Annons

Bröllop - reflexskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

FouFoto

Aktiv medlem
Jag har fått i uppdrag att föreviga min frus systers bröllop.

Vigseln ska ske utomhus.

Behöver tips om lämplig reflexskärm (storlek, färg etc) eller paraply?.

Någon som kan hyra ut reflexskärm?
Känns onödigt att köpa för ett enda tillfälle...

M v h

Thomas Foughman
Göteborg

Lasolites 75cm guld fungerar bra, om du inte kör för breda glas - ju längre från motivet du ska reflektera ju större skärm behöver du (om du inte vill ha ett väldigt hårt ljus). Den ger ett varmt och trevligt ljus samt kostar endast några hundringar.
Det går även bra att använda frigolit eller papper om budgeten är tight.

Jag har två sådana, dom funkar utmärkt! Tråkigt dock att dom inte finns i guld också ;)

Tyvärr har företaget semesterstängt.
Finns ingen annan som säljer dessa "strandmadrasser"?

Tänkte även investera i ett softfilter (Hitech 85 system).

Eller går det att fixa lika bra i efterhand i Photo Shop?

Jag kan tipsa om en pryl jag har gjort, fast utan att haft tillfälle att prova den än.

För att göra en hemmagjord reflektor behöver du:
1 gammalt cykeldäck
aluminiumfolie
tyg
lim (helst kontkatlim eller annat som är mjukt).

Börja med att skära bort 'däcket' från cykeldäcket. Det du vill ha är bara den gummiklädda stålvajer som finns i vardera kant, och som hamnar mot fälgen i vanliga fall. När du skurit loss en av vajrarna (och kanske trimmat bort lite gummi) använder du den för att mäta upp en cirkel på tyget. Du behöver minst 5 cm extra runt om vajern. Klipp ut cirkeln och vik kanterna över vajern. Nu syr du fast kanterna på insidan, så att tyget sitter fast (se bara till att det blir någorlunda spän). Sista steget är att limma fast aluminiumfolie på ena/båda sidorna, så har du fått dig en reflektor.
Den jag gjort mig har kostat under hundralappern. Det dyraste var nog tyget, för cykeldäcket hade jag tiggt till mig i en cykelaffär (gammalt sprucket och helt oanvändbart som däck).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar