Annons

Borta

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars-Åke

Aktiv medlem
Jag har tagit några rullar på en inhyrd modell för ca 2 veckor sedan. Efter detta så postade jag rullarna till KODAK i deras fotopåse. Väntade en vecka men inga bilder kom.
Nu ringde jag till KODAK och frågade vart bilderna var, och svaret jag fick var att dom inte mottagit filmerna ännu..
Nu ska KODAK skicka ett eftersöknings formyúlär till mej som jag ska fylla i och sedan lämna till POSTEN och KODAK så får vi se om dom hittar filmerna.. Men nu till min fråga..
modellen och jag har ett skrivet kontrakt om hur bilderna får användas och jag antar att det kontraktet gäller även om någon annan hittar o framkallar filmerna men kan jag bli skadestånds ansvarig för hur denna personen som hittar filmerna använder bilderna ????

Min andra fråga är Kan man lita på POSTEN att dom leverera fram all post eller ska man skicka filmerna med REK i fortsättningen...
Vad är era erfarenhet från att skicka filmer per post för framkallning..

/Lars-åke

Lars-Åke, Jag tror att detta är en av anledningarna varför proffslabben tillämpar hämtning eller budning av dina framkallade filmer.

Med risk för att vara efterklok...
Om du nu hyr in en modell varför tar du då och försöker spara in någon hundring på framkallningen genom att utnyttja fotopåsar.

Om någon publicerar dina bilder utan ditt medgivande så kan du ju kräva ersättning för detta. Såvida ajg inte missminner mig är det den som publicerar en bild som är ansvarig för att personen(erna) som är med på bilden har givit sitt godkännande till detta och är den som ställs till ansvar.

Du bör nog däremot kontakta agenturen och meddela vad som har hänt.

Jag tror dock inte att något fotopåselabb hämtar ut rek. post.

nja anledningen till att jag skickade bilderna med fotopåse var att jag på ett smidigt sätt skulle få bilderna scannade direkt . För det var ett önskemål från modellen. Agenturen är informerad om vad som hänt och vad som är gjort för att hitta filmerna.

Jag har lång erfarenhet av att jobba med postsortering och skickar själv alla mina rullar i fotopåse utan att rädslas. Skulle rullen mot förmodan falla ur påsen kommer den att tas tillvara av sorteringspersonalen. För att vara på den helt säkra sidan klistrar jag alltid fast en lapp med mitt telefonnummer på rullen vilket är tillräckligt för att den ska kunna spåras. För ca tio år sedan hade Extrafilm riktigt usla påsar där många rullar for ut, men de sista åren kan jag inte påminna mig ha sett en enda lös rulle. I vissa extrema fall kan någon försändelse falla ur posthanteringen och bli liggande i något skrymsle under en maskin eller något och inte upptäckas på länge, men vi pratar nu om storleksordningen en på hundra tusen eller något i den stilen.

Största risken för att en försändelse ska försvinna är från brevlådan där man postar den. Alltför många lådor saboteras, och har jag något extra viktigt att posta går jag alltid in på ett postkontor och gör det.

/Svante

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar