ANNONS
Annons

Borde det inte gå att korrigera kromatisk abberation även på sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Som jag förstått det så beror kromatiska abberationen på att linserna i objektiven bryter olika ljusvåglängder med olika vinklar, så att de olika färgspektran träffar olika punkter; dvs alla färger träffar inte samma punkt i sensorn.
Så som det är nu så försöker man hela tiden förbättra glaset i linserna för att minska abberationerna. All detta ser man på bilden jag bifogar här:

Lens6a.svg

Här ser man tydligt hur ljuset sprids till olika punkter varav man får olika färgade kanter vid kontrastrika linjer.

Men så tänkte jag på mig själv: Jag har glasögon med styrka -6, och tycker därför att abberationerna borde vara grymma. Men vårt öga (hjärnan) lyckas filtrera bort det. Borde det därför inte vara möjligt att kunna avlägsna CA direkt på sensorn mha. processor-kapacitet och algoritmer? Är detta något som kamera bolagen håller på med, eller är det en omöjlig sak?

/Num

Som jag förstått det så beror kromatiska abberationen på att linserna i objektiven bryter olika ljusvåglängder med olika vinklar, så att de olika färgspektran träffar olika punkter; dvs alla färger träffar inte samma punkt i sensorn.
Så som det är nu så försöker man hela tiden förbättra glaset i linserna för att minska abberationerna. All detta ser man på bilden jag bifogar här:

Lens6a.svg

Här ser man tydligt hur ljuset sprids till olika punkter varav man får olika färgade kanter vid kontrastrika linjer.

Men så tänkte jag på mig själv: Jag har glasögon med styrka -6, och tycker därför att abberationerna borde vara grymma. Men vårt öga (hjärnan) lyckas filtrera bort det. Borde det därför inte vara möjligt att kunna avlägsna CA direkt på sensorn mha. processor-kapacitet och algoritmer? Är detta något som kamera bolagen håller på med, eller är det en omöjlig sak?

/Num

Finns redan! Med t.ex. Canons DPP kan du filtrera bort från ett stort antal objektiv när du fotar i raw. Vet inte om det också finns inlagt i kameran så att det funkar även med jpg-bilder direkt ur kameran. Om det inte finns redan så är det säkert på gång.

Flera tillverkare av systemkameror har någon form av CA-korrektion inbyggda i många av sina kameror från de senaste åren.

Nikon, Pentax och Panasonic har det iaf.
Tror att det kommer bli vanligare att kamerorna korrigerar diverse olika former av optiska fel i mjukvaran i kamerorna istället för med komplexa optiska konstruktioner.

Sen finns det även inbyggd korrigering i många RAW-konverterare.

I mjukvara kan du korrigera för det, i hårdvara blir nog svårt utan att specialbygga sensorn för ett specifikt objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar