gorse
Aktiv medlem
Jag har experimenterat lite med att fota vitsippor och andra småblommor. Min tanke var att ägna bakgrunden lite extra uppmärksamhet och jag ville ha snygga bokeh-mönster. Jag tycker det funkade rätt bra, bara jag hittade rätt ljuskällor. Dock märkte jag att sexkanterna (som det blev i mitt fall) inte var helt rena. Man kan se prickar och mönster och det liknar mest bakterier i ett mikroskop. Att nått är skitigt är inte svårt att lista ut, men vad är det för skit jag fotograferat? Sitter det på frontglaset, på sensorn eller på nått av linselementen inne i objektivet? Om jag har flera sexkanter i bilden är mönstren inte lika mellan sexkanterna i samma bild (eller så är mönstret vridet?) . Däremot tror jag mig se att de är lika mönster i singelsexkanter mellan olika bilder tagna vid samma tillfälle. I en del bokeh-cirklar kan jag också se större cirklar som påminner lite om moare- (stavn?) mönster.
Det är ju rätt spännande optiska fenomen egentligen, detta med bokeh. Jag gjorde iaktagelsen att småprylar som ligger i oskärpa bakom motivet, men som hamnar mitt i en bokeh-cirkel tecknar sig helt skarpt som en skuggfigur. Spännande.
Ni som har lite dyrare grejor än mig, brukar ni få mönster i cirklarna? När jag googlat på bokeh ser jag inga fläckar...
Bilagan är en delförstoring och Infälld i bilden är ännu större förstoring.
Det är ju rätt spännande optiska fenomen egentligen, detta med bokeh. Jag gjorde iaktagelsen att småprylar som ligger i oskärpa bakom motivet, men som hamnar mitt i en bokeh-cirkel tecknar sig helt skarpt som en skuggfigur. Spännande.
Ni som har lite dyrare grejor än mig, brukar ni få mönster i cirklarna? När jag googlat på bokeh ser jag inga fläckar...
Bilagan är en delförstoring och Infälld i bilden är ännu större förstoring.