Annons

Brännvidd vs slutartid på en 1 tums sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns någon motsvarande regel för att anpassa slutartiden efter brännvidden på en 1 tums sensor på samma sätt som för en fullformatskamera?

Jag har en Panasonic FZ1000 och misstänker att mina ofta oskarpa bilder har med felaktig slutartid att göra.

Jag tar gärna tips på detta och även tips bra bra videor som gäller just 1 tums kameror och dess inställningar.

Tack!

Räkna med den förlängningsfaktor du får pga crop formatet 2-3x. Det är samma som om man tänker beskära mycket på en FF då bör man också ta med detta i beräkningen för slutartid. Det finnas ju både rörelseoskärpa som kan uppstå, men också snabba motiv som fåglar där man får anpassa slutartiden hur snabba fåglar det är

Vi är alla olika stadiga på handen.. Om brännvidden t.ex är motsvarande 500mm i FF räkna med 1/500 till 1/1000 sek i exponeringstid. Det är en tumregel jag använt sedan början 60-talet.....😉
För din del behöver du fundera på brus i förhållande till detalj beroende på din valda ISO-sättning.
Stativ är såklart bra, t.ex. att ha kameran på stativ. Det går även att då panorera för att följa djurens rörelser.
Till sist: Man kan träna upp att hålla kameran stadigt, här finns ofta en "förbättringspotential" som inte kostar kronor.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto