ANNONS
Annons

Brännvidd mot pixlar och förminskning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Highrider

Ny medlem
Årets luddigaste rubrik, men jag fick inte till det bättre. Ska försöka beskriva min fundering någorlunda kortfattat.

Jag har fotat lite med ett 300mm teleobjektiv, men tyckte ändå inte riktigt att jag kom tillräckligt nära inpå. Vad jag sen förstod att jag försökte göra, var att ta en bild och fylla bilden med motivet, exempelvis en fågel, och sedan dramatiskt minska storleken på hela bilden för att passa normal visning (till exempel till 800x536 från originalformatet 3872x2592).

Säg nu att jag istället fotar en fågel, som bara tar upp en liten del av hela bilden i originalformatet, och sedan beskär bilden istället. Då kan jag ju landa på önskat format (säg 600x600 eller nåt åt det hållet, eftersom fågeln i 100% förstoring ändå är ganska stor. Är det ett "lämpligt" sätt att behandla bilder tagna med teleobjektiv, förutsatt naturligtvis att motivet kan beskäras ut utan att förstöra komponeringen? Problemet som uppstår är ju att brus och andra skavanker blir mer uppenbara.

Enligt samma metod borde ju också en kamera som tar större bilder, till exempel 20mp, bidra till en hel del "inbyggd tele" i form av att motivet i 100% uppförstoring är större än vad det skulle varit taget med samma objektiv på en 12mp-kamera.

Så min grundfråga är helt enkelt vilket man skulle föredra av följande två exempelscenarion:

1. 200mm objektiv, fågeln beskärs ut ur bilden och visas i 100%-förstoring på t.ex 600x600 pixlar.
2. 500mm objektiv, tack vare stor brännvidd så fyller fågeln upp hela originalbilden, som därefter drastiskt förminskas för att kunna visas 600x600 pixlar.

Hoppas någon förstår hur jag menar. Jag är helt ny på det här och kanske gör bort mig fullständigt, men det får jag leva med :)

Tack på förhand!

Även kallad digital zoom som kan finnas på kompakt kameror.
Men det är helt beroende på hurpass du har fått bilden, har du bara haft helt focus på t.ex. fågeln och den blir bra, jao då klipper du helt enkelt ut den utan någon dataförlust egentligen (då man inte vill ha med det andra)

Sen är det klart att bilden kanske blir bättre med en större brännvid, men frågan är om bilden blir bäst med en högkvalite 300mm som är urklippt eller en billig 500mm som ej är urklippt. Och vad som är lättast att ha med sig.

Generellt så är det bättre att undvika beskära bilderna, för vid beskärning kommer det ställas väldigt höga krav på optiken. Som du säger kommer även brus att blir mer märkbart.

Att beskära bilderna måttligt är sällan något problem för mindre bilder, men att beskära så mycket att man använder bilderna i 100% bör ge en klart märkbar förlust i bildkvalitet jämfört med en nedskalad bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar