Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bokföra avskrivning

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Året börjar gå mot sitt slut och det är snart dags att summera året för firman. I ett försök att lära mig bokföring bättre och slippa lägga pengar på program så kör jag numera ett gratis-program för bokföringen vilket gör att vissa saker måste tas om hand manuellt.

Årets ingående balans på konto 1220 Maskiner och Inventarier var drygt 40k
Under året har jag köpt och sålt inventarier för mindre belopp och konto 1220 är nu ca 35k

Jag har för mig att Visma-programmet körde med restvärdesavskrivning á 30% men jag ser inte vilka konton och hur det är bokfört.

Min tanke var att kreditera 1229 (Årets avskrivningar på maskiner och inventarier) med ca 10500 och debitera konto 7830 (Avskrivning på maskiner och inventarier) med samma summa den 2011-12-31 men är det rätt?

Ja, du tänker rätt. Sedan finns det en tanke med att även använda kontona 1221 och 1222 (årets inköp respektive årets försäljning) eftersom du skall kunna redovisa dessa posterna i deklarationsblanketten. Du har möjlighet att använda, precis som du säger 30% hela tiden eller skriva av dina inventarier på en 5-års basis (20% regeln). Båda sätten har sina för respektive nackdelar.

30% årligen är enkelt men du skriver aldrig av din inventarie. I princip finns den kvar i bokföringen för evigt.

20%-reglen. Då blir du av med inventarien efter 5 år.

Du kan växla valfritt mellan metoderna men det ställer krav på att du har en ordentlig inventarielista med anskaffningsvärde och anskaffningsår.

Jag antar att du är medveten om vad som räknas som inventarie v.s. förbrukningsinventarie? Alla, oavsett bolagsform, kan använda sig av beloppsgränsen ½ basbelopp innan objektet blir en inventarie.

Vi talar hela tiden om maximala avskrivningar. Du kan välja att skriva av mindre - om det nu är av intresse.

Tack för svaren och tipset om 1221/1222 som är klart lättare att överblicka än förändringen i 1220 för inventarier.

Vad det gäller förbrukningsinventarier under halvt basbelopp så kan man väl bokföra det mesta som detta om summan är under 21.500 kr eller vad det nu är?!

T.ex. ett köp av ett objektiv för 7000 kr + moms ser ut så här i min bokföring:
Kreditera konto 1940 (Bank) med 8750 kr
Debitera konto 2640 (Ingående moms) med 1750 kr
Debitera konto 5400 (Förbrukningsinventarier) med 7000 kr

Är detta rätt?
Vad det gäller försäljning av en förbrukningsinventarie så kan man väl använda konto 3900 (övriga rörelseintäkter) för detta?

Senast ändrad:
Vad det gäller försäljning av en förbrukningsinventarie så kan man väl använda konto 3900 (övriga rörelseintäkter) för detta?

Vete katten! Säljer du förbrukningsinventarie som redan är avdragen helt så är det nog så att den ska in under "Försäljning" rätt och slätt. Det blir förvisso en beskattningsbar, momspliktig intäkt ändåsom du skisserat, men på den tiden jag hade revisor ville han att sådant skulle hamna under Försäljning".

Vete katten! Säljer du förbrukningsinventarie som redan är avdragen helt så är det nog så att den ska in under "Försäljning" rätt och slätt. Det blir förvisso en beskattningsbar, momspliktig intäkt ändåsom du skisserat, men på den tiden jag hade revisor ville han att sådant skulle hamna under Försäljning".
Mitt försäljningskonto (25% moms) heter 3051, menar du att jag skall använda detta vid försäljning av förbrukningsinventarier?

Om jag säljer en förbrukningsinventarie som jag köpt av en privatperson, kan jag istället använda konto 3100 (momsfria intäkter)?

Mitt försäljningskonto (25% moms) heter 3051, menar du att jag skall använda detta vid försäljning av förbrukningsinventarier?

Om jag säljer en förbrukningsinventarie som jag köpt av en privatperson, kan jag istället använda konto 3100 (momsfria intäkter)?

Nej, inte vad lärt i alla fall. Har du köpt något av en privatperson i syfte att använda i firman och bokfört den som ett inköp av förbrukningsinventarie så bokförs hela summan. Man har nämligen inte rätt att dra av moms vid köp från privatperson.

När förbrukningsinventarien väl är bokförd och avdragen samt ska säljas ska man sälja den och betala moms för densamma.

Exempel: Du har köpt ett objektiv av privatperson X för 5000:-. Du placerar detta inköp under ett konto som förbrukningsinventarie till beloppet 5.000:- vilket sänker ditt resultat med 5.000:-. (Hade du köpt av ett företag skulle du konterat det med 4.000:- samt 1.000:- i moms att återfå).
Säljer du det för 3.000:- totalt så ska du på kvitto till köpare ange beloppet 2.400:- exkl moms samt 600:- i moms= 3.000:- och bokför på ditt försäljningskonto.

Du ska alltså nu betala 600:- i moms samt har höjt ditt rresultat med 2.400:-

Så har jag fått lära mig av auktoriserad revisor. Och så bokför jag.

//Lennart

Är det verkligen så?
Måste jag betala moms när jag säljer en (förbruknings)inventarie som jag köpt begagnad av en privatperson?

Nu när jag tänker på det så är det nog så här det är...

Visst! Gå in på www.skv.se och ladda hem pdf-filen om moms. Säljer du en vara eller tjänst som registrerad rörelseidkare så är du momspliktig.

Jämför om du byter in din bil. Du får 60000:- för din gamla och lägger xxxxxxxx emellan på den nya. Bilhandlaren som sedan säljer din begagnade bil till en annan kund måste redovisa moms, lämna momskvitto till kunden oavsett om han gett en privatperson 60000 i inbyte för den.

Förr, men det var längesedan kunde man dra av moms för varor man köpt från privatperson.

Läs broschyren så inser du varför du måste bokföra på det viset.

Är det verkligen så?
Måste jag betala moms när jag säljer en (förbruknings)inventarie som jag köpt begagnad av en privatperson?
Ja, men bara om du får mer när du säljer den än du betalade när du köpte den. Då betalar du moms på mellanskillnaden (vinsten). Det kallas vinstmarginalbeskattning.

Om din firma har köpt ett beg objektiv av en privatperson för 5000 kr och sen säljer det för 6000 kr ska du alltså betala moms på mellanskillnaden, vilket alltså blir 800 kr plus 200 kr moms.

Om din firma har köpt ett beg objektiv av en privatperson för 5000 kr och sen säljer det för 3000 kr behöver du inte betala någon moms.

Ja, men bara om du får mer när du säljer den än du betalade när du köpte den. Då betalar du moms på mellanskillnaden (vinsten). Det kallas vinstmarginalbeskattning.

Om din firma har köpt ett beg objektiv av en privatperson för 5000 kr och sen säljer det för 6000 kr ska du alltså betala moms på mellanskillnaden, vilket alltså blir 800 kr plus 200 kr moms.

Om din firma har köpt ett beg objektiv av en privatperson för 5000 kr och sen säljer det för 3000 kr behöver du inte betala någon moms.
Tack Erland, det var detta jag fiskade efter men inte mindes korrekt
Så sällan en sådan affär dyker upp då jag oftast köper nytt men i år hade jag en

Det stämmer som Erland skriver men kom ihåg att det gäller enbart vid försäljning av begagnad vara och om du själv köpt den begagnad.
"Varan måste vara begagnad när du köper den. Den måste vara lämplig för fortsatt användning, i befintligt skick eller efter reparation. "

Och kom även ihåg att om man använder vinstmarginalbeskattningsmetoden (VMB) så får man vid försäljning med förlust inte kvitta den förlusten mot annan försäljningsvinst.
"Om du säljer en vara med förlust (inköpspriset är större än försäljningspriset) uppkommer ingen vinstmarginal. Försäljningen beskattas inte men du får inte heller räkna av förlusten mot vinst vid annan försäljning."

Notera även följande som är viktigt på verifikationsunderlaget/fakturan
"När du använder VMB (vinstmarginalbeskattning) vid försäljning av begagnade varor m.m. får du inte ange något momsbelopp på fakturan till kunden. Kunden har heller ingen avdragsrätt för moms när du som säljare använt VMB.
På fakturan måste du ange att VMB använts. Du kan då skriva en hänvisning till 9 a kap. mervärdesskattelagen eller till artikel 313 i mervärdesskattedirektivet. Eller så kan du skriva t.ex. något av följande i klartext:
• "Vinstmarginalbeskattning — begagnade varor"
• "Vinstmarginalbeskattning — konstverk"
• "Vinstmarginalbeskattning — samlarföremål och antikviteter"
"

Note: Kursiva texterna är från skatteverkets hemsida

Det är en hel del att beakta för att det ska bli rätt men så är det ju i och för sig med all bokföring, var glad om ni inte som jag även måste bokföra och deklarera skogsbruk, massor med specialregler där.

Så visst kan man använda sig av VMB men håll tungan i rätt mun.

Det stämmer som Erland skriver men kom ihåg att det gäller enbart vid försäljning av begagnad vara och om du själv köpt den begagnad.
"Varan måste vara begagnad när du köper den. Den måste vara lämplig för fortsatt användning, i befintligt skick eller efter reparation. "

Och kom även ihåg att om man använder vinstmarginalbeskattningsmetoden (VMB) så får man vid försäljning med förlust inte kvitta den förlusten mot annan försäljningsvinst.
"Om du säljer en vara med förlust (inköpspriset är större än försäljningspriset) uppkommer ingen vinstmarginal. Försäljningen beskattas inte men du får inte heller räkna av förlusten mot vinst vid annan försäljning."

Notera även följande som är viktigt på verifikationsunderlaget/fakturan
"När du använder VMB (vinstmarginalbeskattning) vid försäljning av begagnade varor m.m. får du inte ange något momsbelopp på fakturan till kunden. Kunden har heller ingen avdragsrätt för moms när du som säljare använt VMB.
På fakturan måste du ange att VMB använts. Du kan då skriva en hänvisning till 9 a kap. mervärdesskattelagen eller till artikel 313 i mervärdesskattedirektivet. Eller så kan du skriva t.ex. något av följande i klartext:
• "Vinstmarginalbeskattning — begagnade varor"
• "Vinstmarginalbeskattning — konstverk"
• "Vinstmarginalbeskattning — samlarföremål och antikviteter"
"

Note: Kursiva texterna är från skatteverkets hemsida

Det är en hel del att beakta för att det ska bli rätt men så är det ju i och för sig med all bokföring, var glad om ni inte som jag även måste bokföra och deklarera skogsbruk, massor med specialregler där.

Så visst kan man använda sig av VMB men håll tungan i rätt mun.
Tack för ditt meddelande Jan men just i detta fallet så såldes vara med en liten liten förlust så jag "slipper" hantera vinstmarginalbeskattningen ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar