst???

Är denna nya medlem (1 inlägg) ett troll?

Vad menar du? :) jag är inget troll heller och jag är en seriös fotograf, men kanske inte har en budget som är superstor, men jag klarar mig på detta.
 
Det kan vara över budget, men med din beskrivning och på DX skulle jag titta mycket noga på Sigma 18-35/1,8. På sikt skulle även nya 50-100/1,8 kunna vara en dunderglugg, men det är lite tidigt för att veta än.

Men även jag föreslår ett extra hus. Jag har aldrig vågat fotografera ett bröllop (som jag tar betalt för) utan extrahus. Trist om ens enda hus går sönder lagom till vigseln.

Tack för tipsen, ska kika på dem! :)

Jag lånar ett extra hus när jag fotar bröllop ;)
 
Jag körde med 70-200 2,8 till bröllop förut men använder idag hellre fasta gluggar typ 35,50 o 85mm. Lättare plus ljusstarkare. Om du har en begränsad budget så skulle jag satsa på en bra 50mm med snygg bokeh. Din normalzoom duger till vanliga bilder typ mingel etc lite bilder inne i kyrkan däremot så tycker jag en bra ljusstark (porträtt) optik är grunden. Till bröllop så är fast ljusstark optik bra sedan kompletterar jag det med en normalzoom på hus två.

Rom byggdes inte på en dag så börja med en bra fast 50 mm o kör med det du har.
 
Jag körde med 70-200 2,8 till bröllop förut men använder idag hellre fasta gluggar typ 35,50 o 85mm. Lättare plus ljusstarkare. Om du har en begränsad budget så skulle jag satsa på en bra 50mm med snygg bokeh. Din normalzoom duger till vanliga bilder typ mingel etc lite bilder inne i kyrkan däremot så tycker jag en bra ljusstark (porträtt) optik är grunden. Till bröllop så är fast ljusstark optik bra sedan kompletterar jag det med en normalzoom på hus två.

Rom byggdes inte på en dag så börja med en bra fast 50 mm o kör med det du har.


Hej,

Jag tänker mig att man kanske vill ha lite mer tele vid vissa tillfällen? Om man hamnar längre bak i folkmängden etc. Eller du använde inte upp till 200mm så ofta?

En annan tanke som slog mig, är att man kanske föredrar ett ganska tyst objektiv med om man ska fota i kyrkan t.ex. Om det är det "billiga" 50mm 1,8 som både Nikon och Canon har så låter det en hel del. Mitt gör i alla fall (Canon). Det hade jag inte velat fota med i kyrkan under ceremonin.
 
Hej,

Jag tänker mig att man kanske vill ha lite mer tele vid vissa tillfällen? Om man hamnar längre bak i folkmängden etc. Eller du använde inte upp till 200mm så ofta?

En annan tanke som slog mig, är att man kanske föredrar ett ganska tyst objektiv med om man ska fota i kyrkan t.ex. Om det är det "billiga" 50mm 1,8 som både Nikon och Canon har så låter det en hel del. Mitt gör i alla fall (Canon). Det hade jag inte velat fota med i kyrkan under ceremonin.

Körde mycket 70-200 ett tag sedan nackdelen är vikten storleken o man har för det mesta (närkontakt) med brudparet så jag har helt enkelt slutat packa ner den sedan så har jag bra upplösning i D800 så det går att croppa tightare efteråt. Största skälet till fast optik är att komma åt snyggare bokeh o ljusstarkare optik. Att kunna köra på 1,4 istället för 2,8 blir lite mer släpp men samtidigt så har tex 70-200 rätt bra men då måste du köra typ i 200mm läget o då tappar du kontakten med brudparet pga avståndet det blir.

Allt är en smaksak men jag vet många bröllopsfotografer som typ kör 95% av sina bilder med 50 och 85mm på ff hus.Det var nästan lite mode för typ 3-4 år sedan att plåta med 70-200 själv föredrar jag 85mm idag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.