Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bokföringsfråga angående bokslut i enskild firma

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag har en enskild firma där jag sköter bokföringen själv. Men jag har ett litet problem jag behöver hjälp med. Vid årets slut gör jag avskrivningar och bokför div avdrag på därför avsedda konton, jag nollar momskontona mot redovisningskontot för moms och jag nollar egna insättningar och egna uttag mot kontot eget kapital.
Detta räcker för att jag ska få ut de siffror jag behöver för att kunna deklarera.

Men, problemet är att 2010 (eget kapital) bara växer år efter år, eftersom saldot rullar vidare till nästa år. Här skulle jag behöva göra något, vad?
Dessutom ska årets resultat bokföras på 2019-8999. Måste jag räkna fram det manuellt? (Årets resultat syns i en inforuta i bokföringsprogrammet, men inte i balansräkningen eller resultaträkningen).
Eller ska saldot på 2010 in på 2019 och sen vidare till 8999? Nej, det verkar inte heller riktigt..

Hur ser din arbetsgång ut vid bokslut ut gällande eget kapital och årets resultat?
 
Eftersom jag själv har aktiebolag vågar jag inte ge dig råd, men tror att svaret kan finnas här. bokforingstips.se är en sajt som jag har haft mycket stor nytta av i mitt eget arbete med bokslut osv.
 
Jag har läst den där länken och många fler. Det vore toppen om någon med EF kunde berätta om sin arbetsgång vid bokslut.
 
Saldot på kontot 2010, eller om du använder underkonton 2010-2019 säger hur mycket eget kapital du har innestående i ditt företag. Eget kapital är företagets skuld till dig. När företaget gör en vinst så är det den vinsten du skattar för och det ska inte förväxlas med ev pengar som du tar ut ur företaget via eget kapital.

Årets resultat, som som du ser i resultaträkningen, alla intäkter - alla kostnader, bokförs på 2019 årets resultat, debet eller kredit beror på om det är vinst(kredit) eller förlust(debet). Använder du bara 2010 så krediterar du det du det vid vinst, som motkonto används ofta 8999 Årets resultat.

Om vi gör det väldigt enkelt här och bara använder 2010 för eget kapital så om du sätter in egna pengar under året, t ex köpt handlat till firman för privata pengar så bokför du det inköpet som vanligt men istället för att kreditera kassa eller bankkonto så krediterar du 2010 (2017 om du använder underkonton). På 2010 har nu företagets skuld till dig ökat.

Om du tar ut pengar från företaget under året för att användas som dina privata pengar så debiterar du 2010 det uttagna beloppet och krediterar t ex 1910 Kassa. På 2010 har nu företagets skuld till dig minskat.

Om företaget gör en vinsten så har ju vinsten krediterats 2010 och företagets skuld till dig har ökat med samma belopp som vinsten. Kom ihåg, du skattar för vinsten inte pengar du tagit ut.

Om du använt alla eget kapitalkontona 2010-2019 så ser du på 2011-19 hur mycket som gått in respektive ut under året och 2010 visar hur mycket du hade vid början av året men det är saldot, skillnaden i debet och kredit på dessa konton som är ditt totala egna kapital.

I början på ett nytt år, som en av de första verifikationerna, (en del gör det som sista på föregående år) så gör man en omföring av eget kapital då saldot på 2011-2019 nollas med 2010 som motkonto. Är t ex saldot 1000 kr kredit på 2017 så i omföringen gör man D2017 1000kr och K2010 1000kr. Då har man hela kapitalet på 2010 och 2011-19 är tömda och kommer under året att visa in/ut-flödet i eget kapital.

Så om du gör en vinst på 20000kr så bokför du (med bara 2010)
K2010 D8999 20000kr. Nu har eget kapital 2010 ökat med 20000.
Sen bestämmer du dig för att ta ut 5000l av vinsten i pengar men resten får vara kvar i företaget, t ex för investeringar.
D2010 K1930 (bank) 5000kr. Saldot på eget kapital 2010 har nu minskat med 5000.


Hoppas det inte blev allt för rörigt.

Kika gärna här:
http://www.bokforingstips.se/huvudkategori/bokforing.aspx
 
Tack för ett bra svar BeriJan, nu ramlade poletten ner. Jag har ställt denna frågan två gånger tidigare på ett annat forum där de bara pratar om dylika saker, och bara fått förklenande nonsenssvar. Ja, det var en enkel fråga, men det var mycket värt för mig. Fotosidan kan man lita på!

Enkelt sammanfattat räcker det med att jag tar årets resultat och bokför det på 8999-2010 så blir det bra.
Jag förstår det här med egna uttag / egen insättning och att det är resultatet man skattar för, inga konstigheter där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.