Annons

Borde jag köpa FE 55/1,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gården

Aktiv medlem
Går i valet o kvalet !

Vet ju att FE 55/1,8 är en höjdare till glugg. Hade tänkt mig att begränsa mig till 1 ny glugg i år.
Då jag mest håller på med landskap , så är jag ju väldigt sugen på vidvinkelzoomen 16-35 som är på gång att lanseras snart.

Gillar ju även att knalla omkring på gatorna, med en bra glugg på kameran.

Har för tillfället A7r med FE 35/2,8, som jag är väldigt nöjd med. Någon skrev här i forumet, att det är nästan kriminellt att äga A7r, utan samtidgt äga 55:an. Så jag är ju väldigt sugen på den också.

Vad göra ? Köpa 55:an nu. Eller vänta på 16-35, och nöja mig med 35:an till landskapet ?

Jobbig fråga. Brottas med exakt samma. :)

Har skaffat en _Samyang 14 till landskap och nu när jag lärt känna den - vilket tog ett tag - når jag resultat jag är nöjd med. Men visst är den lite för vid ibland och jag väntar OTÅLIGT på den nya 16-35 för att få se vad den kan prestera. Men är den inte riktigt ordentligt suveränt bra så kommer jag att hoppa över den.

55:an är helt underbar. Hade en sån på lån några dagar och den är verkligen fantastisk. Har inte köpt någon ännu men det ligger i pipan....:)

Du får en hel drös manuella, väldigt bra objektiv för samma pengar, vilket kan vara värt att tänka på. Personligen hade jag nog tyckt att 35 och 55 mm är lite väl nära varandra om jag bara skulle ha två objektiv.

Enkelt; sälj din 35:a och köp en 55:a OCH en 16-35 när den kommer 2-1 = 1 !
;-)

Det kan ju vara ett alternativ förstås. Under förutsättning att 16-35 är jäkligt bra.
Om inte, kan jag lika bra behålla 35:an. Jag gillar den.

Annat alternativ, är att skaffa adapter av något slag, och bara köra fasta gluggar. MF kan jag leva med.
Men har ingen aning om vad för adapter, eller vilka gluggar.

Håller med Makten, om att 35 och 50 är för nära varandra.

Det kan ju vara ett alternativ förstås. Under förutsättning att 16-35 är jäkligt bra.
Om inte, kan jag lika bra behålla 35:an. Jag gillar den.

Annat alternativ, är att skaffa adapter av något slag, och bara köra fasta gluggar. MF kan jag leva med.
Men har ingen aning om vad för adapter, eller vilka gluggar.

Håller med Makten, om att 35 och 50 är för nära varandra.

Jag har en känsla av att nya 16-35 inte kommer att kunna stå sig mot fasta 35:an vid 35mm så du har klart en poäng. Om någon skulle tvinga mig att ge upp en av FE 35 och FE 55 så vete f*n vilken jag valt däremot. Jag tycker 35mm och 55mm är rätt bra komplement (tillsammans med en manuell 85/2.8 Zeiss).

Jag har en känsla av att nya 16-35 inte kommer att kunna stå sig mot fasta 35:an vid 35mm så du har klart en poäng. Om någon skulle tvinga mig att ge upp en av FE 35 och FE 55 så vete f*n vilken jag valt däremot. Jag tycker 35mm och 55mm är rätt bra komplement (tillsammans med en manuell 85/2.8 Zeiss).

Ja, så blir det antagligen, att jag behåller 35:an. Ev. köper 55:an, och senare bygger vidare på fasta gluggar.
En fast på runt 20 skulle vara nice. Då är man ju (nästan) hemma :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar