Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bokeh

Produkter
(logga in för att koppla)

angelpoison

Aktiv medlem
Har sökt här i forumet men inte hittat, skulle vilja göra " bokeh " effekt via photoshop, någon som vet hur man gör det? Använder CS2.
 
skapa en lagermask. Antingen i lagermenyn eller snabbknappen (fyrkanten med en ring i) Har du en vit lagermask använder du en svart pensel för att måla det du vill ha skarpt, har du en svart mask får du får du istället måla med en vit pensel allt som du vill ha suddigt.
 
skapa en lagermask. Antingen i lagermenyn eller snabbknappen (fyrkanten med en ring i) Har du en vit lagermask använder du en svart pensel för att måla det du vill ha skarpt, har du en svart mask får du får du istället måla med en vit pensel allt som du vill ha suddigt.

det blir väl luddiga kanter på det sättet? om man blurrar under.
 
Förstod hur du menade nu, men jag upplever det som nästan samma effekt bara genom att sudda utan att använda mig av masken?
 
Problemet är att göra det utan att det syns. Kör man bara blurr runt motivet blir det en skarp kant och det ser ut att vara inklippt. Snyggt blir det inte.

I CS3 finns det en funktion som heter "refine edge", vilken blurrar ut kanten av markeringen lite lätt.
Finns i menyn om du har markerat något, men jag vet inte om den finns i CS2.

Annars får du dra ner styrkan på suddet och göra en tunn och lätt blurr längs kanten på motivet. Då ska, förhoppningsvis, den där inklippta känslan försvinna.
 
Förstod hur du menade nu, men jag upplever det som nästan samma effekt bara genom att sudda utan att använda mig av masken?

Sudd är nog det sämsta man kan använda, efter som suddet gör att du aldrig kan ångra det. Kör du med mask kan du "måla bort" och skulle det inte bli bra så kan du när som helst gå tillbaka till lagret och "måla fram" igen.
 
Det går att få snyggare Bokeh än att använda Gaussisk oskärpa. Med Filtret Lens blur (Filter/blur/Lens Blur) har du möjlighet att styra flera parametrar, t.ex. hur bländaren ska se ut, hur utfrätta ev. ljuspunkter ska bli osv. En annan finess är att man kan flytta "skärpeplanet" med hjälp av en alpha-kanal.

(Är dock osäker på om detta filter fanns i CS2)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.