jdandanell
Aktiv medlem
Året börjar gå mot sitt slut och det är snart dags att summera året för firman. I ett försök att lära mig bokföring bättre och slippa lägga pengar på program så kör jag numera ett gratis-program för bokföringen vilket gör att vissa saker måste tas om hand manuellt.
Årets ingående balans på konto 1220 Maskiner och Inventarier var drygt 40k
Under året har jag köpt och sålt inventarier för mindre belopp och konto 1220 är nu ca 35k
Jag har för mig att Visma-programmet körde med restvärdesavskrivning á 30% men jag ser inte vilka konton och hur det är bokfört.
Min tanke var att kreditera 1229 (Årets avskrivningar på maskiner och inventarier) med ca 10500 och debitera konto 7830 (Avskrivning på maskiner och inventarier) med samma summa den 2011-12-31 men är det rätt?
Årets ingående balans på konto 1220 Maskiner och Inventarier var drygt 40k
Under året har jag köpt och sålt inventarier för mindre belopp och konto 1220 är nu ca 35k
Jag har för mig att Visma-programmet körde med restvärdesavskrivning á 30% men jag ser inte vilka konton och hur det är bokfört.
Min tanke var att kreditera 1229 (Årets avskrivningar på maskiner och inventarier) med ca 10500 och debitera konto 7830 (Avskrivning på maskiner och inventarier) med samma summa den 2011-12-31 men är det rätt?