Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bokeh och vad man ser i cirklarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag har experimenterat lite med att fota vitsippor och andra småblommor. Min tanke var att ägna bakgrunden lite extra uppmärksamhet och jag ville ha snygga bokeh-mönster. Jag tycker det funkade rätt bra, bara jag hittade rätt ljuskällor. Dock märkte jag att sexkanterna (som det blev i mitt fall) inte var helt rena. Man kan se prickar och mönster och det liknar mest bakterier i ett mikroskop. Att nått är skitigt är inte svårt att lista ut, men vad är det för skit jag fotograferat? Sitter det på frontglaset, på sensorn eller på nått av linselementen inne i objektivet? Om jag har flera sexkanter i bilden är mönstren inte lika mellan sexkanterna i samma bild (eller så är mönstret vridet?) . Däremot tror jag mig se att de är lika mönster i singelsexkanter mellan olika bilder tagna vid samma tillfälle. I en del bokeh-cirklar kan jag också se större cirklar som påminner lite om moare- (stavn?) mönster.

Det är ju rätt spännande optiska fenomen egentligen, detta med bokeh. Jag gjorde iaktagelsen att småprylar som ligger i oskärpa bakom motivet, men som hamnar mitt i en bokeh-cirkel tecknar sig helt skarpt som en skuggfigur. Spännande.

Ni som har lite dyrare grejor än mig, brukar ni få mönster i cirklarna? När jag googlat på bokeh ser jag inga fläckar...

Bilagan är en delförstoring och Infälld i bilden är ännu större förstoring.

Bilagor

• bokeh.jpg
    bokeh.jpg
    79.4 KB · Visningar: 747
Pragmatisk som jag är föreslår jag att du tar ett objektiv sätter på MF och fokuserar på långt håll. Blända ner till f/22 eller så rikta mot slät vit yta och exponera. Fläckarna du ser är i regel på sensorn. Gör rent och exp igen tills fläckarna är (nästan) borta. Smuts i objejtivet brukar vara så ur fokus att de endast bidrar till ströljus i motljus.

Jag har experimenterat lite med att fota vitsippor och andra småblommor. Min tanke var att ägna bakgrunden lite extra uppmärksamhet och jag ville ha snygga bokeh-mönster. Jag tycker det funkade rätt bra, bara jag hittade rätt ljuskällor. Dock märkte jag att sexkanterna (som det blev i mitt fall) inte var helt rena. Man kan se prickar och mönster och det liknar mest bakterier i ett mikroskop. Att nått är skitigt är inte svårt att lista ut, men vad är det för skit jag fotograferat? Sitter det på frontglaset, på sensorn eller på nått av linselementen inne i objektivet?

Det som eventuellt sitter på sensorn har ju inget samband med dessa cirklar/månghörningar så det är bara en slump om sensordamm råkar synas inne i en sådan. Dessutom syns sensordamm mest vid små bländare och det har du nog inte använt här misstänker jag:)

Damm på någon eller några linser har däremot goda möjligheter att synas om ljuskällan i bakgrunden är någorlunda liten och distinkt eftersom man då får en siluett av allt som finns i ljusets väg (siluetten suddas naturligtvis till rejält av diffraktion och denna gör också att det kan bildas ringar runt varje dammkorn som sedan blandas med ringarna från omkringliggande dammkorn och bildar olika "bakterieliknande" mönster).

Om jag har flera sexkanter i bilden är mönstren inte lika mellan sexkanterna i samma bild (eller så är mönstret vridet?)

Eftersom strålknippena som bildar två månghörningar på olika delar av bildytan gått olika vägar genom objektivet (det är bara bländarplanet alla sådana strålknippen har gemensamt) kommer vi att få ett slags parallaxfel som förskjuter mönstret från en skitig linsyta framför eller bakom bländaren. Har vi sedan två eller flera skitiga linser förskjuts mönstren från linsytorna i förhållande till varandra också och då ändras det slutliga mönstret i månghörningar på olika ställen i bilden ännu mer.

Däremot tror jag mig se att de är lika mönster i singelsexkanter mellan olika bilder tagna vid samma tillfälle.

Om månghörningarna är placerade på samma ställe i bilden så bör de se likadana ut från bild till bild eftersom ljuset som bildar månghörningarna då passerat genom objektivet via samma vägar (i alla fall om månghörningarna är lika stora, är de olika stora kommer själva mönsterformen att bevaras men det kommer att bli olika skarpt vilket kan lura ögat).

ANNONS