Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bokföringsfråga. Vilka konton vid avskrivning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper K

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar några saker ang bokföring av avskrivning av inventarier. Jag har slagit i böcker och sökt på nätet men inte riktigt hittat rätt.

Hoppas att någon som gjort detta tidigare kan hjälpa till.

Jag använder kontoplan BAS2004 Enskild firma.

Jag har bokfört inköpen av inventarerierna på konto 1221 (Inventarier).
Ska jag vid avskrivningen kreditera det kontot och debitera konto 7832 (Avskrivning invent)?

Eller ska något annat konto användas?

Ska man slå ihop hela årets avskrivningar till ett verifikat eller har ett per inventarium?

Jag antar att man skriver en egen bokföringsorder för avskrivningen.

Mycket tacksam för hjälp!

Jesper

Senast ändrad:
Jag tror det är bäst att kontakta din revisor, som du förhoppningsvis har.

Jag har inte använt BAS2004 men tycker det ser riktigt ut som du skriver. Jag specade allt på en verifikation, hur mycket varje avskrivning var på och hur lång tid tills inventarien var helt avskriven.Sedan konterade jag totalsumman.

Vet inte exakt vad som gäller för just enskild firma, men...

Kreditera konto "Ackumulerad avskrivning..." på konto 12** och debitera konto 7832.

När du köper inventarier bokför du dessa på inventariekontot ex. 1221. Detta konto innehåller summan av inköpsvärdet på alla inventarier du köpt och har kvar. När du gör dina avskrivningar bokför du detta på ett konto för ackumulerad avskrivning ex. 1229. Det är detta konto du bokför mot 7832, inventariekontot påverkas alltså inte av avskrivningarna.

Mer än en bokföringsorder behövs inte, men du behöver veta hur mycket varje inventarie är avskriven så att du har ett aktuellt värde per inventarie om något går sönder eller säljs.

/Ulf Persson

Är det någon som vet vilket konto man krediterar när man för över inventarier från hobbyberksamhet till företaget? Kan man använda 2018 "Egen insättning" precis som vid överflyttning av pengar eller behöver man ett särskillt konto?

Jag är tämligen säker på att du inte kan använda kontot för "Egen insättning".

Om jag inte minns fel är det så att du kan föra in egna inventarier i rörelsen bara i samband med start av rörelsen, jag minns dock inte hur dessa ingångsinvenatrier bokförs.

Clouseau skrev:
Är det någon som vet vilket konto man krediterar när man för över inventarier från hobbyberksamhet till företaget?

När du bildar ett aktiebolag behöver du 100 kkr i aktiekapital. Detta skall vara i kontanter eller apportegendom. För kontanter krediterar du kontot 'Ej registrerat aktiekapital' 2082(2992) och debiterar bankkontot 1940, och vid apportegendom krediterar du inventariekontot ex. 1200.

När du får registreringsbeviset debiterar du 'Ej registrerat aktiekapital' 2082(2992) och krediterar 'aktiekapital' 2081(2991)

/Ulf Persson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar