Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bokeh Broblems

Produkter
(logga in för att koppla)

TBStoor

Aktiv medlem
Borde kanske höra till systerforumet, men antog att det finns mera kunskap här om denna optik.

Testade idag med f/1.7 min Ultron 35mm. Kamera Epson R-D1s. Bokhen i denna bild ser konstig ut i mitt tycke. Jag kan inte minnas att jag skulle ha ngt exempel på film att jämföra med, men kommer heller inte ihåg att det skulle ha varit ngt att klaga på. Jag tycker heller inte att Ultronen har fått dålig kritik för bokehn (40 mm Noktonen har väl ibland fått det).
Kan man anta att det är den digitala faktorn som ställer till det? eller ngra andra förhållanden?

/TBS

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/753486.htm?set=lp

Tyvärr har jag inga erfarenheter av de objektiv du nämner, men så illa tycker jag inte det är. Bokehn ser ganska hård ut men det kan vara helt ok. Och, nej, jag tror inte det är något som har med att du satt den på en digitalare då utseendet på oskärpan är ett optiskt fenomen.

Oskärpan på förgrunden borde i detta fall bli tämligen mjuk (dvs att oskärpecirklarna skulle ha mindre distinkta kanter och mer markerad mitt) vilket kan vara en fördel då man annars lätt stör sig på oskärpa i förgrunden. Nu blir den mindre påtaglig.

Motivet du har med ljus som faller genom lövverk är typiskt för att framhäva en neutral eller hård bokeh. Jag tycker artikeln Understanding bokeh är riktigt bra. Figurerna 6 och 9 ger en bra bild på hur oskärpecirklarna kan se ut.

Prova att plåta nattmiljöer med mycket neonljus med denna glugg. Oskärpan på bakgrunden kan nog ge riktigt fina effekter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar