Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Brännvidd kompakt vs systemkamera
- Trådstartare LEP41
- Start datum
Hans Österlind
Aktiv medlem
Hej!
G11 har zoomomfång på 28-140mm, vad det det du undrade?
Hans
G11 har zoomomfång på 28-140mm, vad det det du undrade?
Hans
wfrank
Aktiv medlem
Inte säker, men jag har läst någonstans att cropfaktorn på G-serien är 4.8. Nu beror det väl på hur brännvidden uttrycks. Canons G serie uppges ha 28-140mm, men då är brännvidden redan översatt till "35mm/FF-brännvidder". Och det brukar den väl vara på kompakter, eller?
Edit: skrev långsamt tydligen
Edit: skrev långsamt tydligen
Hans Österlind
Aktiv medlem
Hej!
Ja det är min erfarenhet. Om man inte som på tidningen FOTO använder sig av vinkel i horisontalplanet.
Hans
Ja det är min erfarenhet. Om man inte som på tidningen FOTO använder sig av vinkel i horisontalplanet.
Hans
wfrank
Aktiv medlem
Varför inte en S95 ?
Om det är ett alternativ så fås S90 för det svårslagna priset 2999:-
LEP41
Aktiv medlem
Varför inte en S95 ?
Vill ha möjlighet att använda extern blixt, Speedlite EX 580 II
Kaffeperkulator
Aktiv medlem
Kan ju alltid använda den som slav?
AFJ
Aktiv medlem
Vill ha möjlighet att använda extern blixt, Speedlite EX 580 II
Om man har en systemkamera, varför vill man då köpa en G-serie och sätta på en 580 blixt? Det blir ju knappast en kombo som går ner i fickan! Är det då inte bättre att köra fullt ut med de fördelar som en systemkamera innebär?
OBS! Ingen kritik, bara lite nyfiken på varför du funderar på denna lösning.
ErlandH
Aktiv medlem
Omfånget är 28-140 om man "översätter" det till fullformatsbrännvidd. Men nu ville ju trådstartaren jämföra med en cropkamera.G11 har zoomomfång på 28-140mm, vad det det du undrade?
Objektivet på G11 motsvarar 17-87 mm på en 40D.
apersson850
Aktiv medlem
Jag har en G11, eller rättare sagt dottern har en, för hon fick den så snart jag gett upp om att använda eländet, och jag har 580 EX II.
Vi har provat dem ihop. Det fungerar inte. Eller ja, blixtrar gör det ju, men det går inte att hantera. Enda vettiga stället man kan hålla kombinationen på är i blixten, men då får man blixtljuset i handen.
Vi har provat dem ihop. Det fungerar inte. Eller ja, blixtrar gör det ju, men det går inte att hantera. Enda vettiga stället man kan hålla kombinationen på är i blixten, men då får man blixtljuset i handen.
LEP41
Aktiv medlem
Om man har en systemkamera, varför vill man då köpa en G-serie och sätta på en 580 blixt? Det blir ju knappast en kombo som går ner i fickan! Är det då inte bättre att köra fullt ut med de fördelar som en systemkamera innebär?
OBS! Ingen kritik, bara lite nyfiken på varför du funderar på denna lösning.
Vill ha en mindre och lättare kamera som kompliment till min 40D med EF 24-105 vid resor, utflykter od.
AFJ
Aktiv medlem
Vill ha en mindre och lättare kamera som kompliment till min 40D med EF 24-105 vid resor, utflykter od.
Tack för svar.
LEP41
Aktiv medlem
Jag har en G11, eller rättare sagt dottern har en, för hon fick den så snart jag gett upp om att använda eländet, och jag har 580 EX II.
Är det verkligen så illa ? Fungerar det inte tekniskt eller praktiskt ?
apersson850
Aktiv medlem
Redan i originalutförandet är kameran fullsmetad med reglage överallt. Det finns ingenstans som man verkligen kan hålla i den utan att se ut som en tjej som håller på med manikyr, med fingrarna spretande i alla riktningar.
Sätter du då på en blixt, som är dubbelt så stor som kameran, ovanpå mojängen blir det som att sätta kölen i masttoppen på en segelbåt. Man får hålla krampaktigt i kameran - men det finns ingenstans där man kan sätta tummen och hålla emot med, för det är knappar och hjul på hela kamerans baksida. Eller så är det display, men den sitter ju till vänster, så det är inte någon förbättring.
Bäst fungerar det med min Metz 45 CT-1, för en sån hammarblixt har ju ett rejält eget handtag. Men det ser inte klokt ut.
Sätter du då på en blixt, som är dubbelt så stor som kameran, ovanpå mojängen blir det som att sätta kölen i masttoppen på en segelbåt. Man får hålla krampaktigt i kameran - men det finns ingenstans där man kan sätta tummen och hålla emot med, för det är knappar och hjul på hela kamerans baksida. Eller så är det display, men den sitter ju till vänster, så det är inte någon förbättring.
Bäst fungerar det med min Metz 45 CT-1, för en sån hammarblixt har ju ett rejält eget handtag. Men det ser inte klokt ut.
Stefan Mag
Aktiv medlem
Jag tycker kombinationen G11 och blixt 580 fungerar alldeles utmärkt. Kameran i en jackficka, blixten i den andra.
Har man fotat med kombinationen och sedan jämfört med bild tagen med kamerans interna blixt använder man aldrig den interna igen!
Om man inte har en 580 utan funderar på att köpa en blixt just för G11 så kan Canon 430 vara ett alternativ eller annan mindre blixt av annat fabrikat som funkar på Canon. Men det måste vara ett vridbart huvud.
Har man fotat med kombinationen och sedan jämfört med bild tagen med kamerans interna blixt använder man aldrig den interna igen!
Om man inte har en 580 utan funderar på att köpa en blixt just för G11 så kan Canon 430 vara ett alternativ eller annan mindre blixt av annat fabrikat som funkar på Canon. Men det måste vara ett vridbart huvud.
Hans Österlind
Aktiv medlem
Redan i originalutförandet är kameran fullsmetad med reglage överallt. Det finns ingenstans som man verkligen kan hålla i den utan att se ut som en tjej som håller på med manikyr, med fingrarna spretande i alla riktningar.
Hej!
En del monterar filterhållaren på kameran för att få extra stöd, har du provat det? Annars har jag själv planer på en EX 270 Canons motsvarighet på Nikon SB-400 på min Canon G9 om jag inte skaffar en Nikon P7000 och använder grejer jag redan har. Jag får se.
Hans