ANNONS
Annons

Bottenkamera från Olympus

Produkter
(logga in för att koppla)

evaneva

Medlem
11-årigt barnbarn har fått en digitalkamera, en Olympus Fe-45. Flickan är vetgirig, snabb att lära men tröttnade direkt på sin presentkamera. Varför? Jo, batterierna räcker bara till cirka 60 bilder med uppladdningsbara batterier GP 2500, ca 120 med vanliga AA-bilder. Kameran laddar också ur helt utan förvarning efter litet fixande i menyerna. Har reklammerat till OnOff-butiken där den är köpt, men de säger att den är ok.
Jag har aldrig haft en kamera med så dåliga prestanda när det gäller batterier (och jag har prövat allt från Coolpix-serien till Nikon D300).
Flickans fotointresse har helt försvunnit. Att plocka upp sin kamera och i 9 fall av 10 hitta den oladdad får ju en 11-åring att helt tappa lusten.
Vad göra?

Med tanke på priset så är jag inte förvånad. Man får det man betalar för. Att jämföra den i batteritid, med en Nikon D300 känns inte relevant.

Olympus är överhuvudtaget inte särskilt roliga när det gäller kompakter. Jag jobbar i fotobutik, en riktig. Hos oss hade du fått bättre råd och tips. OnOff kan inget om kameror.

mvh
cf

Den kameran verkar vara bättre på att behålla orken i batterierna än den Nikon Coolpix 7100 jag hade ett tag. Fick som regel aldrig fler än ca 75-80 bilder med de bästa alkaliska batterierna och med laddningsbara var det ungefär halva det antalet.
Eftersom jag har jobbat inom fotohandeln i mer än ett decennium valda jag att som vanligt köpa kamera i en fotoaffär eftersom personalen i köpladorna som regel är minst sagt okunniga. Men det hjälpte lika fullt inte.
Antingen är dessa kameror gjorda för att äta batterier så att man skall tvingas köpa batterier i tid och otid eller så är det helt enkelt så att de är väldigt ojämna i kvalitet.
Har haft andra kompakter och långzoomare med AA-batterier som fungerat ypperligt och varit strömsnåla. Bl. a. en Olympus. Så det är nog inte fabrikatet det hänger på.

Det är kanske batterierna och/eller laddaren som du skall reklamera. Där om något kan man råka ut för ojämn kvalité.

Om det är "vanliga" NiMH-batterier så har de ju ganska hög självurladdning åxå. Nu vet jag inte hur lång tid det går mellan gångerna hon plockar upp kameran, men en vecka kan räcka för att sådana batterier ska ha laddat ur sig märkbart. Det finns en ny generation av NiMH-batterier. GPs sådana heter Recyko+ (eller något sådant). Varta har "Ready2Use" (finns tex på clas ohlson) och Sanyo har en variant som heter "Eneloop". Det finns säkert fler som har denna teknik, men det är dessa jag kan namnet på iaf.
Att sedan batterierna inte räcker till så många bilder ja, det får man kanske leva med. Vissa kameror drar mycket och olympus har iaf tidigare haft ganska batterihungriga kameror i de nedre segmentet (det är iaf min erfarenhet). Man prioriterar kanske inte att göra kamerorna så strömsnåla, utan att det ska vara hyfsad bildkvalitet och att priset ska vara lågt.
Det kan ju dock vara värt att testa med andra batterier och beroende på vad för laddare ni har nu, med en annan bättre laddare. Om laddaren inte har separata laddningskanaler för de olika batterierna kan det tex vara så att laddaren slutar ladda innan ett av batterierna är helt uppladdat då är det detta batteri som bestämmer kapaciteten. IKEA har en billig laddare med separata kanaler, om ni har nära till ett IKEA-varuhus, annars finns såna lite varstans, men då ofta till ett lite högre pris.

Edit:
Annars är väl alternativet att sälja denna kamera och köpa något annat. Jag tycker personligen att Canons kameror är äldigt bra i det lite nedre prissegmentet. PowerShot A1100 IS ligger väl i NÄSTAN samma prisklass (något dyrare men...).
IXUS 95IS är inte heller så farligt dyr. Då får man ju med laddare och Li-ION-batteri och slipper bry sig om laddare och självurladdning.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=403509

Sedan kommer ju de flesta, för att inte säga alla, komapkter att ha sämre batteritid än tex en D300, då man använder skärmen för att komponera bilderna och den drar ganska mycket ström...

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar