Annons

Brännvid och "Angle of view"? [bildvinkel]

Produkter
(logga in för att koppla)

audiobell

Ny medlem
Hallå!

Jag har ett kamerahus, i detta fall en EOS 550D.
Om jag sätter på en Zigma 17-70 lins med en viss "angle of view" och zoomar till 17, tar en bild...
Byter objektiv och sätter på an annan lins med en brännvid på t.ex 10-20 och zoomar till 17, tar en bild.
Detta objektiv utan namn men med ett annat "angle of view" värde, visar den samma sak?
Har jag samma motiv eller får jag med mer (bredare vy) om värdet "angel of view" är större alternativt mindre (smalare vy)?

Mvh

Lars

Alla objektiv kommer vid samma brännvidd att ge samma bildvinkel om du kör dom på samma kamera. Däremot kommer bildvinkeln att ändras om du byter sensor-/film-format. Men 17 mm är alltid 17 mm.

Hallå!

Om jag sätter på en Zigma 17-70 lins med en viss "angle of view" och zoomar till 17, tar en bild...
Byter objektiv och sätter på an annan lins med en brännvid på t.ex 10-20 och zoomar till 17, tar en bild.
Detta objektiv utan namn men med ett annat "angle of view" värde, visar den samma sak?

Japp, som Alf redan berättat. Kanske har du blivit förvirrad av att det är max bildvinkel som anges? I så fall ger ju 10mm (10-20) mer än 17 (17-70).

Bildvinkel beror på två saker: brännvidd och sensorstorlek. Eller filmstorlek, i förekommande fall.

Per.

Hallå!

Har jag samma motiv eller får jag med mer (bredare vy) om värdet "angel of view" är större alternativt mindre (smalare vy)?

Mvh

Lars

Bra fråga, jag tänkte investera i någon trevlig vidvinkel snart och undrar också över detta. Jag har kikat runt en del på nätet. Vi kan ta två normal-zoomar för Canon som exempel, Sigma 17-70mm och Canon 17-40mm. Tittar man på tillverkarnas spec´ar eller hos t.ex B&H anges "Angle of view" för alla objektiv och för Sigma anges 72,4-20,2 grader och Canon 104-57 grader. Jag förutsätter nu att den vidare vinkeln är vid lägsta brännvidden vilket i så fall innebär att vid 17mm har Sigma 72,4 och Canon 104 graders "Angle of view". Det är ju stor skillnad på vinkeln här trots samma brännvidd. Således kan det ju inte vara brännvidden som ensamt avgör hur vidvinkligt ett objektiv är.

Remegius

Vi kan ta två normal-zoomar för Canon som exempel, Sigma 17-70mm och Canon 17-40mm. Tittar man på tillverkarnas spec´ar eller hos t.ex B&H anges "Angle of view" för alla objektiv och för Sigma anges 72,4-20,2 grader och Canon 104-57 grader. ... Således kan det ju inte vara brännvidden som ensamt avgör hur vidvinkligt ett objektiv är.
Nej, det är brännvidden tillsammans med storleken på kamerans bildsensor, precis som Per skrev. Eftersom Sigma 17-70 är till för aps-c-kameror anges bildvinkel på en sådan kamera. Canon 17-40 tillverkas i första hand för analoga kameror och hus med FF-sensor, så då anges bildvinkeln för dessa. På en aps-c-kamera blir dock den största bildvinkeln på 17-40 samma som på Sigma 17-70.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar