Annons

Bränna DVD med Cdburner eller Nero - men hur???

Produkter
(logga in för att koppla)

Jukkah

Aktiv medlem
Eftersom jag har blivit trött att bränna massa CD bestämde jag äntligen köpa en DVD-brännare (Pioneer DVR-110D). Jag köpte den bulk, dvs. utan låda och/eller program. Nu jag har försökt göra två dagar fungerande DVD och den bara går inte. Först försökte använda den här:
http://www.cdburnerxp.se/
Men den vill inte bränna DVD, den fungerar först bra men till slut kommer text:
"Error closing DVD+R session/border. The drive is not ready (1002). Error sense data: Sense key: s ASC: 4 ASCQ: 7".
Och som ni kan gissa, nyss brända DVD fungerar inte alls, man kan inte hitta någonting från skivan. Sedan jag planerade försöka Nero Trial-version men den går inte, det tycks vara att Nero har inte fungerande demo, man måste köpa programmet. Ingen fel med den men skulle vilja prova programmet före jag köper den!
Har man några bra förslag vad man kunde göra, har jag kanske endast missat någonting från inställningarna eller?
 
Jag har ingen erfarenhet av det program du länkar till och kan således inte hjälpa till med felavhjälpning.

Nero får väl ses som ett av, eller kanske tom DET ledande progget för bränning. så jag tycker att du ska börja med att anskaffa det. Där finns också testprogram som kan hjälpa till med att diagnosticera ev fel.

Kan du använda DVD:n som spelare?
 
Kolla även att den är rätta jumprad och om den sitter som Master eller Slave. Det brukar vara bättre/säkrare att installera en brännare som Master istället för Slave. En annan sak som ibland kan/kunde spela roll var om den är/var installerad på samma IDE-kanal som källdisken/skivan. Det bättre alternativet i det fallet är isåfall att ha källan på en kanal och brännaren på en kanal. Kanal=sladd. Vet inte om det spelar roll nu förtiden dock. Men jumpringen är viktig och likaså att brännaren sitter som Master.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.