Annons

Bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin Crook

Avslutat medlemskap
Jag har blivit tillfrågad att fota ett bröllop i vår. Vi var på platsen där vi tänkt att brudparet ska vara och knäppte av en testrulle. Denna dag var det klarblå himmel med starkt solsken, ingen höjdare att ta porträtt-bilder i. Eller?
Någon som har tips inför sådant väder? Skall jag placera dom i skugga om jag lyckas få bakgrunden i skugga också? Skall jag placera dom i lite lätt motljus och bränna av en blixt? Tips om film jag kan använda? Funderar på Fuji Reala 100 asa...?
Tacksamm för alla tips.

Crooken

Fuji Reala är en mycket bra film. Även Kodaks Porta 160 ASA/neutral.
Om Du fotograferar brudparet i skuggan, kan de få färgstick från omgivningen i ansiktet och på den vita klänningen (oftas grönt från träd och buskar). Ett varmfilter kan avhälpa sådant.
Men om bakgrunden ligger i solsken blir den överexponerad.
Upplättningsblixt är en bra metod, som kräver viss övning eller att kamerans och blixtens automatik sköter om att blixten endast "duschar" brudparets framsida som bör ligger i skugga,
t ex en motljusbild på brudparet, medan man exponerar på solbelyst bakgrund. Då får Du en "gloria" i brudparets hår och både brudparet och bakgrunden blir rätt exponerad.
Det krävs att kameran har en blixtsynkrontid upp till 1/250, som Du skall använda eller 1/125 och längre, dock ej 1/500 eller kortare. Tänk också på att välja bländaren som passar till blixtens räckvidd.

Använder alltid Superia 100 till Bröllopsbilder.
Detta av 2 skäl:

Lågt ISO-tal som gör att man kan förstora bilden upp till 50 X 70 cm utan problem.

Fuji Superia är en jämn och relativt Neutral film. Jag har aldrig blivit sviken av filmen på något sätt. Att använda en neutral film är det bästa, då många brudpar INTE vill ha för mycket färg på fotot. Vill de ha mer färg så kan labbet tillföra det vid kopieringen ELLER ta det via Photoshop.

Men alla sätt är tillåtna,bara Brudparet är nöjda !!!!

niklas, fortfarande ogift !!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar