Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brännviddsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, har äntligen köpt en Pentax K3, med objektivet 18-135mm till.
Jag har jämfört bilden vid 135 mm från detta objektiv med två andra objektiv, ett pentax 50-200 och ett sigma 100-300, och det blir inte alls samma bildvinkel med 18-135-objektivet. 135mm på det motsvarar ungefär 100 mm på de båda andra objektiven. Tänker jag helt fel nu? Borde inte samma brännvidd ge samma bild? Objektiven är testade på samma kamera på stativ, samma avstånd till motivet på alla bilderna, ändå får jag med mycket mer av omgivningen med 18-135-objektivet...

Skulle bli väldigt tacksam för en förklaring.

Där sa du något som jag inte tänkt på. Jag hade bara kollat inomhus, på 2-5 meter ungefär.
Prövade att ta jämföra utomhus istället, på cirka 40 meter, och då stämde det mycket bättre.
Tack!

Det är ganska vanligt numera att t.ex. zoomobjektiv är konstruerade så att brännvidden förkortas när man fokuserar på närmare håll. Det blir enklare och billigare för objektivtillverkaren, eftersom fokussnäckan blir mycket kortare.

Innebär således att två olika objektiv kan ha samma brännvidd, t.ex. 135 mm, vid fokusering på långt håll. Vid fokusering på nära håll kan det visa sig att det ena objektivet är konstruerat så att brännvidden då minskar t.ex. till100 mm. Då blir förstås bildvinklarna olika på nära håll.

Läste nånstans att brännvidden definieras vid oändligheten.

Flera av mina gluggar ser ut att ändra brännvidd vid olika fokusavstånd. Så det är nog inget ovanligt.

Detta är rätt vanligt på zoomar, desto vanligare ju billigare de är kan man nog säga generellt. Det finns ju vissa (ö)kända fall, t.ex. Nikons 70-200/2.8 II som uppvisar detta problem rejält vid 200mm och korta fokusavstånd. Vid 200mm och närgränsen på 1.4 meter är den verkliga bränvidden bara 134mm (se länk nedan).

http://www.bythom.com/nikkor-70-200-VR-II-lens.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar