Annons

Boende i Cairngorms, Skottland

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Undrar om någon kan tipsa om trevligt, någorlunda billigt B&B-boende för en natt i Cairngorms National Park. Tänkte mig i trakterna kring Aviemore/Kingussie eller däromkring.

Eftersom vi bara ska bo där en natt och åka vidare på förmiddan nästa dag så hade vi velat bo så "nära till naturen" som möjligt. Alltså gärna en bit utanför de "större" byarna. Med utsikt över bergen och med lite promenadstigar t ex i närheten så man hinner ut och gå lite.

Har kollat runt på olika sidor, men det finns hur mycket som helst och det är lite svårt att veta vilket område som är bäst. Att Aviemore var trevligt läste jag här på FS, men sen finns ju Carrbridge, Kingussie mm. Vilket ställe är finast tycker ni?
 
Det är egentligen rätt enkelt att hitta bra boenden i skotska högländerna.
Knacka på vid första bästa BnB som har skylten "Vacancies" upphängd så brukar det vara löst.
BnB finns i parti och minut i högländerna, jag har utmanat ödet och rest runt planlöst vid allhelgonatid.
Inga problem, fanns öppna BnB då med.

Frukost ingår nästan alltid och är som det anstår britter alltid stor och bra. Räkna med att bli av med modesta 25-30 pund per skalle och natt.

Standarden varierar, kolla om rummet är "ensuite" dvs har badrum.
Är man skitig och lerig efter en dag ute vill man kanske inte dela badrum i hallen.

Folk är generellt sett trevliga i den här delen av världen.
Ta vara på det och kolla lite om det finns nånting kul att göra i trakten. Bättre turistinfo än en landlady finns knappast.

Jag har hittills blivit besviken på endast en övernattning i Skottland och det var på ett hotell i hamnen i Troon.
 
Vad som är finast...
Aviemore (som jag faktiskt inte varit i. Än...) ligger ju lite längre uppåt landet.
Man behöver inte resa så långt upp för att få sitt lystmäte stillat.
The Trossachs och Loch Lomond är nog det som är mest lättillgängligt, speciellt om man dimper ner i Edinburgh (RyanAir).
Min stora favorit är Aberfoyle och Duke's Pass.

Hur tänkte ni förflytta er och vad hade ni mer på agendan?
 
Det har gått ett tag sen jag skrev inlägget så vi har hunnit boka boende och bestämma hela färdplanen:) Vi gör så att vi landar i Edinburgh, tar bil och kör upp till Glencoe (3 nätter), sedan till Isle of Skye (2 nätter), sen Cairngorms (en natt) och sen bor vi sista natten i Roslin Village. Vi hittade ett b&b som verkade väldigt trevligt i Aviemore så det bokade vi.
När vi var på Irland gjorde vi så att vi hittade boende längs vägen, men nu denna gången så kände vi att vi ville ha det avklarat innan.
Det är inte mycket med en vecka, men det fanns inte pengar eller tid till mer denna gången, förhoppningsvis åker vi tillbaks. Har en känsla av att jag kommer att gilla Skottland.

Hur har vädret varit när du har varit där?
 
Varierande och inte så genomblött som många belackare vill mena.
Visst, när det regnar blir man BLÖT men för det mesta är det väldigt aptitligt om än lite disigt uppe bland topparna.
Med andra ord rätt mycket svensk sommar.

Glen Coe i tre dagar? Trevligt!
Vi var där 2007 och kravlade upp på The Pap, se bilden.
Åker gärna tillbaka igen.
 

Bilagor

  • ballachulish.jpg
    ballachulish.jpg
    16.1 KB · Visningar: 175
Ser jättetrevligt ut! Det låter bra med vädret också, eftersom vi åker runt en del så borde vi få fint väder nånstans kan man tycka. Lite dimma och moln gör inget, kan bli fina foton då, bara det inte öser ner hela tiden. Eller ja, man överlever väl det också;)
 
Nu har du redan bokat resan men annars är Orkney och Shettland otroligt vackra. Det är iofs nästan en dags bilresa från Edinburgh till Thurso.

/Karl
 
Ja det kan jag tänka mig att det är vackert! Har länge velat åka dit, men jag blir fruktansvärt sjösjuk av att åka båt... Fast det kanske finns flyg också? I så fall blir det till att åka dit nån gång i framtiden i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.