Annons

"Brännmärken" i LCD-skärm en brist?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik F

Medlem
Jag köpte en LaCie Photon20vision i slutet av förra året. Jag jämförde den själv under en tid med Eizos ColorEdge och kom fram till att LaCie-skärmen var ett bra köp.

Jag är nöjd med skrämen i stort men irriteras över att det ibland blir "brännmärken" i skrämen. Om en och samma vy ligger framme länge kan man se spår av den i kontrastrika ytor en tid efteråt (typ en halv minut eller nått).

Är detta ett känt fenomen / brist för LCD-skärmar eller är det något jag ska reklamera?

Tacksam för svar.

/Fredrik
 
Hmm, LCD är nog en felaktig benämning på din skärm, jag antar att du talar om platta datorskärmar och där är det TFT som gäller (rätta mig om jag är helt ute och cyklar).

Fenomenet med att skärmen "bränner in" borde inte finnas idag. Detta skall inte vara ett problem idag, däremot när de platta skärmarna kom för ett antal år sedan var detta problem betydligt vanligare.

Det behöver dock inte vara ett fel på just ditt exemplar, det kan vara ett generellt fel på modellen, om du störs mycket av det kan du försöka reklamera.

/Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.