Annons

BP-511A aftermarket-batterier - vilka finns, vilka är bra, var köper man?

Produkter
(logga in för att koppla)

mkjo

Aktiv medlem
Batterierna till min 50D (Canon batterimodell BP-511A) har börjat att ge upp. Har batterigrepp, laddade två stycken till enligt laddaren fullt häromdagen och när jag satte i dem så visade kameran fortfarande bara halvfullt-batteri-symbolen. Så, jag antar att det är dags för nya.

Men, vilka finns att köpa för oss här i Sverige som är bra? Och var kan man köpa dem, gärna online? Såklart att jag kan göra det lätt för mig och slå till på Canons originalbatterier, men eftersom jag har batterigrepp och gärna vill ha att byta med så tycker jag det känns lite saftigt att slanta upp 4.000 kr för batterier, när jag mest fotograferar som hobby.

Utomlands finns ju t.ex. SterlingTek och Weiss, som båda ser bra ut, men inget av dessa verkar finnas att få tag på för oss stackare här i Sverige. (Jag försökte beställa från Amazon men fick bara till svar att de inte skickar dem till min valda leveransadress.)

Förslag är välkomna!
 
Jag har kvarliggande ett Canon BP511A från tidigare som jag glömde att jag hade då jag sålde kameran. Du kan få det för 150:- plus frakt om du vill. Jag packar det i så fall i ett vanligt kuvert och lägger det på posten i så fall. Vore det något? Undrar om du kan kolla runt på internet hur mycket det väger (kanske hitta vikten på 40D med/utan batteri (differensen) så vet jag portot).
 
Kaffebrus har ersättningsbatterier från Phottix. Jag använder några av deras LP-E6 till min 5dMkIII och de fungerar väldigt bra (det gjorde de även till min tidigare 7d). Jag har inte testat deras BP-511, men de borde funka bra... 2 stycken för 279kr känns som ett OK pris!

Kolla här: http://kaffebrus.nu/bp-511-for-5d-20d-30d-40d-50d-etc-11.html

Intressant, tack för tipset. Har du någon uppfattning om hur länge de håller (hur många exponeringar) jämfört med originalbatteriet, över tid? Det exakta antalet exponeringar skiljer sig ju helt säkert mellan LP-E6 i 5DMk3 och BP-511A i 50D, men ändå.

Fredrik Du har PM.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.