Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bom?

Produkter
(logga in för att koppla)

diver1

Aktiv medlem
Har nyligen upptäckt att jag behöver skaffa ett bomstativ för ljuset och undrar om det egentligen är någon större skillnad utöver priserna och motvikten.

Kaffebrus, last upp till 5 kg 899:-
Photax Interfit, motvikt 4,5 kg 559:-
Photax Electra, motvikt 8 kg 985:-

Photax verkar bara leverera bomarmen medans jag tolkar det som om Kaffebrus levererar ett paket med stativ också.

Vilken är det jag behöver?
Kommer att hänga på en Dlite-2 med 90*90 box över ett fotobord.

Har du kollat på elinchromes egna bomstativ?

Ett sånt här har jag: http://aifo.e-line.nu/e-line/images/prod250/el31045.gif

Artikelnummer EL-31045 på AIFO

Bomstativ med hjul. Polystand är en unikt belysningsstativ. Det är möjligt att placera ett huvud upp till 355 cm och ned till 5 cm från golvet. Det är möjligt att fälla ihop stativet så att det blir helt platt.

Längd min 150 cm
Längd max. 335 cm
Diameter 33x21 cm
Max last: ca 6 kg
Bom: 154 cm
Vikt 5,5 kg

Polystand ser kul ut men är tyvärr lite för dyr i dagsläget. Min relativt nystartade verksamhet är fortfarande inte helt självförsörjande och den preliminära resultatrapporten var ingen kul läsning.

Gammal tråd som är intressant för mig då jag är i behov av ett bomstativ. Vad blev det för stativ för dig Peter?
Jag har själv en Kaffebrus QH 400 blixt med 80x120 softbox som jag ska hänga på bommen och undrar om de från kaffebrus blir för klena?
Finns det någon som har erfarenhet kring detta ämne och som gärna delar med sig av sina erfarenheter?

Det var inte illa :)
Någon läser gamla trådar...

Jag skaffade ett stativ med bom från Kaffebrus och blev förvånad över hur stadigt det blev.

Har kört det och 90-boxen ett tag och tror nog att det håller i många år till.

Dina blixtar är troligtvis tyngre än mina men det går säkert om du inte skall ha ut det för långt från stativet. För mer bomlängd så kan man hänga på extra motvikt i t.ex. en sandsäck.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar