Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

EricSthlm

Avslutat medlemskap
På lördag ska jag fota ett bröllop, etrt jobb jag nu ångar att jag tog på mig. jag var där i kyrkan idag och mäte ljuset med en handhållen ljusmätare. Jag kom fram till att jag måste ha en film med hög asa då ljuset i kyrkan är svag. Det ska fotas både i färg och s/v. Jag är osäker vilka filmer jag ska använda. Jag har fått tillåtelse att använda blixt inne i kyrkan under vilgsen. När det gäller färg film så föredrar jag dia, men det finns ingen diafilm med högra asa än tex Fuji Provia 400F. Vilka negfilmer rekommendrar ni? Jag tänkte kanske att Fujicolor Superia 800 eller Fujicolor Superia 1600 är en lämplig film. För s/v film tänkte jag att Ilford Delta 3200. Alla tips uppskattas.

Jag tar alltid max iso 400 vid vigsel, och använder stativ.
Brudparet står oftast ganska still, så det går bra med lite längre slutartider.
Använder jag blixt så "skruvar" jag ner den några steg för att behålla känslan i lokalen...

Lycka till!

Ljuset kan ju vara ett problem. Däremot att börja blixtra inne i kyrkan med en liten handhållen sak kan ge dig mera problem än du kanske önskar. Beroende på storleken på rummet blir det ju minst sagt svårt för en liten blixt att försöka lätta upp. Möjligen att du slår den mot väggar och så för att få ett lite halvriktat allmänljus men jag tror också att besökarna kan störas av blixtandet.

Filmkänsligheten däremot.. jag undrar om du behöver gå så högt som 3200. Vad är det för format, småbild eller mellanformat? Kornigheten med 3200 kan bli lite för grov och för dokumentär så kolla med brudparet att det är ok med dem. En 3200 film jag tycker har en skön karaktär är Kodaks TMax 3200 TMZ.

En film jag tycker har en bra karaktär är Fuji Neopan 1600, den fungerar generellt bra i olika mörkare miljöer och har inte fullt så grovt korn som 3200-filmer.

Har du gluggar som släpper ned dig till f2,8 eller större så kommer du nog inte att behöva mer än 1600 ISO.

Vad gäller Superia 800 är jag nöjd med den. Förvånad över hur litet kornet är även i 18x24.

Lycka till.

Ja du har många bra svar redan.
Jag brukar använda Fuji Superia 800 och alltid stativ, aldrig blixt. Så gott som alltid kameran på +1 (men framkallar normalt), det mår filmen bara bra av ;) mer om du har många lampor och fönster i bilden. Slarvtoleransen för överexponering på färgneg ska man utnyttja till sin fördel, bilderna blir ljusa, mättade och finkorniga. tvärtom om du råkar underexponera. Men du kanske är duktig på spotmätning eller handmätning.

Tänk bara på att om du ofta hamnar på
så långa tider som en halv sekund så har du hög risk att brudparet hinner röra sig. Men detta brukar inte vara nåt problem för de står ju oftast stilla, och typ 1/8 är inga problem med stativ.

Superia 1600 eller Neopan 1600 (sv/v) som nämnts är ju också bra tips om du är riktigt nervös. Skippa dia i alla fall.

Jag säger lycka till jag med!

Ja just det, 800:an är så bra för att den funkar ju finfint att pressa också, det är lite överflödigt att släpa på 3-4 olika filmsorter :) ISOtalet manuellt till 1600, men fortfarande kameran på +1 (över)exponering såklart för det där lilla extra ljusa. Slut på tips.

Senast ändrad:
det är småbild: canon eos 300. gluggen är på 4,0.
jag tror jag kör på fuji susperia 800. s/v blir nog ilford 3200. tack för era tips!

EricSthlm skrev:
det är småbild: canon eos 300. gluggen är på 4,0.
jag tror jag kör på fuji susperia 800. s/v blir nog ilford 3200. tack för era tips!

4,0 kan kräva sin ljuskänslighet, särskilt om du tänker försöka blända ned något snäpp för att undvika eventuell oskärpa p g a full glugg.

Lycka till!!

PS har du något backuphus om något skulle gå snett? Glöm inte att sätta i fräscha batterier.

en kompis ska vara med och fota. hon kommer ladda sitt hus med färgfilm och jag mitt med s/v film.

Tala med förrättaren (prästen) innan och fråga var ni får röra er och inte. Kyrkan är en helig plats för vissa, respektera detta.
Hitta platser där ni inte behöver flytta på er och röra er och därmed riskera att skymma för besökarna.
Tala också med brudparet vilken typ av bilder de vill att ni ska ta på dem... ibland blir det väldigt mycket känslor (glädjetårar, nervositet etc) och det kanske inte alla vill ha med på bild.

Koppla bort autofokusen, om ni har kameror med af-hjälpbelysning så tejpa över den med eltejp..annars kommer ni störa med ett kontinuerligt autofokussurrande och eller i värsta fall af-hjälpbelysning som aktiveras.

Om ni kör utan stativ:
Håll koll på slutartiden, iom att ni lär behöva använda tele för täta kompositioner så undvik längre slutartider än 1/brännvidden (dvs 180mm = minsta rekommenderade slutartid 1/180, kan sträckas ned till 1/125 om ni vill vara säkra på att slippa darroskärpa)

Plåta i kyrka (under vigseln)

Det finns vissa oskrivna regler när det gäller att plåta i kyrka och det är följande:

Man får plåta när de tågar in i kyrkan (detta får oftasts endast bröllopsfotografen göra)
Därefter skall kameran tystna och cermonin börja.
Vid detta tillfället bockar fotografen mot altaret/prästen och sätter sig längst bak i kyrkan.Bockande är fotografens sätt att visa respekt mot kyrkan, och att sätta sig längst bak då man inte tillhör familjen.

Därfter kommer nästa plåtning när prästen har förklarat paret gifta och de vänder sig mot församlingen, då får fotografen och de anhöriga fotografera fritt.

Därefter placerar sig fotografen längst bak i kyrkan igen och inväntar uttåget som är det sista tillfället att plåta paret i kyrkan.

FÖLJ ALLTID dessa regler.Om du inte gör detta förlorar du både respekt och kunder. Dessutom så kommer alltid prästen ihåg en artig och trevlig fotograf som han gärna rekommenderar till andra bröllopspar.

Kom dock ihåg att det är prästen som bestämmer hur fotografering sker och vad som är tillåtet.

Ta ALLID kontakt med prästen innan och informera honom om att du plåtar tillställningen och fråga honom om det finns några synpunkter från hans sida .

Efter avslutad fotografering och vigseln är över MÅSTE du gå in och tacka prästen. Detta är en gammal tradition .

Blixt får du använda i kyrkan, inga problem.
Dock rekommenderar jag ett diffuserlock på blixten för att softa ljuset.Då kyrkan är vit inuti, kan det bli VÄLDIGT ljust med blixtljus.

"Pax Vobiscum"

Niklas

Tänkte som de andra påpeka vikten av extra batterier och reservhus.

Min fotolärare berättade att han hade fotat ett bröllop för några år sedan, allt gick finfint ända tills han hämtade bilderna från fotolabbet och såg att alla var enormt underexponerade och kunde inte andvända en enda! Det enda valet han hade var att arrangera om bröllopet igen - brudklänning, buketter, smokingen, kyrkan, ceremonin etc, och betala ur egen ficka. Kan vara värt att se över sin utrustning innan - tänk att sabba någons lyckligaste dag?

kom nyss hem från att ha fotat bröllopet nonstop från kl 15 till nu. fy fan. jag gör aldrig om det. om inte bilderna blir bra vet jag inte vad jag gör.

Jag ska också fota bröllop snart, Fast denna präst tyckte jag kunde stå framme vid altaret, så där kommer jag stå och trycka i ett hörn. Hamnar bakom prästen och framför bröllopsparet, perfekt, allt på prästens förslag dessutom. Under sista psalmen smiter jag iväg och fångar uttåget.

Fast nu har jag prestationsångest som heter duga. Funderar på portra 400NC. Tiderna hamnar runt 1/30 men med vidvinkel borde det fungera och dessutom med blixt vid valda tillfällen ställd på 1/32 effekt för att få med bakgrunden, naturligtvis med bouncer. Vad tror folk om det upplägget? Objektiv 24-105mm inte så ljusstarkt som 2.8 utan 3.5 - 4.5 tror jag. Har skrivit ner 11st bildidéer som jag vill föreviga och som jag kommer att koncentrera mig extra på.

Måste komma ihåg att tacka prästen efteråt...

Ha det gått folk, jag har precis kommet hem från växjö där jag fotograferat rally. Känner mig lite trött så jag ska nog ta och knyta mig.

Gonatt

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar