Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

brännvidden

Produkter
(logga in för att koppla)
Tydligen så blir ju brännvidden olika på analoga och digitala kameror. Hur räknar man ut det?

Jag har några gamla objektiv som jag använde på min analoga canon eos 300.
Vad blir brännvidden om jag använder dom på min nya digitala Canon eos 400d.

Objektivet i fråga har brännvidd 28-80.

fredrikgustafsson skrev:
Tydligen så blir ju brännvidden olika på analoga och digitala kameror. Hur räknar man ut det?
Nej, brännvidd är en egenskap hos objektivet, inte hos kameran.

I din EOS300 använder du film. Negativen är 24x36mm stora.
I din EOS400D sitter en bildsensor som är 22.2 x 14.8 mm stor.

Om du tittar på ett negativ, och sedan sätter saxen i det och klipper ut 22.2x14.8mm i mitten av det, så ser du effekten av att 400D har en liten sensor.

...ungefär som att använda ett 50-130mm objektiv på din EOS300... Ungefär.

Hej!

Den egentliga brännvidden ändras inte, den bestäms av objektivet.

Däremot förändras bildutsnittet om man använder digitalkameror med mindre sensor än småbildsformatet. Det beror på att den mindre sensorn inte kan registrera hela bildcirkeln som objektivet projicerar.

Din 400D har ju en mindre sensor i aps-c storlek.

För att jämföra bildutsnittet med det analoga småbildsformatet som du använde tidigare skall du multiplicera med 1,6.

Det innebär att utsnittet från din 28-80 motsvarar ungefär 45-128. Du får alltså mer tele och mindre vidvinkel jämfört med tidigare.

Hoppas detta hjälper dig.

Edit// 3:a...tja en bronspeng är ju inte såååå dåligt. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar