Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bråttom!

Produkter
(logga in för att koppla)

Vickanpickan

Aktiv medlem
Jag ska fotografera några personer imorgon och hade tänkt att för första gången använda två speedlights (canon 430ex II) med cactus wireless trigger v.4. Jag har två uppsättningar cactur, alltså två sändare och två mortagare, med vardera 4 kanaler.

MEN jag får det inte att funka! Går det ens att göra så, att sända till flera mottagare från en sändare. Mottagarna funkar var för sig mot sändaren, men inte tillsammans. Hur gör jag?

Har testat att ha mottagarna på både samma och olika kanaler. Bytt batterier i samtliga enheter.

Tacksam för snabbt svar! :)

Ska fungera med en sändare och flera mottagare
Each receiver works with one flash. Number of receivers to be used with a
transmitter is unlimited. In other words, you can control as many external
flashes as you wish provided that you have enough receivers to work with
them.

Du måste ställa in kanaler/frekvenser så att alla mottagare har samma som en av sändarna.
Kolla sidan 5 Operation och frekvenstabellen på sid 6 i manualen.
[Edit] Eftersom du testat det så behöver du nog gå över och kolla inställningarna igen.

Manual:
http://www.cactus-image.com/V4 manual.pdf

Jag ska fotografera några personer imorgon och hade tänkt att för första gången använda två speedlights (canon 430ex II) med cactus wireless trigger v.4. Jag har två uppsättningar cactur, alltså två sändare och två mortagare, med vardera 4 kanaler.

MEN jag får det inte att funka! Går det ens att göra så, att sända till flera mottagare från en sändare. Mottagarna funkar var för sig mot sändaren, men inte tillsammans. Hur gör jag?

Har testat att ha mottagarna på både samma och olika kanaler. Bytt batterier i samtliga enheter.

Tacksam för snabbt svar! :)

Vilken dåligt trådtitel du valde att sätta. Du får mer hjälp om du sätter en mer passande titel om själva ämnet. Typ "cactus wireless trigger v.4 får det inte att funka" då kan ju folk som vet, hjälpa dig fortare när dom ser det.

En trådrubrik som visar vad tråden handlar om, brukar ge snabbare svar än "Bråttom" "Panik" S O S"

Du har helt rätt i sak, och det är absolut nyttigt att ge trådskaparen denna information.

Men!

Vilket tråkigt sätt du valde att göra detta på. TS verkar ju inte precis vara någon gammal van forumräv precis, eller hur?.
.

Du har helt rätt i sak, och det är absolut nyttigt att ge trådskaparen denna information.

Men!

Vilket tråkigt sätt du valde att göra detta på. TS verkar ju inte precis vara någon gammal van forumräv precis, eller hur?.
.

Ber om ursäkt om det var tråkigt eller om det uppfattades som "djävelskap"

Men det var inte min mening, ville bara delge ren fakta! Och hjälpa TS till nästa gång. Och det tycker jag att jag gjorde, även om jag kunde skrivit mer ödmjukt, men nu gjorde jag inte det. Och ber om uräkt om det uppfattats störande.

Får man fråga hur du hade skrivit? av ren nyfikenhet. För när jag läser vad jag skrivit, så tycker inte jag att det är så tråkigt. Ren fakta, rakt på sak ja, men inte direkt tråkigt (tycker jag) men det är klart att det kan uppfattas fel. det har du helt klart rätt i.

Får man fråga hur du hade skrivit? av ren nyfikenhet. För när jag läser vad jag skrivit, så tycker inte jag att det är så tråkigt. Ren fakta, rakt på sak ja, men inte direkt tråkigt (tycker jag) men det är klart att det kan uppfattas fel. det har du helt klart rätt i.

Jag reagerade inte på att det var något speciellt med ditt svar men ett annan formulering skulle ju kunna vara

Angående titeln, ofta får man ett bra och snabbare svar med en titel om själva ämnet, t ex cactus wireless trigger v.4 får det inte att funka. Då kan ju folk som vet, hjälpa dig fortare när dom ser det.

En trådrubrik som visar vad tråden handlar om, brukar ge snabbare svar än "Bråttom" "Panik" S O S"

En sändare på kameran, inställd på kanal 1 (typ). En mottagare per blixt, båda inställda på samma kanal som sändaren (typ kanal 1, alltså).

Funkar inte det, ställ mottagarna i olika kanaler och prova att först utlösa den ena, sen den andra genom att byta kanal på sändaren. Funkar det?

Sändaren måste sitta i kameran åt rätt håll för att den ska triggas av kameran. Men funkar det med en mottagare så är det inte det :)

Ber om ursäkt om det var tråkigt eller om det uppfattades som "djävelskap"

Men det var inte min mening, ville bara delge ren fakta! Och hjälpa TS till nästa gång. Och det tycker jag att jag gjorde, även om jag kunde skrivit mer ödmjukt, men nu gjorde jag inte det. Och ber om uräkt om det uppfattats störande.

Ja, jag förstod att din mening var att hjälpa TS genom att ge ett tips för att få bättre svar (och tipset är väl värt att ge). Jag skulle ha kunnat skriva precis som du gjorde förutom att jag inte skulle ha använt ordet "dåligt". Det var bara det jag reagerade på. Men jag tror inte att det är något problem längre efter ditt kompletterande inlägg ovan. :)

På nätet är det så lätt hänt att man skriver något som man själv tycker är en neutral upplysning, men som kommer ut mycket hårdare än man har tänkt och av andra kan tolkas som en kalldusch. Jodå, jag har gjort det själv några gånger ...

Men som svar på din fråga, så skulle jag i det här fallet ha kunnat inleda t.ex. såhär:
Ett tips är att du direkt kommer att få betydligt fler svar från människor som har kunskap om just ditt problem, ifall du väljer en titel som kortfattat beskriver detta. En intentsägande titel hoppar många helt enkelt över.

Sedan går det att fortsatta på i stort sett det sätt som du skrev:
Typ "cactus wireless trigger v.4 får det inte att funka" etc.

.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar