Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

boot-mgr saknas, mjukvaru- eller diskkrasch?

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
När jag startade datorn i morse stod det "boot-mgr saknas Tryck ctrl-alt-del för omstart" på svart szkärm. Jag gjorde så och datorn startade efter mycket lång startsträcka. Nu kommer jag inte åt min F-disk. C är en SSD, E är en vanlig 500GB med ganska många år på nacken, F är en halvårsgammal 2TB.

Efter att ha läst MS instruktioner stoppade jag in Win7-skivan och startade med den. Men det låser sig för mig, när jag skall välja språk, tid och tangentbord kommer jag inte vidare, musen funkar inte (en trådlös Logitech) och jag lyckas inte hitta några tangenter på tangentbordet som funkar. Borde man inte kunna mata in med tangentbordet?

Nu kör jag som vanligt bortsett från att jag inte kommer åt F: Datorn är liksom den krånglande disken halvårsgammal, så det blir besök hos datorhandlaren i morgon, men det vore inte fel om jag fick igång disken nu.

Disken visas som enhet i Utforskaren, men det går inte att komma åt den.

Vad tror ni experter, har disken lagt av eller är det någonting i programvaran som spökar? Ska det funka med tangentbordsinmatning? Jag har inte kvar någon gammal mus med svans...

Det finns ganska mycket skrivet på nätet om kraschade SSD. I de flesta fall är det bara att byta och det finns ingen billig och enkel metod att eventuellt återskapa förlorad data.

Eventuellt är det den kraschade disken som ställer till det för moderkortet. Min laptop blev väldigt svår att kommunicera med efter SSD krasch. Fick en ny disk av återförsäljaren och den har hållit drygt ett år nu.

Det är inte SSD:n som lagt av, som väl är. Det är en av bildlagringsdiskarna jag inte kommer åt, en "vanlig" HD.

Det slog mig efter att jag lagt upp frågan här, att tangentbordet ju är lika trådlöst som musen. Jag får leta upp någonting billigt med svans och ha i nödutrustningslådan för säkerhets skull.

Jag tycker felmeddelandet låter lite knepigt om det nu är en icke systemdisk som krångar.

Jag skulle prova att öppna upp datorn och koppla bort F-disken och sedan boota igen och köra så ett par dagar. Om allt funkar som det skall då så vet du ju i alla fall var felet ligger och då skulle mitt nästa steg vara att montera den strulande disken i en USB-vagga och försöka komma åt den på så sätt och kopiera över data. Förutsatt att du behöver komma åt den. Har du redan data på backup så är det väl ingen större ko på isen.

Att lämna in datorn där du har köpt den är alltid en risk, speciellt om det är någon av de stora kedjorna som lämnar bort jobbet, risken finns att du får tillbaka allt i "nyskick" dvs helt utan dina program och filer.

Att lämna in datorn där du har köpt den är alltid en risk, speciellt om det är någon av de stora kedjorna som lämnar bort jobbet, risken finns att du får tillbaka allt i "nyskick" dvs helt utan dina program och filer.

Nä, hade jag köpt den hos Mediamarkt, Siba eller Elgiganten (det är dom vi har i grannskapet) hade jag aldrig vänt mig till säljaren ;-)

Jag har handlat av vårt lokala IT-företag, vi satte gemensamt ihop paketet och vi har mycket goda relationer. Det är ofarligt att vända sig dit. Garanterat ;-)

Jag börjar med en inledande diskussion i morgon.

Red/ Backup finns, en på skrivbordet och en hos Livedrive. Dubbla hängslen, ingen ängslan ;-)

Nä, hade jag köpt den hos Mediamarkt, Siba eller Elgiganten (det är dom vi har i grannskapet) hade jag aldrig vänt mig till säljaren ;-)

Jag har handlat av vårt lokala IT-företag, vi satte gemensamt ihop paketet och vi har mycket goda relationer. Det är ofarligt att vända sig dit. Garanterat ;-)

Jag börjar med en inledande diskussion i morgon.

Red/ Backup finns, en på skrivbordet och en hos Livedrive. Dubbla hängslen, ingen ängslan ;-)

Låter som det löser sig - lycka till!

Det var datorvättarna*. Nu funkar allt igen.

Jag sitter här och kollar på nätet när det dyker upp en sån där ruta som kommer när man t.ex. kopplar in en minnespinne. Jag klickar på "Visa i Utforskaren" och si, där öppnas min F-disk som varit död... Nåja, det får bli lite diskussion hos datorhandlaren i eftermiddag ändå.

*Datorvättar, allmänt känt oknytt som huserar i folks datorer. Det är dom som ställer till alla begripliga fel när man stört dom, och ibland rättar till felen när man varit dem till lags. Bör förses med virtuell risgrynsgröt med socker, kanel och mandel till jul, lämpligen genom att man lägger in några vackra bilder på sådant motiv här och var på sina HD.

Ta mig tusan, det måste ha varit Microsoft Security Essentials som fixade det. Upptäckte att den snurrade samtidigt. Jag har haft det avstängt och provat AVG, men tog bort AVG i går för att se om det hade någon inverkan.

Jag håller mig till MSE i fortsättningen! ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar