Annons

Brännvidd/slutartid..

Produkter
(logga in för att koppla)

Olivlunden

Aktiv medlem
(Ber om ursäkt om detta har diskuterats innan, men jag postar en ny tråd, hittar ingen gammal som passar).

Jag vet att det finns en (gammal) regel som säger att man aldrig väljer längre slutartid än brännvidden man använder.

Ett exempel på detta: Jag väljer 50mm brännvidd och ställer slutaren på 1/60. Jag är då relativt säker på att få en skarp bild utan oskärpa.

Detta betyder att man för att vara på den säkra sidan också väljer 1/500 del om man har en glugg på 400mm.. (Ja, ungefär).

Men är detta fenomen linjärt? Kan jag gå andra hållet också? Med ett 17mm objektiv borde jag ju då vara förskonad från oskärpa om jag har en 1/20 på slutaren?

Exaktemundo!

Men det är bara en tummregel.
Du KAN få skakningsoskärpa i 20 mm med 1/20, men det är inte så sannolikt att det kommer märkas.

Regeln fallar ju bums om du vill göra en delförstoring ur bilden du tar.

Mvh

// Christian

... eller en stor förstoring. Stativ ger så gott som alltid högre upplösning enligt flera tester jag sett. Även vid "säkra" tider.

En bra tumregel

Exakt hur mycket skakningsoskärpa man riskerar att få är ju också beroende på hur stabil man verkligen är på handen. Själv har jag lyckats hålla mig från oskärpa ganska bra genom att följa regeln hyffsat. Vid längre brännvidder (300 i mitt fall) är dock det största problemet att objektivet hoppar så förbannat mycket att det är omöjligt komponera bilden lika exakt som på kortare brännvidder.

Nedåt fungerar tumregeln lika bra, med det undantaget att det du fotograferar inte får röra sig så mycket, förståss! En stillasittande människa kan man nog fotografera med 1/15.

Men, missa aldrig en möjlighet att ta extra stöd någonstans! :)

/Fredrik

Min toleransgräns går numera vid ett steg kortare tid än tumregeln. Antingen har jag höjt mina krav eller oxå är det "gubbdarren" som börjar visa sig.:D

Betänk oxå att tumregeln bara gäller vid långa fotoavstånd. I makroområdet behövs kortare frihandstider.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar