Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bokeh
- Trådstartare EGW
- Start datum
Kalli
Aktiv medlem
Det är väl passande att länka till någon av Mike Johnstons artiklar om bokeh: http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/2009/01/what-is-bokeh.html
Erik Normark
Aktiv medlem
Ja, bokeh beskriver (bakgrunds-) oskärpans, och ljusreflexernas karaktär/utseende i en bild. Har inget med mängden oskärpa som det ibland antyds, utan endast dess karaktär/kvalitet.
EGW
Aktiv medlem
Tack för kommentarer!
Jag tackar så hjärtligt för dessa kommentarer. Nu har jag blivit visare Jag har fått veta varifrån ordet kommer och vad det anses betyda. Och att det finns en japansk definition. Det var just sådana saker som jag undrade över.
Jag tar ofta närbilder på blommor med kort brännvidd, där skärpan långsamt och gradvis minskar med ökande avstånd från skärpeplanet. Då uppstår en mycket karakteristisk bildkvalitet. Jag har uppfattat detta som bokeh, men det är kanske inte rätt ord. Och möjligen är det inte så viktigt vilka ord man använder för att beskriva subtila bildkvaliteter. Bilderna talar ju för sig själva.
Jag tackar så hjärtligt för dessa kommentarer. Nu har jag blivit visare Jag har fått veta varifrån ordet kommer och vad det anses betyda. Och att det finns en japansk definition. Det var just sådana saker som jag undrade över.
Jag tar ofta närbilder på blommor med kort brännvidd, där skärpan långsamt och gradvis minskar med ökande avstånd från skärpeplanet. Då uppstår en mycket karakteristisk bildkvalitet. Jag har uppfattat detta som bokeh, men det är kanske inte rätt ord. Och möjligen är det inte så viktigt vilka ord man använder för att beskriva subtila bildkvaliteter. Bilderna talar ju för sig själva.