Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brännvidd, cropfaktor och exif

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
Jag har hyfsatt koll på det där med cropfaktorn. Bildvinkeln (eller utsnittet eller vad man vill kalla det) varierar beroende på om en viss brännvidd används på fullformat eller DX.

Men är det inte så att brännvidden i EXIF då inte säger någonting om inte man vet vilken sorts sensor den samspelade med? Jag menar, det är ju lite så som att ange vindhastigheten på SMHI:s sida med bara ett tal, utan att tala om för mig om det handlar om km/h eller m/s.

Har inte fotovärlden upplevt det som problem någon gång?
Och har det funnits försök att på något sätt hitta ett uttryck för den faktiska bildvinkeln i exif-datan?
Eller har jag ändå missförstått någonting?

När jag tittar på bilder och vill lära mig så tittar jag självklart också på brännvidden bilderna är tagna med. Men jag har absolut ingen koll på samtliga kameramodeller och deras sensorer. Då kan brännvidden ju vara ganska vilseledande.

Hur hanterar "fotopolitikerna" det?

Vem eller vad är det då som räknar om / visar det?
Din kamera?
Din bildbehandlingsprogram?
Är det så för alla kameror?
...

Vem eller vad är det då som räknar om / visar det?
Din kamera?
Din bildbehandlingsprogram?
Är det så för alla kameror?
...

Nja, alla är det inte. Den digitalkompakt jag hade lade inte in någon sådan information.
Så här ser det ut i Bridge om jag tittar på en bild från D80. Det här är information som kameran lagt in i metadatan själv.

Tar jag upp rådatan står det:
"<exif:FocalLengthIn35mmFilm>57</exif:FocalLengthIn35mmFilm>"

Bilagor

• metadatalensd80.jpg
    metadatalensd80.jpg
    62.9 KB · Visningar: 367
Det är ju entydigt!
Är det bara FS där sånt inte visas i EXIF eller ignorerar alla aktörer på nätet (flickr etc) en sådan omräkning?

Det är ju entydigt!
Är det bara FS där sånt inte visas i EXIF eller ignorerar alla aktörer på nätet (flickr etc) en sådan omräkning?

Det är kamerans EXIF som innehåller informationen. Vilken brännvidd som den aktuella brännvidden motsvaras av i fullformat är en frivillig uppgift, den behöver inte stå i EXIF och den gör det inte heller i många fall. På samma sätt är det möjligt att enbart den fiktiva siffran för FF-brännvidd anges, utan att den verkliga brännvidden finns i EXIF.

Så det har inte någonting med mjukvaran eller nätsidorna att göra, utan det hänger helt på vilka uppgifter kameratillverkaren bakar in i sin EXIF.

Vilken brännvidd som den aktuella brännvidden motsvaras av i fullformat är en frivillig uppgift, den behöver inte stå i EXIF
Behövs det inte? Jag behöver ju också veta om vindhastigheten anges i m/s eller km/h.

På samma sätt är det möjligt att enbart den fiktiva siffran för FF-brännvidd anges, utan att den verkliga brännvidden finns i EXIF.
Skulle det inte vara gynnsamt med lite standard här? Har man någonsin funderat över det?

Så det har inte någonting med mjukvaran eller nätsidorna att göra, utan det hänger helt på vilka uppgifter kameratillverkaren bakar in i sin EXIF.
Nja, ztenlund har ju uppgiften, (jag också, såg jag nu), men den visas inte på FS.

Jag funderar över det här bara för att få veta om jag egentligen kan strunta i att noggrant granska vad enviss fotograf valde för brännvidd till ett visst foto..

Kameratillverkaren kan välja om ingen av uppgifterna, bara den ena, eller båda, ska bakas in i EXIF. Andra uppgifter i EXIF kan göra att mjukvaran kan räkna fram endera uppgiften med hjälp av den andra, så att den kan visas även om den inte finns med i EXIF. Sedan kan mjukvara ändra de här uppgifterna i stort sett hur som helst, eller helt enkelt strippa dem från bilden, vilket en del websidor gör innan en bild publiceras.

Vissa uppgifter i EXIF är standardiserade, men EXIF är inte obligatoriskt och inte heller tillförlitligt, då man med en editor kan ändra alla uppgifter som står där.

En brännvidd är vad den är. 23 mm är 23 mm oavsett om det sitter på en fullformatare eller en liten kompakt. Det är först när du vet hur stor sensorn är som du kan veta bildvinkeln.

Genom att kombinera kameramodell och brännvidd kan man skapa sig en databas över bildvinklar.

Att "...noggrant granska vad en viss fotograf valde för brännvidd till ett visst foto" genom att läsa metadata är inte alltid så lätt. Du vet ju inte heller om bilden är beskuren eller inte.

@Robert:
Just det, beskärningen tänkte jag inte på, där har du ett poäng.

Och ja, det är just bildvinkeln jag är ute efter. Så vitt jag förstår det nu så har jag egentligen bara en chans att lära mig av andra om
- beskärningar inte förekommer
- om jag kan alla kameramodeller samt sensorer utantill
- om ingen manipulerar sin exif-data.

Då behövde brännvidden ju inte ens vara med i standarduppgifterna i exif-data.

En brännvidd är vad den är. 23 mm är 23 mm oavsett om det sitter på en fullformatare eller en liten kompakt. Det är först när du vet hur stor sensorn är som du kan veta bildvinkeln.

Absolut! Brännvidd är brännvidd rent optiskt.
Dock är det lättare att bilda sig en uppfattning om bildvinkeln om det finns en uppgift om vad man behövt för brännvidd för att ta en motsvarande bild på ett känt upptagningsformat. Småbild är nog trots allt det mest universella "jämförelsetalet", även om det förstås blir allt fler som inte har erfarenhet av det. En variant hade förstås varit att just bildvinkeln bakades in i metadatan, men det är nog inte fullt så begripligt det heller för många.

@Robert:
Just det, beskärningen tänkte jag inte på, där har du ett poäng.

Och ja, det är just bildvinkeln jag är ute efter. Så vitt jag förstår det nu så har jag egentligen bara en chans att lära mig av andra om
- beskärningar inte förekommer
- om jag kan alla kameramodeller samt sensorer utantill
- om ingen manipulerar sin exif-data.

Då behövde brännvidden ju inte ens vara med i standarduppgifterna i exif-data.

Ja, för att kunna dra någon slutsats behöver man förstås veta att bilden inte är ändrad på relevanta parametrar. Metadatan är ju snarast till för fotografen själv och inte andra så att den skulle vara irrelevant vet jag inte om jag håller med om. På kompaktkameror tycker jag nog att det kan vara önskvärt att brännvidden/bildvinkeln anges på något sätt. Att bilda sig en uppfattning om 7,36 mm är inte fullt lika enkelt som 35 mm på APS-C, tycker åtminstone jag.

Absolut! Brännvidd är brännvidd rent optiskt.
Dock är det lättare att bilda sig en uppfattning om bildvinkeln om det finns en uppgift om vad man behövt för brännvidd för att ta en motsvarande bild på ett känt upptagningsformat. Småbild är nog trots allt det mest universella "jämförelsetalet", även om det förstås blir allt fler som inte har erfarenhet av det. En variant hade förstås varit att just bildvinkeln bakades in i metadatan, men det är nog inte fullt så begripligt det heller för många.

Det är precis så jag tänker.
Att "baka in bildvinkeln i metadatan" - går det egentligen? Har någon nörd försökt hitta en lösning för det?

Dels finns, som tidigare nämnts, ibland ett fält med "35mm-ekvivalent brännvidd". Dessutom finns fält för upplösning (pixlar per meter eller tum) i fokalplanet, vilket tillsammans med pixelantalet gör det möjligt att räkna ut bildstorleken "på sensorn", och därmed bildvinkeln.

Personligen tycker jag det är vansinne, eller åtminstone knas, att hålla på och räkna om allt till motsvarande brännvidd för ett gammalt filmformat. Jag gör det också, eftersom alla gör det. Men det är ju ingen SI-enhet direkt.
Den fokallängd man faktiskt använt är förstås relevant, men jag sällar mig till lägret som tycker att man sedan borde tala om bildvinkel.

Det har ju redan berörts, men hela grejen med att kolla på (eller ange) vilken brännvidd som används hänger ju på att ingen beskärning av originalet har gjorts (inklusive den som introduceras av sensorstorleken, kan man väl säga). Annars blir informationen tämligen meningslös just för att avgöra hur mycket av verkligheten ett visst objektiv tar in, kan jag tycka.

ANNONS